ویندوز 11 – ویژگی‌ها و مشخصات سخت‌افزاری مورد نیاز

ویندوز 11 مایکروسافت
نوشته شده توسط البان

چند روزی است که نسخه‌ی نهایی جدیدترین سیستم عامل شرکت مایکروسافت، یعنی ویندوز 11 به شکل رسمی از سوی این شرکت معرفی شده و در اختیار خیل عظیم علاقمندان این سیستم عامل قرار گرفته است.

اما جدیدترین نسخه از ویندوز چه ویژگی‌هایی دارد؟ و اگر بخواهیم آن را روی سیستم خود نصب کنیم چه مشخصات سخت‌افزاری حداقلی لازم است؟ اساسا روی تمام کامپیوترها می‌توان این سیستم عامل را نصب کرد؟ با هم در این مطلب به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

مهمترین تغییرات و ویژگی های ویندوز 11

تغییرات رابط کاربری و ظاهری ویندوز 11

اولین چیزی که با نگاه اول در تغییرات طراحی ویندوز 11 به چشم می‌خورد، جابه‌جایی دکمه‌ی استارت به وسط تسک‌بار (taskbar) است. آیکون‌ها و نرم‌افزارها نیز به سمت مرکز جابجا شده و کنار آن قرار گرفته‌اند.

طراحی کلی رابط کاربری در ویندوز 11 ساده‌تر، با گوشه‌های کمی گردتر و رنگ‌های کمی شفاف‌تر است. شاید اگر از کاربران سیستم عامل مکینتاش شرکت اپل باشید، شباهت‌هایی بین رابط کاربری جدید ویندوز 11 و ظاهر مک او اس بیابید.

تغییرات مایکروسافت استور

فروشگاه ویندوز هم یکی از چیزهایی است که طبق ادعای خود مایکروسافت در ویندوز 11 تغییرات چشمگیری کرده است. رابط کاربری بهتر شده و احساس بهتری حین استفاده از آن خواهید داشت.

در فروشگاه مایکروسافت علاوه بر اینکه برنامه‌های بیشتری را در اختیار خواهید داشت، در عین حال جستجو و یافتن انواع گوناگون محتوا نظیر برنامه‌ها، فیلم‌ها، بازی‌ها و غیره نیز آسان‌تر شده است. طبق ادعای مایکروسافت در فروشگاه جدید تجربه‌ای باورنکردنی در انتظار کاربران خواهد بود.

مایکروسافت استور جدید

امولاتور یا شبیه‌ساز برنامه‌‌های اندروید

در ویندوز 11 برای اولین بار و بالاخره خواهید توانست اپلیکیشن‌های اندرویدی را نیز به ویندوز بیاورید. چیزی که بسیاری از کاربران سالها منتظر آن بوده‌اند.

البته ذکر این نکته نیز ضروری است که این موضوع تدریجی و بعد از مدتی رخ خواهد داد. یعنی در نسخه‌ی فعلی عرضه شده از ویندوز 11 این امکان در بدو امر وجود ندارد و به مرور و در ماه‌های آینده خواهید توانست اپلیکیشن‌های اندرویدی را نیز از طریق فروشگاه مایکروسافت و بدون نیاز به نصب نرم‌افزار جانبی دیگر روی ویندوز نصب و اجرا کنید.

اگرچه پیش از این نیز می‌توانستید در موارد خاص با روشهای مختلفی به برنامه‌های Android در ویندوز 10 خود (مثلا اگر گوشی‌های Samsung Galaxy می‌داشتید) دسترسی داشته باشید، اما ویندوز 11 اولین باری است که همه‌ی کاربران می‌توانند به سادگی اپلیکیشن‌های اندرویدی را مستقیماً بر روی ویندوز خود اجرا کنند و این ویژگی از سوی مایکروسافت به شکل ذاتی یا اصطلاحا native در ساختار ویندوز گنجانده شده است.

شبیه‌ساز اندروید ویندوز 11

هنگامی که در ماه‌های آتی این امکان فراهم شود، شما خواهید توانست برنامه‌های Android را از طریق Appstore آمازون در فروشگاه جدید مایکروسافت ببینید و استفاده کنید. این بدان معنی است که برای دسترسی به نزدیک به 500،000 اپلیکیشن موجود باید Amazon Appstore را نصب کنید. با این حال، احتمالا فعلا هنوز نمی‌توانید به همه‌ی برنامه‌های Android موجود در Google Play Store دسترسی داشته باشید. در هر حال باید صبر کرد و دید در ادامه این مسیر چطور پیش خواهد رفت.

نکته‌ی بعد اینکه برنامه‌های اندرویدی در نوار استارت ادغام شده و همچنین در تسک‌بار با پنجره‌های مخصوص خود ظاهر می‌شوند.

تغییرات بخش تنظیمات ویندوز 11

بدون شک، یکی از مهمترین تغییرات مربوط به تنظیمات جدید ویندوز 11 است که بازطراحی جدید و تغییرات تازه‌اش نسبت به ویندوز 10 در روند کار کردن شما با ویندوز اثری چشم‌گیر خواهد گذاشت. در کنار تم تمیز ویندوز 11 با گوشه‌های گرد، نوار کناری و ناوبری جدید و مفیدی به ویندوز اضافه می‌شود.

تنظیمات ویندوز 11

تنظیمات جدید همچنین شامل گزینه‌های بیشتری است که قبلاً فقط در بخش کنترل پنل (Control Panel) ویندوز یافت می‌شد؛ اما مایکروسافت قصد دارد به آرامی از کنترل پنل قدیمی خود دور شود.

مثل همیشه می‌توانید با فشار دادن ترکیب دکمه‌های  Windows+i روی صفحه کلید، پنجره‌ی تنظیمات را به سرعت باز کنید.

گروه‌بندی پنجره‌ها در قالب‌های مختلف

هنگامی که در حال کار بر روی تعدادی پنجره‌ی باز مختلف هستید، ویندوز 11 به شما این امکان را می‌دهد که آنها را در طرح‌بندی‌های مختلف روی صفحه مرتب کرده و همه‌ی آن پنجره‌ها را در آن ترتیب دلخواه ذخیره کنید. این قابلیت البته در ویندوز 10 نیز به شکلی دیگر وجود داشت اما در ویندوز 11 بهینه‌تر، بهتر و ساده‌تر شده است.

گروه‌بندی پنجره‌های ویندوز 11

برای استفاده از این قابلیت کافی است ماوس خود را روی دکمه‌ی مربع شکل مربوط به بزرگ کردن (ماکسیمایز کردن) صفحه در گوشه سمت راست بالای یک برنامه نگه دارید یا ترکیب دکمه‌های Win+Z را فشار دهید. چهار (یا شش تا اگر مانیتور بزرگی دارید) طرح‌بندی شبکه‌ای مختلف را خواهید دید که می‌توانید از بین آنها انتخاب کنید. هر طرح دارای چندین ناحیه در پیکربندی های متفاوت خواهد بود.
یک طرح‌بندی را انتخاب کنید و روی منطقه‌ای که می‌خواهید برنامه فعال شما در آن باشد نگه دارید. آن منطقه آبی می‌شود. روی آن کلیک کنید و برنامه‌ی شما در آن موقعیت قرار خواهد گرفت.

مایکروسافت تیمز

ویندوز 11 پلتفرم چت ویدیویی مایکروسافت تیمز را مستقیماً در سیستم عامل توسعه داده و دسترسی به آن را برای استفاده روزانه آسان‌تر کرده است. شما می‌توانید در مایکروسافت تیمز با کاربران در سیستم عامل‌های مختلف Windows، Android، Mac یا iOS ارتباط برقرار کنید.

مایکروسافت تیمز

قابلیت استفاده از چند دسکتاپ مختلف

ویندوز 11 به شما این امکان را می‌دهد تا راحت‌تر بتوانید چند دسکتاپ مجازی و مجزا برای هر قسمت از کارهای روزمره‌ی خود ایجاد کنید. این دسکتاپ‌ها را می‌توانید با رنگ‌ها، پس‌زمینه‌ها و سایر تنظیمات دلخواه و مختلف خود سفارشی‌سازی کنید.

در نتیجه شما می‌توانید دسکتاپ‌های گوناگون برای استفاده‌ی شخصی، محل کار، مدرسه، بازی یا هر چیز دیگری ایجاد کنید و به راحتی بین آنها جابه‌جا شوید. این قابلیت نیز کمابیش شبیه به ویژگی دسکتاپ مجازی در سیستم عامل MacOS است.

