تاری دید و سر گیجه از شایع ترین عوارض استفاده از موبایل

تاری دید ، دیجی دکی
نوشته شده توسط البان

کاربران زیادی از تاری دید بعد از کار کردن با موبایل گفته اند بعضا گیج رفتن سر هم به این علایم اضافه شده است. در مرحله بعد و از نوع حاد این عوارض می توان به سوزش چشم و سر درد نیز اشاره کرد. البان پزشک نیست اما می تواند یکی از دلایل این تاری دید را برایتان توضیح دهد.

مطلب مرتبط: تعمیر ال سی دی گوشی های موبایل در محل

علت تاری دید در استفاده از موبایل

هنگامی که داریم از موبایل خود استفاده می کنیم، به دلایل زیادی خیلی کمتر از حالت عادی پلک می زنیم. همین پلک نزدن باعث می شود تا چشمان ما خشک شوند. از طرفی دیگر سایز صفحه گوشی ما در بزرگترین حالت هم کوچک هست و المان های تصویری داخل آن هم بالطبع کوچک خواهند بود. دقت برای دیدن این موارد هم باعث خسته شدن ماهیچه های چشمی و در نتیجه تاری دید می شوند.

تاری دید ، اِلـبان

انیمیشن و حرکت های داخل گوشی نیز باعث افزایش این ناراحتی ها می شوند که در ادامه در رابطه با کاهش این گونه حرکات برایتان می گوییم.

کاهش انیمیشن در گوشی های آیفون

از بخش تنظیمات گوشی گزینه General را انتخاب کرده و بعد گزینه Accessibility. وارد این بخش که شوید به دنبال عبارت Reduce Motions باشید. وارد آن شده و غیرفعالش کنید.

iPhone-Settings-0-DigiDoki

با این کار انیمیشن های حرکتی در گوشی شما کم می شوند و در حالت استفاده عادی از گوشی دیگر کمتر برایتان مشکل پیش خواهد آمد.

مطلب مرتبط: استفاده از گوشی در شب و خطرات آن

کاهش انیمیشن در گوشی های اندروید

برخلاف آیفون، این کار در اندروید کمی سخت تر هست. وارد تنظیمات گوشی شوید و بخش About Phone یا درباره گوشی را بیابید. در این بخش گزینه ای هست تحت عنوان Build Number در برخی گوشی ها مانند گلکسی اس 10 و اس 9 این گزینه در گزینه دیگری تحت عنوان اطلاعات نرم افزار قرار (Software Information) دارد. هفت مرتبه یا بیشتر روی آن را لمس کنید تا گزینه Developer Options روی گوشی شما فعال شود.

Android-Settings-00-DigiDoki

وقتی این بخش از تنظیمات در گوشی شما فعال شد، وارد آن شوید. در این منو سه گزینه در پایین آن هست که مربوط به انیمیشن های داخل گوشی هستند: Window animation scale، transition animation scale و animator duration scale. گزینه Window animation scale سرعت انیمیشن های مربوط به اعلان ها و … را تعیین می کند. گزینه transition animation scale نرخ انیمیشن های اپ به اپ را تعیین می کند و animator duration scale سرعت انیمیشن های داخل برنامه را تعیین می کند، مثلا چرخیدن چرخ بارگذاری.

مقدار اولیه این گزینه ها 1x هست. برای از بین بردن انیمیشن ها باید سرعت را خیلی کم کنید، مثلا 0.5x و برای کم کردن سرعتشان از اعداد بزرگتر استفاده کنید.

Android-Settings-01-DigiDoki

کلام آخر

راه های کم کردن انیمیشن در گوشی های آیفون و اندروید برای کاهش تاری دید خدمتتان گفته شد. اما به هر حال استفاده زیاد از گوشی، باعث ناراحتی و آسیب دیدن چشمان شما خواهد شد. توصیه ما این است که حتی الامکان استفاده خود را مدیریت کنید و مزاقب سلامتی خود باشید که از هر چیزی مهمتر هست!

قانون 20-20-20 را نیز فراموش نکنید!

دیدگاهتان را بنویسید