خرید و فروش گوشی زیر سایه طرح رجیستری چگونه باید باشد؟

فروش گوشی دیجی دکی
نوشته شده توسط البان

همانطور که قبلا شنیده اید و در این بلاگ هم گفته شده، طرح رجیستری موبایل از 14آذر و با محصولات سیم کارت خور اپل آغاز شد. چندی بعد سه برند  گوگل پیکسل، بلک بری و موتورولا هم به گروه رجیستری ها اضافه شدند و قرار است 14بهمن نیز یک برند دیگر زیر سایه طرح رجیستری برود. خرید و فروش گوشی در جریان طرح رجیستری تغییراتی داشت و هم خریدار و هم فروشنده باید دقت کنند تا متضرر نشوند. اما در مورد خرید و فروش گوشی های دست دوم چقدر اطلاعات دارید؟


فروشنده هنگام فروش گوشی بایستی رجیستری را به خریدار انتقال دهد! 


پیش از به صورت کامل توضیح داده شده که چگونه از رجیستر بودن یک گوشی مطمئن باشیم و خرید اشتباه نداشته باشیم. اینکه چگونه می توان از سه روش پیامک، سامانه همتا و یا سایت گمرک از صحت رجیستری گوشی مطمئن شد و اینکه مسافرانی که با خود از خارج از کشور گوشی می آورند باید با پرداخت 16درصد مبلغ گوشی به عنوان گمرکی آن را رجیستر کنند.

در پستی دیگر هم درمورد گوشی های رجیستر نشده گفتیم، کسانی که مبالغ زیادی برای گوشی هایشان داده اند اما به دلیل عدم توجه و دقت کافی حالا با یک دستگاه بلااستفاده مواجه هستند. این دسته از عزیزان هم باید با مراجعه به فروشنده گوشی، با ارائه فاکتور گوشی را پس داده، مبلغ یا گوشی معادل رجیستر شده را تحویل گیرند.


مرتبط: با گوشی رجیستر نشده چکار باید کرد؟


اما تا به اینجا درمورد گوشی های نو گفته شده ولی صحبتی از خرید و فروش گوشی های دست دوم نشد. اخیرا وزارت ارتباطات اعلام کرده که برای خرید و فروش گوشی های دست دوم، و در ابتدا محصولات شرکت اپل، فروشنده هنگام فروش گوشی بایستی رجیستری را به خریدار انتقال دهد! این اتفاق باید از 14 بهمن صورت گیرد و چنانچه چنین کاری صورت نگیرد، عواقب آن بر عهده خریدار خواهد بود!

روند کار ساده هست. فروشنده بایستی به سامانه همتا متصل شود (شماره *7777# ، سایت همتا یا اپ موبایلی) گزینه مربوط به انتقال مالکیت را انتخاب کند. شماره شناسه (IMEI) گوشی مورد معامله را انتخاب یا وارد نمایدو در مرحله نهایی شماره سیم کارت خریدار را وارد کند. بدین ترتیب رجیستری گوشی از شخص فروشنده به شخص خریدار منتقل خواهد شد.

14بهمن علاوه بر آغاز این طرح، آغاز طرح رجیستری برای یک برند دیگر هم خواهد بود. با ما همراه باشید تا از آخرین اخبار آگاه شوید.

توجه به این موضوع خالی از لطف نیست که چنانچه یک شخص بخواهد گوشی خودش را به شخص دیگری قرض دهد و یا یک سیم کارت دیگر داخل آن بیندازد، لازم نیست که فرآیند گفته شده انجام گیرد و گوشی مشکلدار نخواهد شد!

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید