عکس ورزشی خوب و با کیفیت را با چه تنظیماتی بگیریم؟

عکس ورزشی دیجی دکی
نوشته شده توسط البان

احتمالا برایتان اتفاق افتاده که در یک رویداد ورزشی تفریحی شرکت کرده باشید و بخواهید عکس هایی بگیرید، اما به دلیل حرکت زیاد افراد اصلا قادر به عکاسی درست نشده اید. عکس ورزشی خیلی عالی نیاز به دوربین های DSLR دارد اما با همین گوشی که در دستتان هست و دوربین گوشی خود هم می تونید عکس های ورزشی خیلی خوبی بگیرید!

عکس ورزشی اِلـبان

 

البته منظورمان از عکس ورزشی فقط رویدادهای ورزشی نیست. هر سوژه ای که حرکت دارد را مدنظر داریم. دوربین گوشی خود را روی حالت تنظیم دستی بگذارید و موارد زیر را اجرا کنید تا یک عکس خوب بتوانید بگیرید.

فاصله مناسب برای عکس ورزشی خوب با موبایل

اول اینکه لازم هست شما فاصله تان با سوژه عکاسی خیلی زیاد نباشد. در حالت گرفتن عکس ورزشی زوم کردن خیلی توصیه نمی شود و بهتر هست که شما به سوژه نزدیک شوید.

سرعت شاتر

یکی از دلایلی که عکس ورزشی باکیفیت پایین گرفته می شود این است که دوربین نمی تواند سرعت حرکت افراد و سوژه ها را دنبال کند و عکس در نهایت به صورت تار و مبهم می افتد. با توجه به سرعت سوژه خود باید سرعت شاتر را تنظیم کنید.

عکس ورزشی اِلـبان

سرعت شاتر به صورت یک عدد کسری نشان داده می شود. این کسر می گوید که شاتر دوربین شما در کسری از ثانیه عمل می کند. طبعا هرچه مخرج کسر (عدد بزرگی که جلوی عدد یک می بینید) بزرگتر باشد، در واقع سرعت شاتر شما بیشتر می شود.

با توجه به سرعت حرکت سوژه عددی بین 1/500 تا 1/1000 می تواند کافی باشد. چند بار این سرعت های مختلف را امتحان کنید تا تنظیمات آن دستتان بیاید.

اندازه دهانه (Aperture)

این مورد در دوربین گوشی های موبایل خیلی قابل تنظیم نیست و یک عدد ثابت هست. مگر موبایل هایی که بیش از یک دوربین دارند و هر دوربین اندازه دهانه متفاوتی دارد. به عنوان مثال این ویژگی به صورت f/2.2 نشان داده می شود. برای گرفتن یک عکس ورزشی خوب سرعت شاتر اهمیت بیشتری دارد، اما این گزینه هم کمک کننده است.

عکس ورزشی اِلـبان

اعداد f/4 و f/5.6 دو عدد خیلی خوب برای عکس های ورزشی هستند و بیشتر از آن نیز کمک می کند تا عکس هایتان با عمق بیشتری گرفته شوند.

پارامتر ISO برای عکس ورزشی

پارامتر ISO در دوربین های دیجیتالی و موبایلی به معنای توانایی دوربین در جذب نور محیط است. لنز دوربین، نور را که دریافت می کند، آن را تا حدودی تقویت می کند تا وضوح تصاویر بیشتر شود. این پارامتر درواقع میزان تقویت نور دریافتی را تعیین می کند.

عکس ورزشی اِلـبان

وقتی سرعت شاتر بالا باشد، نور دریافتی کمتر می شود، بنابراین احتمالا نیاز به تقویت بیشتری داشته باشید. اما مراقب باشید، زیاد کردن بیش از حد این عدد باعث سفید شدن عکستان می شود.

کلام آخر

همانطور که توضیح دادیم، مهم ترین پارامتر در گرفتن عکس ورزشی با کیفیت سرعت شاتر است و سایر موارد کمک کنندگان به آن هستند. این موارد هم در دوربین موبایل قابل تنظیم هست و هم در دوربین های حرفه ای با این تفاوت که در دوربین های حرفه ای می توانید با استفاده از لنزهای خاص و قوی، سوژه های دورتری را نیز شکار کنید!

این نکات علاوه بر عکاسی برای سوژه های در حال حرکت، برای هنگام که عکاس نیز در حال حرکت است، سودمند هستند!

در گوشی های اندروید به صورت خودکار حالت دستی برای عکاسی وجود دارد، البته اپ های زیادی هم در این زمینه وجود دارند. برای گوشی های آیفون می توانید از اپ musemage برای این کار بهره ببرید

دیدگاهتان را بنویسید