چند دسکتاپ

ویجت‌ها و منوی آن

ویندوز 11 ویجت‌ها را به طرز زیباتری به رابط کاربری اضافه می‌کند. یک فید قابل تنظیم که با استفاده از هوش مصنوعی بهینه شده و برای نمایش اطلاعاتی مانند اخبار، آب و هوا، نیم‌نگاهی به تقویم و لیست کارها و عکس‌های اخیر شما و موارد متعدد دیگر در اختیار شما قرار خواهد گرفت. ویجت‌ها در ویندوز 11 مشابه ویژگی متناظری هستند که در به‌روز‌رسانی اخیر ویندوز 10 یافت می‌شود.

ویجت های ویندوز 11


مطلب مرتبط: ارتقا لپ تاپ باید ها و نباید ها و بهترین راهکار


حداقل مشخصات سخت‌افزاری لازم برای نصب ویندوز 11

قبل از اینکه بخواهید ویندوز 11 را روی سیستم خود نصب کنید، باید مطمئن شوید که سیستم شما حداقل مشخصات لازم برای نصب را داشته باشد. طبق اعلامی که به شکل رسمی از سمت مایکروسافت بیان شده حداقل مشخصات سخت‌افزاری برای سیستم مورد نیاز جهت اجرای ویندوز 11 از این قرار است:

  • پردازنده‌ی 64 بیتی دو-هسته‌ای با فرکانس یک گیگاهرتز
  • 4 گیگابایت حافظه‌ی RAM
  • 64 گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی
  • پشتیبانی از UEFI و Secure Boot
  • پشتیبانی از TPM 2.0
  • نمایشگر حداقل با ابعاد 9 اینچ با رزولوشن HD (720p) و عمق بیت 8 بیتی به ازای هر کانال رنگی
  • پشتیبانی از دایرکت ایکس نسخه 12 و WDDM 2.0

تقریبا می‌توان گفت که اگر طی سه یا چهار سال اخیر سیستم خود را تهیه کرده باشید، به احتمال بسیار زیاد قابلیت ارتقا و نصب ویندوز 11 را خواهید داشت.

اما برای تشخیص بهتر این موضوع، خود مایکروسافت هم ابزاری به نام PC Health Check ارائه کرده که از این لینک می توانید آن را دانلود کنید. بعد از دانلود و نصب این ابزار سازگاری سیستم شما با ویندوز 11 را بررسی می‌کند. اگر سیستم شما برای نصب ویندوز 11 سازگاری کافی را داشته باشد صفحه‌ای مشابه این عکس خواهید دید:

PC Health Check Results

فهرست پردازنده‌ها و موضوع TPM

علاوه‌بر این اگر مایل باشید خودتان فهرست پردازنده‌هایی که از سوی مایکروسافت اعلام شده و امکان پشتیبانی از ویندوز 11 را دارند ببینید؛ می‌توانید از لینک‌های زیر استفاده کنید:

همچنین نکته‌ی دیگری که لازم است به آن بپردازیم در مورد TPM است. این واژه مخفف تکنولوژی Trusted Platform Module است. البته این واژه در پیاده‌سازی پلتفرم توسط اینتل چنین نامیده شده و در پلتفرم‌های مبتنی بر AMD نام تجاری آن متفاوت است و Firmware TPM یا fTPM نامیده می‌شود.

اگر به طور خلاصه بخواهیم بگوییم این فناوری برای ارائه‌ی عملکردهای مبتنی بر سخت‌افزار و مرتبط با امنیت طراحی شده است. تراشه‌ی TPM یک پردازشگر رمزنگاری امن است که برای انجام عملیات رمزنگاری طراحی شده و دارای مکانیسم‌های امنیتی فیزیکی متعددی است که آن را در برابر دستکاری مقاوم می‌کند. در نتیجه نرم‌افزارهای مخرب قادر به دستکاری عملکردهای امنیتی TPM نیستند.

حال طبق اعلام مایکروسافت در نسخه‌ی جدید ویندوز نیاز به پشتیبانی از TPM 2.0 وجود دارد. اگر سیستمتان نسبتا جدید باشد، کافی است آن را در قسمت BIOS فعال کنید. چون فعال کردن این تراشه‌ی امنیتی به تنظیمات سازنده‌ی دستگاه بستگی دارد، در نتیجه مراحل و چگونگی آن در سیستم‌های مختلف متفاوت خواهد بود که بررسی فنی دقیق آن از حوصله‌ی این مطلب خارج است.

