آیا حسگر چشم گوشی‌های موبایل به چشمان شما آسیب می‌زنند؟

حسگر چشم ، البان
نوشته شده توسط البان

با ارائه انواع گوشی های جدید که از فناوری حسگر چشم بهره می برند و وجود انواع اخبار و اطلاعات از مضر بودن یا نبودن آنها، البان تصمیم گرفت تا این سوال را بررسی کرده و جوابی برای آن بدهد.

مطلب مرتبط: انواع حسگر گوشی موبایل و تعمیرات آن

نکته کلی این که حسگرها از نور فروسرخ استفاده استفاده می کنند، همان نوری که در کنترل انواع دستگاه های خانگی هم استفاده می شود. شناختی مختصر روی این نور و طول موج و همچنین کارکرد آن در حسگر چشمی موبایل ما را به جواب این سوال نزدیک تر خواهد کرد.

نور فروسرخ چیست؟

نور فروسرخ یا مادون قرمز یا Infrared، تابشی نامرئی از نور هست که مانند نور مرئی، مولکولها را یونیزه نمی کند و سرطان زا هم نیست.

جالب است بدانید نور فروسرخ منابع بسیار زیادی در طبیعت دارد و چشمان ما همواره در حال دریافت مقدار زیادی از این نور نامرئی هست! هر جسمی که کمی دما هم داشته باشد، نور فروسرخ از خود منتشر می کند. حتی بدن های ما انسان ها و جالب این که 95درصد از انرژی تولید شده توسط لامپ های مهتابی به صورت نور فروسرخ هست!

حسگر چشم ، البان

نور مرئی و فروسرخ در صورتی که برای مدت طولانی و با شدت بالا به جسمی بتابند، آن جسم را گرم خواهند کرد! این داغ شدن و نگاه زیاد به نور های این چنینی باعث خشک شدن چشم و خطر ابتلا به آب مروارید می شود. برای چنین اتفاق بدی، برای منبع نوری ضعیف، باید برای مدت حداقل 20 دقیقه در فاصله چند میلیمتری و بدون پلک زدن به آن نگاه کنید. که معمولا بعید هست کسی این کار را بکند.

نکته خطرناک درمورد نور فروسرخ این هست که از آنجا که نامرئی است، شما نمی دانید چه مقدار از آن وارد چشمان شما شده است. در حالیکه در برابر نور مرئی، وقتی از حدی بگذرد، خود به خود چشمانتان را می پوشانید و آن را محافظت می کنید. اجسامی که نور مرئی دارند، نور فروسرخ هم از خود متصاعد می کنند و این نور فروسرخ از بسیاری از موانع نیز عبور می کند. یکی از دلایل توصیه به استفاده از عینک آفتابی استاندارد هم همین موضوع هست.

نحوه کار حسگر چشم فروسرخ چگونه است؟

حسگرهای فروسرخ، در گوشی های موبایل برای کاربردهای امنیتی و باز کردن قفل و … از طریق اسکن چشم و چهره کار می کنند. برای این منظور این گوشی ها دارای یک فرستنده نور فروسرخ هستند و دوربینشان نیز گیرنده این نور را دارد.

هنگام اسکن چشم، فرستنده فروسرخ نوری می فرستد و دوربین آن را ذخیره می کند. با دیتابیس خودش و عکس های قبلی مقایسه اش می کند و اگر اوکی بود، قفل باز خواهد شد!

حسگر چشم ، البان

اما تشخیص چهره کمی متفاوت هست و به نوعی یک صفحه نوری به صورت شما می تاباند و آن را ذخیره می کند. نقاطی در صورت مراکز توجه هستند که دوربین و پردازنده های گوشی آنها را مطابقت می دهند.

یک استانداردی هم وجود دارد که نورهای فروسرخ را دسته بندی می کند و می گوید چقدر ریسک دار هستند. گوشی های موبایل در دسته ریسک پایین low-risk IR قرار دارند.

صحبت های زیاد پیرامون حسگر چشم و نور فروسرخ

اگر در اینترنت راجع به حسگرهای چشمی فروسرخ جستجو کنید، پاسخ های زیادی پیدا خواهید کرد که بعضا یکدیگر را نیز نقض می کنند! جواب هایی که بعضا کاملا غیرعلمی هستند و زاییده تخیلات بلاگ نویسان و برخی صفحات هست. همانطور که قبلا هم گفتیم، انتشار یک خبر ترساننده، سریعتر از یک مطلب علمی رخ می دهد و بنابراین برخی پیج های از این دست اخبار برای نشر بیشتر استفاده می کنند!

اجازه بدهید ما برایتان با توجه به آخرین مقالات علمی برخی از شبهات را پاسخ دهیم:

  • نور فروسرخ سرطان زا نیست: این نور مولکول ها را به الکترون یونیزه نمی تواند بکند و از این حیث با مانند پرتو ایکس متفاوت هست.
  • منبع نور فروسرخ موبایل یک لیزر نیست: علتی که لیزر کمی ترسناک به نظر می رسد این هست که لیزر نور را بسیار متمرکز می کند و این موضوع باعث بالا رفتن چگالی انرژی آن می شود. برای اثبات اشتباه بودن این موضوع همین بس که شما برای اسکن چشم و صورت خود لازم نیست گوشی را تکان دهید، نور خودش پخش می شود برخلاف لیزر که به صورت یک خط حرکت می کند.
  • یک مقاله علمی می گوید نور فروسرخ برای چشمان خرگوش ها ضرر داشته است! اگر این مقاله را مطالعه کنید متوجه چند نکته می شوید: 1- نور به مدت 5-10 دقیقه از طریق منابع بزرگ به صورت پیوسته به خرگوش ها تابیده است. 2- فرکانس کاری لامپهای این مطالعه و تحقیق با حسگر چشم در موبایل متفاوت هست و همین دو مورد تفاوت این آزمایش و مقاله را با موبایل نشان می دهد!

حسگر چشم ، البان

آیا حسگر چشم موبایل ضرر دارد؟

با توجه به مطالب گفته شده و منابع علمی به صورت کلی نور فروسرخ منتشره از حسگر چشم گوشی های موبایل مضر نیست. اما در برخی از افراد که ناراحتی خاص چشمی دارند ممکن است کمی ضرر داشته باشد که این افراد خودشان می دانند و قطعا تحت نظر پزشک هستند.

خیالتان راحت که مشکلی برایتان پیش نخواهد آمد، اما اگر باز هم خیلی نگران هستید، می توانید این ویژگی را در گوشی خود خاموش کنید و از شیوه های حسگر اثر انگشت و یا وارد کردن رمز های عددی و شکلی استفاده کنید.

اگر مشکلی هم برای هر یک از اسکنر های گوشی تان پیش آمده، می توانید برای تعمیر آنها از سامانه تعمیرات موبایل در محل البان استفاده نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید