دوربین گوشی موبایل و تمام مسائل پیرامون آن

نحوه کار دوربین موبایل ، البان
نوشته شده توسط البان

در حال حاضر شاید عکس گرفتن با گوشی، یکی از اصلی ترین کاربردهای آن به شمار بیاید و کاربران گوشی های هوشمند همواره به دنبال دوربین های بهتری برای تلفن همراه خود هستند. در این پست البان می خواهد نحوه کار دوربین موبایل را برایتان شرح دهد. علاوه بر این در پایان اگر دوربین گوشی شما دچار مشکل شد و نیاز به تعمیر گوشی خود داشتید راهکارهای مناسب برای انجام اقدامات لازم نیز شرح داده خواهد شد.

پیشرفت های چشمگیری در صنعت دوربین های تلفن های همراه رخ داده و به نوعی می توان گفت که پرچمداران هر ساله برندهای موبایل سازی، بیشتر معطوف به بهبود عملکرد دوربینشان هستند! به طوریکه داشتن دوربین های با کیفیت بیشتر یکی از ملاک های اصلی در انتخاب گوشی های هوشمند شده است. اما با توجه به اصطلاحات مختلف در دوربین های عکاسی لازم است با نحوه کارکرد دوربین گوشی موبایل و این اصطلاحات آشنا شوید تا بتوانید در لحظه انتخاب در صورتیکه این ملاک برای شما خیلی مهم است تصمیم درستی بگیرید، چراکه مگا پیکسل بالاتر تنها فاکتوری نیست که کیفیت دوربین ها را تعیین می کند. در ادامه با توضیحات مرکز تعمیرات موبایل البان همراه باشید.

مطلب مرتبط: پیدا کردن دوربین مخفی و تست کنترل تلویزیون با کمک دوربین موبایل

نحوه کار دوربین گوشی موبایل چگونه است؟

شاید برایتان جالب باشد که وقتی با دوربین گوشی خود عکس می گیرید با زمانی که با یک دوربین دیجیتالی عکس می گیرید، پروسه و روند کار یکسان هست! در عکس گرفتن عملیات زیر اتفاق می افتد:

  1. کاربر یا در حالت خودکار خود دوربین، لنز را فوکوس می کند.
  2. نور وارد لنز می شود.
  3. دهانه (aperture) میزان نوری که باید به سنسور برسد را تعیین می کند.
  4. شاتر تعیین می کند که مدت زمانی که نور باید به سنسور برسد چقدر است.
  5. سنسور تصویر برداری می کند.
  6. سخت افزار دوربین روی تصویر ذخیره شده پردازش می کند و عکس را ذخیره می کند.

نحوه کار دوربین موبایل ، البان

بیشتر موارد ذکر شده ارتباط مستقیمی با قوانین ساده فیزیک دارند. بنابراین موارد زیادی که در کیفیت عکس شما دارند را می توانید از قبل پیش بینی کنید. جهت تابش نور، میزان نوری که در محیط وجود دارد و …

مشکل اصلی برای دوربین گوشی های هوشمند در موارد 2 تا 4 می گنجند. از آنجا که اندازه لنز دوربین موبایل بسیار کوچک هست، بنابراین کمتر می تواند نور کافی محیط را جذب کند. بنابراین در نحوه کار دوربین موبایل کارهایی می کنند تا این موضوع پوشیده شود. در ادامه اجزا و بخش های مختلف دوربین و پارامترهای مهم آن در نحوه کار دوربین موبایل گفته می شود.

چه عواملی یک عکس خوب را ایجاد می کنند؟

فرآیند عکاسی را می توان به جمع کردن آب باران با یک سطل تشبیه کرد! میزان باران کاملا تصادفی است، اما پارامترهایی که در دست شما هستند: اندازه دهانه سطل، مدت زمان زیر باران نگه داشتن آن و مقدار بارانی است که می خواهید جمع کنید. باید مراقب باشید که خیلی کم و خیلی زیاد باران جمع نکنید.

عکاسی هم همین هست. در واقع نور مشابه به قطرات باران هست و پارامترهای در دست شما تنظیمات مربوط به دهانه، شاتر و حساسیت (ISO) دوربین هست. یک عکس خوب عکسی است که این سه پارامتر در ذخیره آن به خوبی تنظیم شده باشند و نور کافی جذب شده باشد.

مطلب مرتبط: آیا مگاپیکسل بیشتر یعنی دوربین بهتر

مگاپیکسل هم به معنای میلیون پیکسل هست و نشان دهنده تعداد پیکسل ها یعنی اجزای تشکیل دهنده تصویر در واحد سطح هستند. هرچه بیشتر باشد بهتر است اما از جایی به بعد خیلی تفاوتی نخواهد کرد.

نحوه فوکوس کردن دوربین

عمدتا فوکوس گوشی های موبایل بسیار عمیق هست و این موضوع باعث می شود تا عکاسی راحت تر باشد. اما چیزی که مهم هست این هست که شما بتوانید این عمق فوکوس (یعنی فاصله نقطه فوکوس تا دوربین) را تنظیم کنید. در اکثر دوربین های موبایل این پدیده به صورت خودکار و با زدن انگشت روی منطقه مورد نظر قابل حصول است. انواع فناوری فوکوس:

  • فوکوس فازی (Phase-detect AutoFocus)

نور یک پدیده موجی ذره ای هست. در موج فاز موج یک پارامتر مهم محسوب می شود. در این مدل از فوکوس خودکار، هر پیکسل سنسوری دارد که فاز را بررسی می کند. با تطابق فازی مناسب می تواند بهترین حالت فوکوس عکس را تشخیص داده و عکس را واضح کند. این فناوری از تعداد کمتری دیود نوری استفاده می کند و بعضا کند بوده و خیلی هم دقیق نیست. این فناوری امروزه کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

  • فوکوس خودکار دو پیکسلی (Dual-Pixel AutoFocus)

فناوری پیشرفته تر حالت دو پیکسلی فوکوس فازی هست که به ازای هر سنسور دو دیود نوری استفاده می شود و اختلاف فاز دو سر سنسور را تشخیص می دهد. به این ترتیب دوربین سریعتر فوکوس می کند و عکس واضحی تهیه می شود.

نحوه کار دوربین موبایل ، البان

  • فوکوس کنتراست (Contrast AutoFocus)

این تکنولوژی قدیمی ترین تکنولوژی است. نحوه کار هم به این صورت هست که موتور فوکوس، تضاد را بین پیکسل های کناری اندازه می گیرد تا به یک حد معینی برسد و به این ترتیب به فوکوس رسیده است. این روش بسیار کند هست و دشواری هایی مخصوصا در لبه های عکس دارد.

چگونه یک عکس خوب بگیریم؟

با توجه به مراحل ذکر شده در عکاسی با دوربین، شما برای یک عکس خوب باید که سعی کنید میزان مناسبی از نور را برای مدت زمان مناسبی از محیط و سوژه عکاسی خود بگیرید. در مورد فوکوس کردن هم یا با استفاده از حالت خودکار و یا با استفاده از حالت دستی (پیشرفته دوربین موبایل) می توانید روی سوژه مورد نظرتان تمرکز کرده و فوکوس کنید.

جهت تابش نور هم تاثیر بسزایی دارد، اگر نور از پشت سوژه شما بتابد، سوژه تاریک می شود و باید منبع به گونه ای باشد که نور به سوژه برخورد کرده و بعد به لنز برسد.

مطلب مرتبط: گرفتن عکس ورزشی

علاوه بر دقت در عکاسی، خوب است که چند اپ عکس هم در گوشی خود داشته باشید که بعد از عکاسی بتوانید عکس ها را هر تغییری که می خواهید بدهید. ضمنا تمیز بودن لنز دوربین هم اهمیت زیادی دارد. یک نکته کوچک هم از البان داشته باشید: بریدن عکس از زوم کردن خیلی بهتر هست! عکس کلی را بگیرید و بعد بخش مورد نظرتان را ببرید (crop)

نحوه کار دوربین موبایل ، البان

اگر دوربین گوشی تان نیز مشکل دارد، نگران نباشید. برای گرفتن یک عکس خوب تنها کافی است در سامانه تعمیرات موبایل در محل البان یک درخواست ثبت نمایید تا تکنسین های البان جهت رفع مشکل دوربین شما اقدام کنند.

مطلب مرتبط: حسگر گوشی موبایل و تعمیرات آن 

نشانه های خرابی دوربین گوشی موبایل و نیاز به تعویض دوربین

همانطور که گفتیم و خودتان هم می دانید، دوربین گوشی یکی از اصلی ترین ارکان آن محسوب می شود. حال اگر این بخش از گوشی از کار بیفتد خیلی آزار دهنده می تواند باشد. نشانه هایی که می تواند به خاطر خرابی دوربین گوشی باشند و بعضا باعث تعویض دوربین خواهند شد را در ادامه برایتان شرح می دهیم.

مشکلات نرم افزاری دوربین گوشی 

گاهی اوقات مشکلاتی مانند فوکوس نکردن، ذخیره نشدن عکس در گالری، سیاه ماندن صفحه هنگام رفتن در حالت دوربین و … می توانند به دلایل نرم افزاری باشند. در این موارد قبل از مراجعه به تعمیرکاران موبایل می توانید گام های زیر را انجام دهید به صورتیکه شاید نیاز به تعمیر گوشی خود نداشته باشید:

  • در اولین مرحله گوشی را خاموش و روشن کنید.
  • سپس بررسی کنید که آیا به روز رسانی برای گوشی و دوربین وجود دارد یا خیر.
  • حتما حافظه گوشی خود را چک کنید، گاهی موراد پر بودن حافظه گوشی موبایل از عملکرد دوربین جلوگیری می کند.
  • اگر کیف یا قاب گوشی شما آهنربا دارد، آن را از گوشی جدا کنید.

اگر با این چند کار ساده مشکل دوربین گوشی شما حل نشد ، احتمالا گوشی شما به بررسی های بیشتری نیاز دارد که شاید به راحتی خودتان نتوانید آنها را انجام دهید. لذا می توانید با چند کلیک ساده از طریق نوار ابزار زیر از مشاوره و راهنمایی رایگان متخصصان تعمیرات موبایل البان بهره مند شوید.

مشکلات سخت افزاری دوربین گوشی 

در برخی از موارد مشکل دوربین گوشی فراتر از عیوب نرم افزاری است و نیاز به کارهای جدی تری وجود دارد. برخی از این مشکلات ظاهری هستند و قابل دیدن و برخی دیگر هم از سمت برد هستند.

مانند زمانی که گوشی ضربه می خورد و ممکن است گوشی از کار بیفتد یا روی صفحه محافظ دوربین خط و خش بیفتد یا دوربین بشکند و …. در این موارد نیاز به کارهای جدی تری وجود دارد که افراد بعضا خودشان به تنهایی نمی توانند انجام دهند.

گاهی ضربات وارده به گوشی در حدی است که اتصالات مربوط به دوربین شل شده یا از بین می روند و باعث می شوند که دروبین به خوبی کار نکند. این موضوع در گوشی های چند دوربینی هم صادق است.

در هر صورت اگر برای دوربین شما مشکلی پیش آمد و یا تصور می کنید که نیاز  به تعویض دوربین گوشی دارید می توانید یا از طریق نوار ابزار زیر و یا از طریق ثبت درخواست در سامانه تعمیرات موبایل البان به نشانی www.elbaan.com درخواست خود را ثبت نمایید تا در اولین فرصت متخصصان تعمیرات موبایل با شما تماس گرفته و راهنمایی رایگان را برای انجام تعمیرات و یا در صورت نیاز هماهنگی برای هزینه تعمیرات و نحوه انجام تعمیرات به شما ارائه دهند. ما در البان تعمیر گوشی آیفون، تعمیر گوشی سامسونگ، تعمیر گوشی هواوی، تعمیر گوشی شیائومی و … را انجام می دهیم.

جمع بندی

در این مقاله با نحوه کار دوربین موبایل و مسائل جانبی آن آشنا شدید. در مقالات دیگری نیز برایتان از بخش های دیگر دوربین و همچنین عملکرد موبایل های با چند دوربین و مگاپیکسل و … نیز خواهیم گفت.

اگر احساس می کنید که دوربین گوشی شما مشکلی دارد که در این مقاله به آن پرداخته نشده و یا سوالاتی بدون پاسخ برایتان مانده، بدون معطلی می توانید در پایین همین پست به صورت کامنت سوال خود را بپرسید تا کارشناسان البان سوال شما را در اسرع وقت پاسخ دهند.

دیدگاهتان را بنویسید