اگر این ویژگی روی سیستم شما فعال باشد یکی از روش‌های مطمئن شدن از آن مراجعه به Device Manager و مشاهده‌ی بخش Security devices است. چیزی شبیه به تصویر زیر:

TPM2

ارائه ویندوز 11 برای رایانه‌های شخصی که پشتیبانی نمی شوند!! 

همانطور که احتمالاً بسیاری از شما اطلاع دارید، به روز رسانی ویندوز 11 مایکروسافت دارای الزامات سخت افزاری سخت و بحث برانگیزی است. اما زمانی که این شرکت شروع به انتشار نسخه آزمایشی نهایی به‌روزرسانی مورد انتظار ویندوز 11 (22H2) کرد، به طور تصادفی نرم‌افزار جدید را به رایانه‌های شخصی پشتیبانی‌ نشده نیز ارائه کرد.

مایکروسافت نسخه‌های آزمایشی اولیه سیستم‌عامل خود را برای اعضای برنامه Windows Insider منتشر می‌کند، که ویژگی‌های جدید و هیجان‌انگیز اغلب از طریق آنها به گوش ما می‌رسند. به عنوان مثال، به‌روزرسانی ویندوز 11 22H2  منوی استارت بهتر، پشتیبانی بهتر از تبلت، درگ و دراپ، Mica برای برنامه‌های Win32 و تسک منیجر اصلاح‌شده را ارائه می‌کند.

همزمان با انتشار نسخه آزمایشی، اعضای واجد شرایط برنامه Windows Insider شروع به دریافت نسخه به‌روزرسانی آزمایشی کردند. با این حال، مایکروسافت طی یک اشتباه کوچک به طور تصادفی آن را به طور همزمان برای رایانه‌های شخصی پشتیبانی نشده ارسال کرد. به یاد داشته باشید که این یک برنامه انتخابی است، بنابراین، متأسفانه، در اختیار همه قرار نگرفت.

کاربران در سرتاسر توییتر و ردیت شروع به اشتراک‌گذاری گزارش‌هایی مبنی بر دریافت این به‌روزرسانی کردند که باعث شد برخی از آنها این سوال را مطرح کنند که آیا مایکروسافت آماده است تا سخت‌افزار مورد نیاز را کاهش دهد؟ با این حال، ما خبرهای بدی داریم. ظاهرا به نظر نمی رسد که مایکروسافت چنین قصدی داشته باشد.

به نظر می‌رسد که این به روز رسانی برای مدت طولانی در دسترس نبود و مایکروسافت به سرعت متوجه اشتباه خود شد. به‌روزرسانی رایانه‌های شخصی پشتیبانی‌نشده به سرعت از سرورها حذف شد و به‌عنوان یک به‌روزرسانی خودکار نیز منتشر نشد. احتمالاً فقط چند صد عضو خوش شانس برنامه Windows Insider آن را دریافت کردند و این به روز رسانی در اختیار کاربران معمولی قرار نگرفت.

با توجه به گزارش  Windows Latest، مایکروسافت بیانیه ای منتشر کرد و گفت: “این یک باگ است و تیم مناسب در حال بررسی آن است. الزامات تغییری نکرده‌اند.”

اگر تصادفی ویندوز 11 را روی رایانه‌ای که بر روی آن پشتیبانی نمی‌شود نصب کرده‌اید، می‌توانید از طریق منوی تنظیمات به ویندوز 10 برگردید. اما اگر همه چیز درست کار کند، ممکن است بتوانید از آن لذت ببرید.


مطلب مرتبط: نصب ویندوز یازده بدون داشتن حداقل های سخت افزاری


در این مطلب مروری کلی بر ویژگی‌های جدید ویندوز 11 داشتیم و حداقل مشخصات سخت‌افزاری مورد نیاز برای نصب این سیستم عامل و نکات مختلف آن را نیز بررسی سریعی کردیم.

با توجه به مطالب بالا اگر به نصب این ویندوز علاقه مند شدید، توصبه می کنیم ابتدا نحوه‌ی نصب ویندوز 11 را مطالعه نمایید. همچنین اگر در هر کدام از این موارد سوال یا نیاز به راهنمایی داشتید، تیم تخصصی تعمیرات لپ تاپ البان در خدمت شماست.

5 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید