اپل بعد از استیو جابز!

steve-jobs-2-digidoki
نوشته شده توسط البان

یکی از ناراحت کننده ترین خبرها و اتفاقات برای شرکت اپل و همچنین کاربران این شرکت فوت نابهنگام استیو جابز، بنیانگذار اپل است. قبل از پرداختن به اپل بعد از استیو جابز، البان در ابتدا تاریخچه مختصری از زندگی او را برایتان شرح خواهد داد:

استیون پاول جابز (به انگلیسی: Steven Paul Jobs) (زادهٔ 24 فوریهٔ 1955 در سان‌فرانسیسکو — درگذشتهٔ 5 اکتبر 2011 در پالو آلتو) کارآفرین، مخترع، بنیان‌گذار و مدیر ارشد اجرایی شرکت رایانه‌ای اپل و یکی از چهره‌های پیشرو در صنعت رایانه بود. در سال 1976، جابز 21 ساله به‌ همراه دوستش استیو وزنیاک 26 ساله، شرکت اپل را تأسیس کردند. در سال 1976 اولین رایانهٔ شخصی‌ اپل I را به بازار معرفی کردند. یک سال پس از آن در سال 1977 اپل II نیز راهی بازار شد. در سال 1985 طی یک اختلاف مدیریتی، جابز اپل را ترک و در همان سال شرکت نکست (NeXT) را تأسیس کرد. از مهمترین محصولات شرکت نکست می‌توان به نکست کامپیوتر اشاره کرد که بعدها میزبان اولین مرورگر وب شد. در سال 1996 شرکت اپل، شرکت نکست را به مبلغ 429 میلیون دلار خرید. طی این معامله استیو جابز، مجدداً به اپل بازگشت. از اتفاقات مهم پس از این مسئله در اپل می‌توان به معرفی آی‌پاد در سال 2001، پرده‌برداری از آی‌تیونزاستور در سال 2003 و معرفی آی‌فون و آی‌پد در سال‌های 2007 و 2010 اشاره کرد.

apple-pc-digidoki

رایانه اپل، البان

جابز در سال 1986 یک گروه گرافیکی را از بخش گرافیک کامپیوتر لوکاس فیلم خرید. این شرکت که بعدها توسط خودش پیکسار نامیده شد، توانست فیلم‌های پویانمایی موفقی بسازد. در سال 2006 شرکت والت دیزنی، پیکسار را خرید. پس از این معامله جابز به سهام‌دار اصلی والت دیزنی تبدیل شد و به عضویت هیئت مدیرهٔ آن درآمد. در اکتبر 2003 سرطان جابز تشخیص داده شد و در اوت 2011، او از سمت مدیرعاملی اپل استعفا داد. تیم کوک، از مدیران ارشد اپل، مدیرعامل شد و جابز به‌عنوان رئیس هیئت مدیره به فعالیت‌هایش ادامه داد.

استیو جابز در نهایت بر اثر عوارض ناشی از سرطان لوزالمعده، در تاریخ چهارشنبه 5 اکتبر 2011 در سن 56 سالگی درگذشت.

و اما بعد از جابز چه بر سر شرکت اپل و گوشیهای آیفون آمد؟ آیفون 5 یا شاید آیفون 5اس آخرین مدلهای آیفونی باشند که جابز در طراحی و ساخت آنها نقشی داشته است! اما همانطور که می دانید و در اخبار و بلاگ دیده اید مشکلات زیادی برای گوشی های آیفون 6 و 6اس بیان می شود. مشکلاتی که مربوط به کیفیت بدنه و یا حتی باطری می شوند! نکته قابل توجه دیگر آپدیتهای فراوان ورژن های مختلف آی او اس می باشد. در گذشته سالی یک یا دو بار این آپدیتها عرضه می شدند اما در دوسال اخیر شاهد عرضه شدن ماهانه به روز رسانی های مختلف بوده ایم. از این منظر می توان به نقش کلیدی جابز در شرکت اپل پی برد. بعید نیست که اگر این شرکت در صدد رفع این گونه مشکلات برنیاید و همچنان به سیاست صحیح و غلطش ادامه دهد در آینده ای نه چندان دور در صدر تیترهای اقتصادی روزنامه ها و اعلام ورشکستگی باشد. هرچند شانس هم با این گروه همراه بوده و اتفاقاتی از قبیل آتش گرفتن گوشیها و برخی محصولات شرکت سامسونگ، رقیب بزرگ این شرکت را به چالش کشیده و جا برای اپل بازتر شده است!

البان پیشنهاد می کند حتما کتاب استیو جابز اننتشارات گرایش تازه را نیز مطالعه کنید.

انتشارات گرایش تازه ، دو کتاب بسیار مفید در این زمینه ارائه کرده است.

اگر هم به حوزه موبایل آیفون و تعمیرات آن علاقه مند هستید پیشنهاد می کنیم از صفحه تعمیرات موبایل آیفون در سامانه البان دیدن نمایید.

3 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید