دراپ باکس ( Dropbox ) سرویس ذخیره سازی ابری

دراپ باکس
نوشته شده توسط مدیر سایت اِلبان

در زمانی دیسکت ها و فلاپی دیسک ها ابزار جابجایی اطلاعات بودند و بعد سی دی و دی وی دی و فلش و هارد اکسترنال به بازار آمدند و حالا فضاهای ذخیره سازی ابری یکی از مهم ترین و پرکاربردترین فضاهای ذخیره سازی حافظه به شمار می روند. البان در این پست در رابطه با سرویس دراپ باکس برایتان توضیح خواهد داد.

دراپ باکس

دراپ باکس

 

توضیح اجمالی سرویس دراپ باکس 

می توان گفت Dropbox  فضای اینترنتی است که توسط شرکتی به همین نام اداره می‌شه که  امکاناتی نظیر پشتیبان گیری از فایل‌های حیاتی و به اشتراک گذاشتن اطلاعات و داده‌ها بر روی چند رایانه مختلف (و حتی گوشی‌هایی با سیستم عامل اندروید یا IOS) یا بین چند کاربر مختلف از طریق اینترنت را برای کاربران خود فراهم می‌کند.

مطلب مرتبط: معرفی اپلیکیشن گوشی و مسائل پیرامون آن

دراپ باکس در سال ۲۰۰۷ توسط درو هوستون و ارش فردوسی، فارغ‌التحصیلان MIT ایجاد شد.

با عضویت در این سرویس 2 گیگابایت فضای ذخیره سازی به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته و به ازای دعوت از دوستانتان و عضویت آن‌ها در این سیستم، 250MB  فضای دیگر نیز به عنوان جایزه دریافت خواهید کرد. (البته در حال حاضر سقف فضای رایگان در  8GB   Dropbox است و در صورت نیاز به فضای بیشتر می‌توانید آن‌ را به صورت مستقیم خریداری نمایید.)

یکی از ویژگی‌های برجسته  سیستم دراپ باکس، به روز شدن اطلاعات بلافاصله پس از تغییر آن‌هاست. به طور مثال اگر شما فایل مشترکی با دوست خود بر روی دراپ باکس داشته باشید و آن فایل را ویرایش و یا پاک کنید،‌ این تغییرات برای دوست شما نیز اعمال می‌شود و بلافاصله توتیفیکیشن ان برای اعضا ارسال خواهد شد.

رابط گرافیکی دراپ باکس به طور باور نکردنی تاثیرگذار است، آنچنان ‌که سبب می‌شود این اپلیکیشن به عنوان یک انتخاب قطعی از سوی کاربران برای همگام‌سازی و Sync فایل‌ها انتخاب شود. هنگامی که شما این App را بر روی ویندوز و یا گوشی خود نصب می‌کنید، بلافاصله می‌توانید فایل‌هایتان را آپلود کنید و در فضای کلاد از انها در هر جای دنیا استفاده نمایید.

DropBox

DropBox

طبق گزارش OPSWAT، Dropbox  تا اواخر 2010، 10% از سهم بازار در حوزه پشتیبان گیری را در جهان به خود اختصاص داده بود. در ماه مه 2011، دراپ باکس با ارائه دهندگان خدمات تلفن همراه ژاپنی و سونی اریکسون دست به معامله زد و یکی از شرایط معامله نصب شدن نرم افزار دراپ باکس به صورت پیش فرض بر روی این گوشی‌ها بود.

بعد از ابداع دراپ باکس شرکت‌های گوگل و مایکروسافت نیز چنین سرویس‌هایی تحت عنوان گوگل درایو (Google drive) و اسکای درایو (Sky driveدر اختیار کاربران خود گذاشتند، ولی دراپ باکس همچنان از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

امنیت دراپ باکس

اول از این که هیچ سرویس تحت وبی امنیت 100% ندارد. سیستم دراپ باکس نیز از این امر مستثنی نبوده و نیست. در سال 2011، مشکلات برنامه نویسی در دراپ باکس منجر شد تا همه افراد بتوانند به مدت 4 ساعت به اطلاعات مهم و حیاتی شما دست یابند!

برای داشتن امنیت در دراپ باکس به دو نکته‌ زیر توجه کنید:

۱- اگر به فایل‌های خود در سیستمی غیر از سیستم‌های اصلی خود احتیاج دارید سعی کنید از وبسایت دراپ باکس استفاده کنید و از نصب نرم افزار دراپ باکس بر روی سیستم‌های غریبه، جدا خودداری کنید چرا که با نصب این برنامه یک پوشه اختصاصی برای ذخیره سازی فایل‌هایتان روی‌‌‌ همان رایانه ایجاد می‌شود. البته بعد‌ها می‌توانید پس از اتمام کار، پوشه‌ای را که در رایانه مورد نظر ساخته شده پاک کنید، ولی از نظر امنیتی بهتر است نصب دراپ باکس روی رایانه شخصی خودتان باشد.

۲- در صورت استفاده از وب سایت نیز  هیچگاه تیک Remember me را در کامپیوترهای دیگر فعال نکنید.

دسترسی دستگاه ها و پلتفرم ها

به دلیل ماهیت محصول، تقریبا تمامی پلت‌فرم‌ها به این سرویس دسترسی دارند. مردم نیاز دارند که به محصولات این شرکت در هر زمان و هر مکانی که هستند، دسترسی داشته باشند.

برآورد می‌شود که درسراسر دنیا، ۲۰ میلیون کاربر اوبونتو (لینوکس) وجود دارد. دراپ باکس به‌محض راه‌اندازی برنامه‌ی خود به‌صورت عمومی، برنامه‌ی لینوکس خود را نیز منتشر کرد. که این منجر به موفقیت 20 میلیون یوزری دراپ باکس شد.

Dropbox  علاوه‌بر Linux، به پشتیبانی از بلک‌بری نیز ادامه داده است، درحالی‌که سهم بلک‌بری از بازار درحال کاهش است. Dropbox حتی از سیستم‌عامل‌هایی مانند سیمبیان نیز که کمترین محبوبیت را درمیان کاربران دارند، پشتیبانی می‌کند.

استفاده از رسانه‌های اجتماعی

اگر دقت کرده باشید در صفحه‌ی اول سایتهای فروشگاهی عبارت‌هایی را مانند «ما را در فیس‌بوک فالو کنید» یا «ما را در توییتر دنبال کنید» دیده‌ایم. استفاده از این روش بسیار رایج شده است و مردم ناخودآگاه این عبارات را در وبسایت مشاهده می‌کنند.

بعضی از شرکت‌ها نیز تشویق هایی را برای کاربرانی که آنها را دنبال می‌کنند، ارائه می‌دهند. به‌طور مثال امتیازهای ویژه‌ای را فقط به طرفداران اینستاگرام خود ارائه می‌دهند. ولی Dropbox از روشی استفاده کرده است که اندکی متفاوت است. درازای دنبال‌کردن در Twitter یا اتصال حساب کاربری Facebook یا توییتر، دراپ‌ باکس ۱۲۵ مگ فضای اضافه‌به کاربر خواهد داد

دعوت از دوستان

دراپ‌ باکس این کار را برای یوزرهای خود بسیار ساده کرده است و کاربران به‌راحتی می‌توانند درمورد سرویس دراپ‌ باکس به دیگران اطلاع‌رسانی کنند و حتی برای این کار به آنها انگیزه و مشوق نیز داده می‌شود. برای مثال وقتی فردی که از دراپ‌ باکس استفاده می‌کند و فرد دیگری را دعوت میکند، هر دو نفر ۵۰۰ مگابایت فضای اضافه دریافت می‌کنند.

دراپ‌ باکس ارجاع‌دادن دیگران را بسیار آسان کرده است:

ازطریق ایمیل:

DropBox

DropBox

 

یا ازطریق لینک:

6-dropbox-referral-link

 

ارجاع دوستان درمقایسه با تبلیغات، اعتماد بیشتری را در کاربران ایجاد می‌کند. به‌علاوه فرد ارجاع‌دهنده انگیزه‌ی برای تبلیغ درمورد دراپ‌ باکس دارد و این کار را برای به‌دست‌آوردن فضای اضافه انجام می‌دهد. فرد دعوت شده هم انگیزه‌ای برای ثبت‌نام دارد، زیرا اگر از سوی فرد دیگری دعوت شود (به‌جای آنکه ازطریق فرایندهای معمول در وبسایت ثبت‌نام کند) فضای بیشتری دریافت می‌کند.

در مجموع هزینه‌ی اجرای این روش برای دراپ‌باکس، یک گیگابایت فضا است که بسیار کمتر از هزینه‌ی لازم برای تبلیغات در گوگل است.

مزایا و معایب دراپ باکس 

نقاط قوت نقاط ضعف
قابلیت‌های تجاری مانند استفاده‌ی چندکاربره در ابتدا تنها ۲ گیگابایت فضای رایگان اختصاص داده می‌شود
معرفی به دوستان باعث دریافت فضای ابری تا 8 گیگ می‌شود

ویژگی‌های تجاری دراپ‌باکس این امکان را به کاربران می‌دهد که در یک کار مشترک سهیم باشند؛ درحالی‌که به هر فرد میزان نامحدودی فضا در حساب دراپ‌باکس شخصی وی اختصاص داده می‌شود. به علاوه، ویژگی‌های پیشرفته‌ای نظیر Restore فایل یا نسخه‌بندی نیز فراهم شده است.

قیمت حساب‌های تجاری دراپ‌باکس از ۱۲.۵۰ دلار برای هر کاربر در ماه شروع می‌شود. همچنین امکان استفاده‌ی آزمایشی رایگان به مدت ۳۰ روز وجود دارد.

نوع حساب حجم هزینه
پایه ۲ گیگابایت رایگان
ماهانه ۱۰ ترابایت

۱۰ دلار

download googleplay DigiDoki
download appstore

دیدگاهتان را بنویسید