اپ های مزاحم با تبلیغات را در گوشی خود بیابید

اپ های مزاحم ، البان
نوشته شده توسط البان

اگر شما هم گوشی اندرویدی دارید یکی از مشکلات نرم افزاری موبایل که به احتمال زیاد برایتان پیش می‌آید این است که تبلیغات های ناخواسته شما را آزار داده باشند. در این پست البان در رابطه با شناسایی اپ های مزاحم و رفع مزاحمت آنها برایتان شرح می دهد. این اپلیکیشن های موبایل مزاحم ویروس نیستند، اما همچون ویروس آدم را کلافه می کنند.

اپ های مزاحم ، البان

به این تبلیغات ها، تبلیغات پاپ آپ (pop-up ad) می گویند و جالب است بدانید که این تبلیغات های مزاحم برای عده ای منبع درآمد محسوب می شود. می شود با زدن علامت ضربدر روی آنها به صورت موقت بستشان، اما این کار موقتی بوده و بایستی اپ های مزاحم ایجاد کننده آنها را یافت.

این تبلیغات پاپ آپ از کجا می آیند؟

ایجادکنندگان برنامه ها معمولا از تبلیغات پاپ آپ به عنوان منبعی برای کسب درآمد استفاده می کنند. موضوعی که باعث می شود بتوانند اپ خود را به صورت رایگان ارائه دهند. یک تبلیغ بزرگ که بعضا ناخواسته انگشتتان آن را لمس می کند و وارد تبلیغ می شوید. همین لمس یا اصطلاحا کلیک شما، به همراه کلی کلیک دیگر می شود منابع درآمدی شرکت های تولید کننده اپ. اما بعضا متوجه نیستند که این کار چقدر باعث ناراحتی کاربر می شود!

اپ های مزاحم ، البان

بنابراین اگر گوشی شما دائما برایتان تبلیغ پخش می کند، نگران نشوید، ویروسی نشده اید، اپ یا اپ های مزاحم روی گوشی شما نصب شده اند و گاها اپ هایی که از کنار اپهای دیگر به خودی خود نصب می شوند عامل این تبلیغات هستند. ممکن است بلافاصله بعد از نصب برنامه ای متوجه بشوید، اما گاها هم نه. در ادامه روش یافتن این اپ های مزاحم را خواهیم گفت.

1- یافتن اپ های مزاحم از طریق کنترل کردن اپ های اخیر (Recent Apps)

وقتی تبلیغی ظاهر می شود، وقتی منشا آن از یک اپ دیگر است، در واقع آن اپ باز است. دکمه ای که شبیه به دو مربع در پایین صفحه نمایش گوشی تان است را انتخاب کنید تا اپ های تازه استفاده شده ظاهر شوند. بعضا می توانید از این بخش ببینید که تبلیغات مربوط به کدام اپ بوده. اپ را ببندید و اگر خیلی به اپ نیاز ندارید، آن را از گوشی حذف کنید.

اپ های مزاحم ، البان

اگر از روی تصویر آن نمی توانید اسم و یا آیکون اپ را متوجه شوید، انگشتتان را روی صفحه اش نگه دارید و روی گزینه App info بزنید تا اطلاعات اپ را ملاحظه کنید.

اپ های مزاحم ، البان

2- یافتن اپ های مزاحم بدون آیکون

گاهی اتفاق می افتد که اپ مزاحم ایجاد کننده تبلیغات در حالت قبلی نمایان نمی شود. اپی هست که اصلا آیکونی ندارد و در پس زمینه گوشی فعالیت می کند. این اپ را هم می توانید پیدا کنید و از شر آن خلاص شوید.

از بخش تنظیمات وارد بخش اپلیکیشن ها (Applications) بشوید. اپ های نصبی را نگاه کنید. اگر متوجه اپی شدید که هیچ آیکونی ندارد، کمی بیشتر روی آن تامل کنید. به احتمال زیاد این همان اپ مزاحمی است که برایتان تبلیغات ارسال می کند.

