حداقل رم گوشی چقدر باید باشد؟ آیا هرچه بیشتر بهتر هم هست؟

حداقل رم گوشی دیجی دکی
نوشته شده توسط البان

با توجه به توسعه روزافزون گوشی های هوشمند و انواع تکنولوژی ها که با آن ها معرفی می شود، به بهانه معرفی گوشی اوپو با 10 گیگ رم تصمیم گرفتم تا کمی درمورد رم بگویم و اینکه حداقل رم گوشی جقدر باید باشد تا گوشی خوب کار کند. برای پاسخ به این سوالات ادامه متن را بخوانید.

مطلب مرتبط: تعمیرات گوشی

در ابتدا کمی در رابطه با نقش رم در گوشی های اندروید بگویم و بعد برویم سراغ اعداد و حداقل رم گوشی . اگر با رایانه کار کرده باشید و یا اقدام به خرید کرده باشید، همیشه این شعار را شنیده اید که رم بیشتر سیستم سرحال تر و بهتر. خالی بودن بخشی از رم در رایانه ها ویژگی مثبتی هست و هرچه رم بیشتر شود، کاربر کارهای سنگین تری می تواند از رایانه خود بکشد.

حداقل رم گوشی اِلـبان

اما در اندروید بحث رم فرق می کند. اندروید براساس لینوکس نوشته شده است. در لینوکس رم خالی یعنی هدر رفتن رم. چرا که سیستم کاری آن با ویندوز فرق می کند. بنابراین لازم نیست به دنبال رم های زیاد گشت تا یک سیستم لینوکسی بهتر کار کند.

به هر حال با وجود اینکه در اندروید لینوکسی رم خالی امتیاز نیست و بلکه به نوعی هدر آن هست، اما این به این معنا نیست که می توان کمترین مقدار رم را گذاشت و توقع کارکردی مناسب از گوشی داشت. یک حداقل رم گوشی مورد نیاز است تا گوشی به درستی کار کند.

 

در گذشته (تا قبل از اندروید 5) رم 2 گیگ کفایت می کرد و گوشی ها بدون هیچ مشکلی کار می کردند. اما به محض ارائه اندروید 5 اعتراضات زیادی مبنی بر کرش کردن گوشی داده شد و نارضایتی های فراوانی به همراه داشت. در آن گوشی ها امکان اجرای دو برنامه به صورت همزمان وجود نداشت و برنامه پشت زمینه خود به خود بسته می شد.

نکته دیگر در بحث حداقل رم گوشی ، نوع سیستم گوشی هم هست. به عنوان مثال گوشی های سامسونگ از اندروید تغییر یافته استفاده می کنند که سنگین تر بوده و نیاز به رم بیشتری دارد. اما در عوض گوشی های گوگل یا نوکیا که از اندروید خالص استفاده می کنند مقدار کمتری رم نیاز دارند.

در انتها اگر بخواهیم یه پاسخ مناسب برای حداقل رم گوشی بدهیم، باید بگوییم که در حال حاضر رم 4 گیگ کفایت می کند. البته این مقدار رم در مرز قرار دارد و احتمال دارد در یکی دو سال آینده این میزان هم کم باشد و نیاز به رم 6گیگ باشد.

اما اگر احساس کردید، با وجود زیاد بودن رم گوشی شما، باز هم خیلی کند کار می کند و مدام کرش می کند، به راحتی می توانید با استفاده از مشاوره رایگان تلفنی البان در راستای حل مشکلتان اقدام کنید. کافی است یک درخواست ثبت کنید.

9 دیدگاه

  • سلام. بنده یه گوشی سامسونگ اس۵ دارم. الان سرعتش خیلی کم شده بطوری که وقتی میخواد یه صفحه رو باز کنه یا مثلا وارد واتشاپ بشه یا حتی یه شماره تلفن رو بگیره چند ثانیه طول میکشه. بنظرتون مشکلش چیه. آیا لازمه فلش بزنم. البته یه بار ریست فکتوری کردم خیلی بهتر شد ولی اطلاعاتم پرید. ضمنا موقع روشن شدن گوشی حدود یک دقیقه طول میکشه تا گوشی روشن بشه. ممنون از راهنمایی شما

    • سلام
      اول ببینید که چه برنامه هایی دارید و در پس زمینه کدامها کار می کنند (در تنظیمات ببینید که باتری توسط کدام برنامه ها در حال مصرف شدن است)
      بعد سعی کنید حافظه گوشی را خالی نگه دارید
      حافظه پنهان یا همان کش (cache) برنامه ها را مرتب خالی کنید و به روز رسانی خودکار برنامه ها را خاموش کنید
      فلش زدن قطعا گزینه خوبی است اما باز هم احتمالا موقتی باشد

  • گوشی های پوکو هم رمشون خالصه؟
    برای مثال مقدار رم پوکو ام تری 4 گیگ مشکل کرش رو امکان داره داشته باشه؟

    • سلام
      خیلی فرقی ندارد که گوشی چه باشد. بستگی به این دارد که شما چه استفاده ای از گوشی می کنید. اگر تعداد زیادی اپ به صورت همزمان استفاده کنید و بیش از ظرفیت و تحملش کار کنید، گوشی یا اپ کرش می کند
      4 گیگ عدد نسبتا مناسبی هست و نگران نباشید. خیلی بعید هست که مشکلی پیش بیاید

  • سلام ببخشید من میخوام گوشیی بگیرم که حدود چند تا بازی بریزم مثل کالاف و … رم چند مناسب هست که هنگ نکنه

  • با عرض سلام !
    بنده یه گوشی با رم ۶ گیگ خواستم بگیرم(poco f3 128 gig) و قصدم اینه که بازی های سنگین رو با اون اجرا کنم به نظر شما مشکلی ایجاد میشه با این حجم رم؟با تشکر

    • سلام
      بله گوشی مناسبیه و مشکلی پیش نمیاد
      البته که کلا توصیه نمیشه که با گوشی خیلی بازی کنید هم برای سلامتیتون ضرر دارد و هم عمر گوشی خیلی کم می شود. اما این گوشی با مشخصاتی که فرمودین اوکی هست. به کنسول های بازی دیگر هم فکر کنید 🙂

دیدگاهتان را بنویسید