eSIM چیست، طرز کار آن چگونه است و چرا برایمان اهمیت دارد؟

eSIM DigiDoki
نوشته شده توسط البان

در یکی دو ماه اخیر شرکت های گوگل و اپل ادواتی معرفی کردند که داخل آنها از eSIM (ایی سیم) استفاده شده است. نسل سوم اپل واچ ها شاید از شناخته شده ترین این محصولات باشند. قبل از توصیف و توضیح eSIM باید بگوییم که این سیم کارت نسل جدید به مشتریان تجربه ایمن تری خواهد داد، که در کنارش می توان طراحی راحت تر برای تولید کنندگان و همچنین امکانات و موقعیت های مناسبتری را برای اپراتورها نیز ایجاد کند.

مطلب مرتبط: آنتن گوشی و تعمیر مشکلات آن

سیم کارت یا SIM (Subscriber Identity Module) Card اولین بار در سال 1991 در ابعادی بسیار بزرگ عرضه شد (در ابعاد یک کارت عابر بانک). این کارت ها برای فعالیت و شناخته شدن در شبکه های سلولی ایجاد شدند و تا به امروز تغییرات زیادی داشته اند که یکی از آنها کوچک شدن سایزشان بوده است.

eSIM-Surface-Phone-DigiDoki

با گذر زمان و کوچکتر شدن تلفن های همراه، سایز سیم کارت ها یکی از مسائل مهم به شمار میرفته و روز به روز از آن کاسته شده است. صحبت از حذف و بهبود حتی چند میلیمتر هست. حذف کردن جک هدفون هم در کنار فروش بیشتر هدفونهای بی سیم به دلیل صرفه جویی در فضای داخل گوشی ها بوده است. از طرف دیگر تلاش برای ضد آب کردن گوشی ها داخلی کردن سیم کارت را در دستور کارها قرارداده است. در حال حاضر تا قبل از استفاده از eSIM ها نانوسیم ها با ابعاد 12.30 در 8.80 میلیمتر از کوچکترین سیم کارت ها محسوب می شوند که باز هم طراحی ها نیاز به سیم کارت های کوچکتر دارند.


از این پس به جای خرید سیم کارت از اپراتور کافی است یک کد از آن تهیه کنید


eSIM یا Embedded SIM به معنای سیم کارت جاسازی شده که تا قبل از این با نام eUICC شناخته شده است دارای ابعادی بسیار کوچک در حدود 6 در 5 میلیمتر می باشد و توسط سازنده به مادربرد گوشی لحبم می شود! و علاوه بر داشتن تمام قابلیت های سیم کارت های قبلی قابلیت های بیشتری نیز به همراه خود دارد.

eSIM DigiDoki

شاید بگویید وقتی سازنده این سیم کارت را در گوشی جای دهد، چگونه می توانیم از آن برای اپراتور دلخواهمان استفاده کنیم؟ نگران نباشید. نکته جالب eSIM  این است که شما تنها با اسکن یک کد می توانید آن را برنامه دهی کرده و با اپراتوری که می خواهید با آن کار کنید. یعنی از این پس به جای خرید سیم کارت از اپراتور کافی است یک کد از آن تهیه کنید که مخصوص خودتان است و با آن کد (که یا دستی وارد کنید و یا اسکنش کنید) گوشی فعال و قابل استفاده می شود.

همین قابلیت مکالمه ای که در نسل سوم اپل واچ امسال معرفی شده بخاطر وجود همین eSIM داخل آن است. یک مزیت دیگر کاهش هزینه های ساخت سیم کارت هاست که البته بعید است از این مزیت سودی داخل جیب کاربران وارد شود!

 

یک کاربرد مهم دیگر این eSIMها استفاده از آنها در بحث اینترنت اشیا می باشد. چرا که نه، به راحتی می توان چنین سیم کارتی را داخل هر وسیله ای گذاشت و به آن قابلیت ارتباط گیری با دنیای پیرامونش را داد. انواع گجت های هوشمند، وسایل منزل، خودرو و هرآنچه که فکرش را بکنید می تواند از این eSIM  بهره ببرد و ارتباطش با دنیا برقرار شود.

eSIM DigiDoki

نگران نباشید، دستگاه شما که با سیم کارت کار می کند همچنان قابل استفاده است و زمان لازم هست تا تمامی دستگاه ها از این سیم کارت کوچک داشتنی بهره ببرند و سیم کارت های حال حاضر بلااستفاده شوند.

 

منبع: GSMARENA

دیدگاهتان را بنویسید