3- یافتن اپ های مزاحم با کمک گوگل پلی

این روش با استفاده از منبع اپ ها (اگر همه اپ ها را از گوگل پلی یا همان پلی استور دانلود و نصب کرده باشید) کمک می کند تا اپ های مزاحم را پیدا کنید. البته همانطور که در پرانتز نیز گفتیم به شرطی می توانید از این روش استفاده کنید که اپ هایتان را از طریق گوگل پلی یا پلی استور دانلود کرده باشید.

هر وقت که یک تبلیغات پاپ آپ برایتان ظاهر شد:

  • بلافاصله وارد پلی استور شوید و روی چند خط بالای صفحه سمت چپ (معمولا) بزنید.

اپ های مزاحم ، البان

  • گزینه My apps & games را بزنید (یعنی اپ ها و بازی های نصبی شما).

اپ های مزاحم ، البان

  • در بخش Installed (نصب شده ها) ترتیب چینش اپ ها را برحسب آخرین بار استفاده (Last Used) مرتب کنید. در چند اپ ابتدایی نگاه کنید و تامل کنید. اگر دیدید اپی اشتباها آنجا هست، بله، شما اپ مزاحم را پیدا کرده اید!

اپ های مزاحم ، البان اپ های مزاحم ، البان

4- کنترل کردن اپ های ادمینی دستگاه

گاهی هنگام نصب یک اپ به دلیل عجله و یا بی دقتی به آن اجازه هایی می دهید که بعدا برایتان دردسر می شود. یکی از اجازه ها اجازه‎ی مدیریتی یا همان ادمینی است. برای دیدن این اپها از طریق تنظیمات گوشی وارد بخش امنیت (Security) شوید. بعد روی گزینه اپ های ادمینی دستگاه (Device admin apps) بزنید.

اپ های مزاحم ، البان

اگر اپی دیدید که نباید آنجا باشد، این اجازه را از او بگیرید. این کار به راحتی از همین بخش با غیرفعال کردنش قابل انجام هست.

5- استفاده از اپ های جلوگیری از تبلیغات پاپ آپ 

یک روش دیگر، استفاده از اپ های شناسایی اپ های مزاحم ایجاد کننده تبلیغات پاپ آپ هست. این اپ ها بعد از نصب روی گوشی شما تشخیص می دهند که کدام اپ یا اپ ها برایتان تبلیغات پاپ آپ ارسال می کند.

دو اپ AppWatch و AppBrain Ad Detector دو اپی هستند که اپ های مزاحم ایجاد کننده تبلیغات را شناسایی و معرفی می کنند.

با اپ های شناسایی شده چه باید کرد؟

بعد از آنکه اپ های مزاحم شناخته شدند، این که چه کاری باید با آنها کرد، کاملا بستگی به خودتان دارد. راحت ترین کار حذف آنها است. اما راحت ترین کار همیشه بهترین نیست و بسیاری از نیازمندی های کاربران را پوشش نمی دهد.

اپ های مزاحم ، البان اپ های مزاحم ، البان

اگر نیاز دارید که اپ را نگه دارید، می توانید اعلان ها یا همان notificationهای آن را خاموش کنید. در بخش تنظیمات وارد بخش اپ ها شوید و اپ مزاحم مورد نظرتان را انتخاب کنید. اجازه ارسال اعلان را از آن بگیرید و این اجازه را قطع کنید.

اگر مشکل حل نشد چه کار کنیم؟

اگر اپ های شما از جاهای مختلف نصب شده باشند، ممکن است با روش های گفته شده نتوانید اپ مزاحم را پیدا کنید. روی اپ های مشکوک یعنی اپ های نصبی از جاهایی به غیر از گوگل پلی زوم کنید. به ترتیب یکی یکی آن ها را غیرفعال یا پاک کنید. این کار را ادامه دهید تا اپ مزاحم پیدا شود. اپ مزاحم در این روش اپی است که بعد از پاک شدنش، دیگر تبلیغاتی دریافت نخواهید کرد 🙂

اما در هر یک از این روش های گفته شده، چنانچه نیاز به کمک داشتید، خیالتان راحت، گروه تخصصی البان با مشاوره رایگان تلفنی در خدمت شما خواهد بود. فقط کافی است از طریق سامانه البان یک درخواست رایگان ثبت کنید تا کارشناسان با شما تماس بگیرند.

 

دیدگاهتان را بنویسید