دلیل انفجار گوشی چیست و چگونه می توان از آن پیشگیری نمود؟

androidpit-smartphone-on-fire-digidoki
نوشته شده توسط البان

باطریها بخش اصلی و منبع توان گوشیهای هوشمند امروزی به حساب می آیند. همگی از جنس لیتیومی هستند. در باطری های لیتیومی کارکرد بر اساس شارش الکترونها از کاتد به آند می باشد. این شارش همان جریان الکتریکی است که با گرم شدن همراه است. این کاتد و آند باید از هم جدا باشند و به هردلیلی اتصال این دو باعث افزایش ناگهانی دما و در نتیجه آتش سوزی یا انفجار گوشی می شود. این اتفاق ممکن است برای هر گوشی ای بیفتد. در ادامه البان درباره دلایل انفجار گوشی توضیح می دهد.

مطلب مرتبط: دلایل داغ شدن گوشی و راهکارهای برطرف کردن آن

burning-while-charging-digidoki

آتش گرفتن در حال شارژ شدن، البان

دلیل انفجار گوشی چیست؟

و اما دلایل انفجار گوشی یا آتش گرفتن آن چیست؟ چند دلیل اصلی وجود دارد که به ترتیب بیان خواهم کرد. گرم شدن بیش از حد باطری، به یکی از این دلایل: استفاده از گوشی هنگام شارژ شدن، شارژ کردن گوشی با شارژر غیر استاندارد و غیر اوریجینال، شارژ کردن گوشی با شارژر تبلت، شارژ کردن گوشی با شارژر ماشین غیر استاندارد، شارژ کردن باطری به مدت زیاد، علت اصلی آتش گرفتن باطری های می باشد. علاوه بر آن صدمه فیزیکی به باطری می تواند باعث آتش گرفتن آن شود. همچنین در باطری های نامرغوب احتمال وجود ذرات فلزی میکروسکوپی هست که باعث ایجاد اتصالهای ناخواسته در فضای داخلی باطری می شود.

explodedbattery-digidoki

باطری منفجر شده، البان

راه‎های پیشگیری از انفجار گوشی

اما راههای پیشگیری چه هستند؟ استفاده از باطری های اصل و اوریجینال و مرغوب، استفاده از شارژرهای استاندارد، عدم کار کردن با گوشی هنگام شارژ شدن، هنگام شارژ شدن گوشی به آن اجازه تبادل حراتی بدهیم و چنانچه لازم باشد حتی قاب آن را در بیاوریم، دور نگه داشتن گوشی از منابع حرارتی، شارژ کردن در بازه های زمانی کوتاه، استفاده از پورت یو اس بی رایانه به منظور شارژ کردن آرام گوشی و کمتر داغ شدن آن.

in-bed-burning-cellphone-digidoki

آتش سوزی ناشی از گرم شدن بیش از اندازه باطری، البان

در آخر این را بگویم که مطالب ذکر شده به این معنا نیستند که هریک از ما یک بمب خطرناک بدون ضامن در دست گرفته ایم، بلکه برای این ذکر شدند تا در استفاده از وسایلی که همیشه در کنارمان هستند بیشترین احیتاط را به کار ببریم تا خدای ناکرده اتفاقی برایمان حادث نشود. تمام این احتیاطها برای این است که در درجه اول به خودمان و بقیه و بعد به وسایل پیرامونمان آسیبی وارد نشود.

انفجار گوشی ، البان

آتش گرفتن موبایل داخل ماشین، البان

 

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید