رده بندی سنی بازی های موبایلی تا 20 خرداد اجباری می شود!

رده بندی سنی بازی های موبایلی دیجی دکی
نوشته شده توسط البان

حتما در بسیاری از نرم افزارها عبارت رده سنی را دیده اید. این رده سنی براساس محتویات داخل نرم افزار تعیین می شود تا کاربران راحت تر انتخاب کنند و درصورتی که نرم افزار خارج از رده سنی شان باشد آن را نصب نکنند. این مورد در کشور ما تا به حال خیلی به صورت جدی پیگیری نشده است. اما طبق اعلام رئیس ستاد مبارزه با بازی های رایانه ای غیر مجاز در بنیاد ملی بازی های رایانه ای رده بندی سنی بازی های موبایلی تا 20 خرداد اجباری می شود و تمام اپ های بازی در مرحله اول که در بازارها و فروشگاه های نرم افزاری ارائه می شوند بایستی این مورد را داشته باشند.

مطلب مرتبط: معرفی اپلیکیشن گوشی و مسائل پیرامون آن


از 20 خرداد رده بندی سنی بازی های موبایلی با شرایطی خاص اجباری است


آقای کردمیهن همچنین اضافه کرده است که علاوه بر رده بندی سنی، این رده بندی در مارکت ها و محل های ارائه اپ باید به گونه ای باشند که مخاطبان به راحتی آن را ببینند و دیده نشدن این رده بندی نیز غیرقابل قبول محسوب می شود. با بازی های ایرانی و خارجی هر دو در این قانون یکسان برخورد خواهد شد، اما بازی های داخلی در اولویت قرار دارند.

در رابطه با مجوزهای مورد نیاز برای بازی ها، رئیس ستاد مبارزه با بازی‌های رایانه‌ای غیرمجاز، بیان کرد: تمام بازی ها نیاز به رده سنی دارند اما به غیر از رده بندی سنی مجوزهای دیگری هم هست. مجوز بعدی جواز نشری است که ناشر مربوط به بازی باید داشته باشد و ارائه کنندگان اپ ها باید بازی هایی را صرفا ارائه کنند که ناشری مجوزدار پشت آن باشد. علاو بر این خود بازی هم باید مجوز انتشار بگیرد که به فرآیند دریافت آن بسیار کوتاه است.


مرتبط: بدافزار جودی و بازی های مرتبط با آن


گفته شده که روند گرفتن رده بندی سنی بسیار کوتاه و ساده است و به سرعت این رده بندی در اختیار تولیدکنندگان قرار داده می شود. برای اطلاعات تکمیلی می توانید به سایت نظام رده بندی سنی بازی ها به نشانی http://www.ircg.ir/fa/service/4 مراجعه کنید و طبق گفته آن عمل کنید.

رده بندی سنی بازی های موبایلی اِلـبان

جالب است بدانید که رده بندی سنی در تمام محصولات فرهنگی در سراسر دنیا امری واجب است. در کشورهای دیگر حتی روی فیلم های سینمایی عرضه شده چه در تلویزیون و چه به طرق دیگر هم باید این رده بندی رعایت شود و خلاف آن جرم محسوب می شود. ضمنا فروش محصولات به افراد با توجه به سن او باید انجام گیرد و چنانچه این مورد هم رعایت نشود جرم محسوب می شود!

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید