حداقل سخت‌ افزار ویندوز 11 چقدر است؟

حداقل سخت‌ افزار ویندوز 11
نوشته شده توسط البان

همانطور که احتمالاً بسیاری از شما اطلاع دارید، به روز رسانی ویندوز 11 مایکروسافت دارای الزامات سخت افزاری بحث برانگیزی است که بسیاری از رایانه‌ها با توجه به اینکه این حداقل سخت‌ افزار ویندوز 11 را پوشش نمی دهند، امکان به روزی رسانی به این سیستم عامل جدید را نیز نخواهند داشت، اما با توجه به تجربه و اتفاقاتی که در این مدت پس از رونمایی از ویندوز جدید شرکت مایکروسافت رخ داده است مشخص شد که با شرایطی شاید سایر دستگاه‌هایی که این حداقل ها را ندارند نیز از ویندوز 11 بهره مند شوند.

حداقل سخت‌ افزار ویندوز 11 چقدر است؟

پردازنده: 1 گیگاهرتز یا سریعتر با دو یا چند هسته؛ باید Intel 8th Gen/AMD Zen 2 یا جدیدتر باشد.
رم: 4 گیگابایت
فضای ذخیره سازی: 64 گیگابایت
سیستم سخت افزار: UEFI، دارای قابلیت بوت امن
TPM: ماژول پلتفرم مورد اعتماد (TPM) نسخه 2.0.
GPU: کارت گرافیک سازگار با DirectX 12 یا جدیدتر با درایور WDDM 2.0.
شبکه: اتصال به اینترنت و حساب مایکروسافت.

اگر مطمئن نیستید که سیستم شما چه مشخصاتی دارد،می توانید از مطلب معرفی ویندوز 11  از برنامه بررسی سلامت رایانه شخصی مایکروسافت کمک بگیرید تا به صورت اتوماتیک سیستم شما مورد ارزیابی برای نصب ویندوز یازده قرار گیرد.

اگر حداقل سخت افزاری ویندوز 11 وجود نداشت، چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

ویندوز 11، آخرین سیستم عامل مایکروسافت، در اکتبر 2021 راه اندازی شد اما بسیاری از رایانه‌های شخصی فاقد سخت افزار مورد نیاز برای ارتقا به آن هستند. حالا اگر رایانه شما هم قابلیت نصب ویندوز بالاتر را ندارد، چه کاری می‌توانید انجام دهید؟ آیا ارتقاء حتی ارزش زحمتش را دارد؟

هنگامی که سر و کله‌ی ویندوز 11 پیدا شد، با برخی الزامات محدود کننده و بحث برانگیز راه اندازی شد. نکته قابل توجه این است که مایکروسافت برای استفاده از آن، کاربران را ملزم به آنلاین بودن و داشتن یک حساب کاربری فعال مایکروسافت می‌کند. با این حال، اگر رایانه شخصی شما سازگار نیست، گزینه‌ها و راه‌حل‌هایی وجود دارند که از نظر سختی و خطر با یکدیگر متفاوت هستند. این روش ها می توانند به سادگی اتصال کامپیوترتان به اینترنت یا به پیچیدگی ارتقاء دستی سخت افزار داخل کامپیوتر شما باشد.

تلاش خود را بکنید!! 

اگر سیستم شما صرفا برخی از حداقل سخت‌ افزار ویندوز 11 را ندارد، به هر حال می‌توانید برای نصب آن تلاش خود کنید.

اگر رایانه شما حداقل شرایط لازم را نداشته باشد، مایکروسافت نصب ویندوز 11 را توصیه نمی‌کند. این شرکت می‌گوید اجرای آخرین سیستم عامل خود بر روی دستگاهی که به اندازه کافی قدرتمند نیست، می‌تواند منجر به «مشکلات سازگاری» شود و در صورت آسیب رساندن به سخت‌افزار، رایانه شما از دریافت به‌روزرسانی جلوگیری کرده و ضمانت شما را لغو کند.

با وجود این، مایکروسافت دستورالعمل هایی را برای مشتریانی که می‌خواهند ویندوز 11 را روی دستگاهی که از آن پشتیبانی نمی‌کند استفاده کنند ارائه کرده است. بنابراین اگر می‌خواهید ریسک کنید، می‌توانید بدون توجه به حداقل سخت‌ افزار ویندوز 11 آن را نصب کنید و ببینید روی رایانه شما کار می کند یا خیر.

برای ارتقاء یک دستگاه پشتیبانی نشده، باید یک کلید رجیستری ایجاد کنید که بررسی مدل TPM 2.0 و CPU را دور بزند. پرسه زدن در بین کلیدهای رجیستری و ایجاد تغییرات در آنها خطرات خود را به همراه دارد، بنابراین قبل از انجام این کار مطمئن شوید می‌دانید که چه کاری انجام می‌دهید. وقتی کلید رجیستری مرتبط شد، باید بتوانید ابزار نصب ویندوز 11 را اجرا کرده و ویندوز خود را ارتقا دهید.

اگر هشدارهای مایکروسافت را نادیده گرفته و تصمیم به ارتقاء گرفتید، مراقب پیش آمدن هرگونه مشکلب باشید. ممکن است خوش شانس باشید و بدبیاری بزرگی نیاورید، اما اگر با مشکلاتی مواجه شدید، ده روز فرصت دارید تا از طریق ابزار بازیابی سیستم عامل دوباره به ویندوز 10 برگردید. برای این کار باید به منوی “استارت > تنظیمات > بازیابی سیستم” بروید و به عقب برگردید. پس از گذشت ده روز، ویندوز برای آزاد کردن فضای دیسک، فایل های بازیابی را حذف می کند و بازگردانی نسخه‌ی قبلی پیچیده‌تر می شود.

کامپیوتر خود را ارتقا دهید

اگر برای حداقل سخت‌ افزار ویندوز 11، کمبود رم یا کمبود فضای ذخیره سازی دارید، یک راه حل بسیار آسان برای آن وجود دارد. شما می‌توانید دو برابر حداقل رم مورد نیاز ویندوز 11 را با قیمت مناسبی تهیه کنید؛ در حالی که یک هارد اکسترنال ارزان قیمت می‌تواند به شما کمک کند فضای مورد نیاز خود را آزاد کنید. همچنین می‌توانید از کلیپ‌های RAM استفاده کنید؛ مطمئن شوید که از روش‌های صحیح استفاده می‌کنید و رمی که خریداری کرده‌اید با بقیه سخت افزار کامپیوتر شما سازگار است. یک هارد اکسترنال می‌تواند از طریق USB نیز به رایانه‌تان متصل شود.

متأسفانه، برای اکثر کاربرانی که در حال حاضر قصد استفاده از ویندوز 11 را دارند، ارتقاءهای مورد نیاز پیچیده‌تر و گران‌تر از فقط نصب رم جدید یا اتصال یک هارد دیسک خارجی است. خبر خوب این است که ممکن است مجبور نباشید یک مادربرد کاملاً جدید بخرید و نصب کنید. شما به تراشه‌ای با ماژول پلتفرم قابل اعتماد (TPM) نیاز دارید که از TPM 2.0 پشتیبانی کند. اگر کامپیوتر خود را بعد از 28 جولای 2016 خریداری کرده‌اید، احتمالا دارای یک تراشه TPM سازگار است.

ماژول‌های TPM در دسترس هستند و با برخی از مادربردهای قدیمی نیز سازگار هستند. بنابراین قبل از اینکه ریگ خود را تکه تکه کنید، نگاهی به آن هم بیاندازید. رایانه شما ممکن است دارای یک تراشه TPM سازگار باشد که شما آن را فعال نکرده‌اید، بنابراین این بررسی را انجام داده و در صورت لزوم آن را فعال کنید و دسترسی‌های لازم را به آن بدهید.


مطلب مرتبط: صفر تا صد ارتقای لپ تاپ


همچنین به یک پردازنده نسبتاً جدید نیاز خواهید داشت. قدیمی‌ترین پردازنده‌ای که برای پوشش حداقل سخت افزار ویندوز 11 نیاز داید، نسل هشتم پردازنده اینتل است که برای اولین بار در آگوست 2017 راه‌اندازی شد. کاربران AMD به سخت‌افزار جدیدتری هم نیاز دارند: Zen 2 که در سال 2019 وارد بازار شد، قدیمی‌ترین CPU AMD سازگار با ویندوز 11 است.

نصب پردازنده یکی از ظریف ترین بخش‌های ساخت رایانه شخصی است، اما کاری است که یک آماتور می‌تواند در کمتر از 30 دقیقه انجام دهد. مادربردها و سایر اجزاء معمولاً درجاتی از قابلیت استفاده در آینده را دارند، بنابراین اگر پردازنده شما مانع ارتقاء ویندوز می‌شود، احتمال اینکه بتوانید یک CPU سازگار را نصب کنید بسیار بالا است. ارتقاء سخت افزار لپ تاپ پیچیده‌تر است و محدوده قطعات سازگار نیز در لپ تاپ‌ها بسیار محدودتر است. ممکن است مقداری لحیم کاری درکار باشد؛ اما اگر به اندازه‌ی کافی وارد باشید، می‌توانید لپ‌تاپ‌تان را نیز ارتقا دهید.

خیلی نگران نباشید

اگر کامپیتور یا لپ تاپ شما حداقل سخت‌ افزار ویندوز 11 را ندارد، لازم است بدانید که مایکروسافت قصد ندارد ویندوز ۱۰ را به این زودی‌ها (نزدیکترین تاریخ ممکن تا اکتبر 2025 است) “بازنشسته” کند؛ بنابراین کاربران ویندوز 10 هنوز چند سال فرصت دارند تا به فکر یک سیستم عامل جدید باشند. ویندوز 10 تا زمانی که بازنشسته نشود، به پشتیبانی بسیاری از به روز رسانی‌های امنیتی مهم و رفع اشکال ادامه خواهد داد. لازم نیست برای ارتقا عجله داشته باشید و حتی ممکن است بهتر باشد به‌جای نصب سیستم عامل جدید روی رایانه شخصی قدیمی‌ای که در حال حاضر دارید، تا یک یا دو سال دیگر یک دستگاه جدید بخرید.


مطلب مرتبط: سیستم مورد نیاز ویندوز 10


اگر کمی صبر کنید، این احتمال نیز وجود دارد که مایکروسافت الزامات ویندوز 11 را کاهش دهد. سال گذشته این شرکت گفت که الزامات آن “با آزمایش تغییر می‌کند”، بنابراین این احتمال وجود دارد که مایکروسافت تلاش کرده و تعداد دستگاه‌های ویندوزی که از نسخه‌ی ۱۱ پشتیبانی می‌کنند را به حداکثر برساند. در هر صورت، دلیلی وجود ندارد که احساس کنید نیاز فوری به ارتقا ویندوز دارید. خیالتان راحت باشد.

در هر صورت اگر برای تعمیرات لپ تاپ خود نیاز به مشاوره داشتید می توانید از مشاوره رایگان مرکز تخصصی تعمیرات لپ تاپ البان صرفا با ثبت یک درخواست بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید