پیامک حین رانندگی کاری بس خطرناک است، آن را چگونه ترک کنیم؟

نوشته شده توسط البان

آمار تصادفات رانندگی و میزان فوت و جراحات وارده بسیار ناراحت کننده است. ناراحت کننده تر از آن این است که در بسیاری از موارد، عدم توجه به رانندگی باعث ایجاد حادثه شده است. و علت اصلی حواس پرتی نیز کار با موبایل هنگام رانندگی عنوان شده است که بدترین آن خواندن و نوشتن انواع پیامک حین رانندگی است!

مطلب مرتبط: معرفی اپلیکیشن گوشی و مسائل پیرامون آن

آمار کار با گوشی حین رانندگی و حوادث ناشی از آن

با زیاد شدن انواع فضاهای اجتماعی مجازی این حواس پرتی موبایلی بیش از پیش شده و حوادث جبران ناپذیری هم به همراه داشته است. در یک نظرسنجی که در امریکا به عمل آمد، 45درصد افراد شرکت کننده اقرار کردند که در سی روز گذشته حداقل یک پیامک حین رانندگی خوانده اند و 35 درصد نیز اقرار کردند که اقدام به نوشتن و ارسال پیامک حین رانندگی کرده اند. جالب است که این آمار مربوط به کشوری است که پلیس آن هیچگونه دلیلی را قبول نمی کند و هزینه جرایم رانندگی هم بسیار بالا هستند!

پیامک حین رانندگی ، اِلـبان

روزانه 1000 حادثه تصادف در امریکا به دلیل عدم توجه به جلو رخ می دهد و درصد بالایی از آن را موبایل به خود اختصاص می دهد و در این حوادث به طور میانگین 9 نفر جان خود را از دست می دهند!

معمولا وقتی چنین خبرهایی را می خوانیم یا می شنویم خطاکار را بسیار سرزنش می کنیم، اما حواسمان اصلا به خودمان نیست! آخرین باری که هنگام رانندگی پیامکی خوانده اید را به یاد دارید؟ تا به حال تلگرام یا اینستاگرام خود را پشت فرمان چک نکرده اید؟

پیامک حین رانندگی ، اِلـبان

مشکل جایی شروع می شود که یک بار کاری خطرناک را انجام می دهیم، اتفاق بدی نمی افتد و می گوییم که “بابا بیخیال، اینا همش آماره، من که چیزی ندیدم!” اما زمانی که حادثه رخ دهد دیگر زندگی به کاممان تلخ می شود و این حرف ها فایده ندارد. لحظه ای غفلت می تواند به قیمت جان یک یا چند انسان تمام شود. حتما می دانید که ماشین در حال حرکت ثانیه ای چند متر جابجا می شود!؟ و این زمان را با مدت مورد نیاز برای خواندن یک پیامک حین رانندگی مقایسه کنید.

چگونه موبایل و پیامک حین رانندگی را ترک کنیم؟

برای ترک یک عادت کمی تلاش نیاز هست. برای تسهیل این امر (در مورد موضوعی که در حال پرداختن به آن هستیم) خوب است که از قابلیت های گوشی هم استفاده کنیم. اگر شما کلا متوجه تماس یا پیامک نشوید، دیگر اقدام به خواندن و پاسخ گویی به آن حین رانندگی هم نخواهید کرد.

پیامک حین رانندگی ، اِلـبان

گوشی های آیفون که دارای iOS 11 به بالا هستند، این ویژگی را در خود دارند که هنگام رانندگی کلیه تماس ها و پیامک ها به صورت خود به خود سایلنت بشوند و این ویژگی را می توان فعال کرد که به تماس گیرنده پیامکی در این رابطه هم ارسال شود.

اپ های دیگری هم برای همین موضوع وجود دارند که برای هر دو پلتفرم اندروید و iOS وجود دارند، اپ هایی نظیر (Mojo (AndroidiOS و (DriveWell (AndroidiOS را می توان نام برد.

وصل کردن گوشی به بلوتوث ماشین هم گزینه ای است که حداقل برای پاسخگویی به موبایل، دیگر دنبال آن نخواهید بود و نگاهش هم نخواهید کرد!

شروع از نوجوانان و آموزش در مدارس 

با آموزش های مدون و برنامه های تلویزیونی نزدیک به واقعیت به منظور آموزش بسیار جدی این موضوع، یکی دیگر از روش های پیشگیری هست. اگر افراد نتیجه تلخ کار خود را به درستی متوجه شوند، کمتر ریسک می کنند و تصاویر ترسناک هنگام انجام این کار جلوی چشمانشان ظاهر شده و آنها را از ادامه کار خطا باز خواهد داشت.

اعمال قوانین سخت گیرانه

از آنجا که پرداختن به موبایل حین رانندگی با خطر کشته شدن افراد مواجه هست، راه دیگر، سخت تر شدن قوانین می تواند باشد که البته خیلی هم گزینه زیبایی نیست. اما در حال حاضر جریمه شدن به تنهایی گویا کفایت نکرده و افراد زیادی همچنان از گوشی خود حین رانندگی استفاده می کنند.

پیامک حین رانندگی ، اِلـبان

دیدگاهتان را بنویسید