خنک کردن گوشی با استفاده از آب!

خنک کردن گوشی دیجی دکی
نوشته شده توسط البان

روز به روز با پیشرفته تر شدن گوشی های هوشمند و قوی تر شدن پردازنده های آنها، مسئله داغ شدن جدی تر می شود و سازنده ها همواره برای خنک کردن گوشی روش های جدید و کارآمد را دنبال می کنند. گوشی های جدید همراه با سیستم خنک کننده آبی هستند. در ادامه در رابطه با این خنک کننده خواهیم گفت.

مطلب مرتبط: دلایل داغ شدن گوشی و راهکارهای برطرف کردن آن

خنک کننده آبی چیز جدیدی نیست و شرکت سامسونگ از سری اس 7 این سیستم را در گوشی های هوشمندش به کار برده. این روش خنک کردن گوشی دقیقا مشابه با سیستم به کار رفته برای خنک کننده آبی رایانه ها نیست اما تا حدود زیادی مشابه آنهاست.

 !!عکس ابتدایی پست را (ریختن آب روی گوشی برای خنک کردنش) به هیچ عنوان توصیه نمی کنیم!!

اخیرا روی گوشی نوت 9 و پوکو درمورد خنک کننده آبی زیاد گفته شده، اما این های اولین گوشی هایی نیستند که به سیستم خنک کننده آبی مجهز شده اند. همانطور که گفتیم اولین بار سامسونگ روی گوشی اس 7 این سیستم را به اجرا درآورده است.

خنک کردن گوشی اِلـبان

اما روش کار این خنک کننده های آبی چیست؟ به عنوان نمونه شرکت سامسونگ در گوشی اس 7 از یک هیت سینک مسی (یک لوله تخت مسی) روی سی پی یو بهره برده تا حرارت اضافی آن را به خصوص هنگام کار زیاد کشیدن از گوشی از سی پی یو دور کند. در این هیت سینک مسی مقدار کمی مایع نیز وجود دارد. البته مقدار این مایع خیلی کم است و وقتی شما هیت سینک را باز کنید چیزی نخواهید دید!

 

این سیستم خنک کننده آبی مشابه با آنچه در یخچال رخ می دهد، گوشی را خنک می کند. حرارت سی پی یو باعث بخار شدن مایع می شود. بخار به سمت دیگر هیت سینک می رود و حرارتش را از دست داده مجدد تبدیل به مایع می شود. این روش در خنک کردن گوشی بسیار کارآمد بوده و با اضافه کردن یک لایه کربنی (TIM) برای انتقال بهتر حرارت بهتر هم می شود.

خنک کردن گوشی اِلـبان

در نوت 9 سامسونگ که قدرت پردازنده ها بیشتر است، از سیستم خنک کننده آبی بهمراه یک لایه کربنی استفاده شده است. ضمن اینکه هیت سینک نیز بزرگتر شده است. لایه کربنی اجازه می دهد تا حرارت بهتر به هیت سینک منتقل شود. در نوت 9 از سیستم چند لایه ای استفاده شده است. علاوه بر کربن و هیت سینک دو لایه مسی و سیلیکونی دیگر هم هستند که همگی کار دور کردن گرما از پردازنده را انجام می دهند!

بقیه گوشی ها نیز چنین عملکردی برای خنک کردن پردازنده دارند.

دیدگاهتان را بنویسید