جریان تماس های عجیب خارجی چیست؟ آیا پاسخگویی به این تماس ها برایمان هزینه ای دارد؟

تماس های عجیب خارجی ، البان
نوشته شده توسط البان

اگر شما هم از اپراتور همراه اول استفاده می کنید حتما پیامکی دریافت کرده اید که برای تماس های عجیب خارجی هشدار داده و گفته که با این شماره ها به هیچ عنوان تماس نگیرید، چرا که هزینه زیادی را برایتان به همراه خواهد داشت. اما جریان این تماس های عجیب چیست؟ البان در ادامه برایتان خواهد گفت.

در زندگی با موبایل این دست اتفاقات بعضا زیاد رخ می دهند و بی اطلاعی از آنها می تواند موجب ضرر و سختی شود.

تماس های عجیب خارجی ، البان

اخیرا در ایران گزارش هایی مبنی بر دریافت تماس های مکرر تلفنی از شماره های خارجی با پیش شماره هایی مانند ⁣+678 ، +960 و… که متعلق به کشورهای ⁣وانواتو، مالدیو و … هستند منتشر شده است. همراه اول هم برای جلوگیری از هرگونه کلاهبرداری و ضرر کاربرانش، بلافاصله این موضوع را پیامک کرده و خواسته تا هرگز با این شماره ها تماس گرفته نشود.

مطلب مرتبط: برطرف کردن مشکل آنتن گوشی

جریان تماس های عجیب خارجی چیست؟

اما این شماره ها چه هستند و این تماس های عجیب خارجی به دنبال چه می گردند؟ در ابتدا بابد بگویم که اصلا نگران نباشید، گوشی شما به هیچ عنوان ویروسی نشده و اگر هم بتوانید پاسخ این تماس ها را بدهید هیچ اتفاقی برای گوشی تان نخواهد افتاد.


مطلب مرتبط: تعرفه رومینگ چقدر است؟


این تماس ها که معمولا از پیش شماره هایی مانند +678 ، +960 و … متعلق به کشورهای ⁣وانواتو، مالدیو و ماداگاسکار و… رخ می دهند، فقط مختص ایران نبوده و در حال حاضر در کشورهای زیادی این پدیده در حال شکل گیری است. هدف از این تماس ها کسب درآمدهای غیرقانونی از مشترکین سایر کشورهاست! کشورهای مقصد از این طریق به اصطلاح تقلب مخابراتی یا ⁣Communications Fraud انجام می دهند.

تماس های عجیب ، اِلـبان

در این شیوه تقلب، کشور مقصد با استفاده از روبات ها و نرم افزارها، تماس گیرنده های خودکاری دارد که با استفاده از شماره هایی ویژه به شما زنگ می زنند. بعید است تا بتوانید به این تماس ها پاسخ دهید چرا که بلافاصله قطع می شوند و هدفشان انداختن میست کال یا تماس بی پاسخ روی گوشی شماست. معمولا این کار را دو سه بار پشت سر هم انجام می دهند تا شما حس کنید که حتما این شماره کار واجبی با شما دارد و بهتر است با آن تماس بگیرید.

تا اینجا هیچ مشکلی وجود ندارد، حتی اگر بتوانید به تماس پاسخ دهید که بعید است، هزینه ای برایتان لحاظ نخواهد شد. اما مشکل از زمانی شروع می شود که شما بخواهید به این میست کال ها اهمیت داده و به این شماره ها تماس بگیرید! اگر تماس بگیرید طرف مقابل حتما پاسخ خواهد داد و یکی دو دقیقه ای که می گذرد تا شما متوجه بشوید تماس جعلی بوده و نیت کلاهبرداری است، هزینه بسیار زیادی روی قبض موبایلتان اضافه خواهد شد.


مطلب مرتبط: تعرفه داخلی اپراتورها چقدر است؟


این هزینه اضافه بر هزینه تماس بین الملل است و هزینه ای است که در واقع مخابرات کشور مقصد از مخابرات یا اپراتور ایرانی می گیرد و مخابرات و اپراتور ایرانی از کاربر می گیرد!

گاهی این تماس ها چندین دقیقه طول می کشد. با دادن خبرهای الکی و بعضا شادی آور که شما را پای تلفن نگه می دارد و با خود می گویید هزینه این مکالمه هرچقدر هم که بشود در مقابل دستاورد من چیزی نخواهد بود! جالب اینکه این دزدان پیشرفت کرده و زبان فارسی را هم یاد گرفته اند و وقتی به ایران ارتباط می گیرند، با زبان فارسی صحبت می کنند!

تماس های عجیب ، اِلـبان

چند توصیه مهم:

  • اگر چنین تماسی دریافت کردید بهتر است کلا آن را نادیده بگیرید. نه پاسخ بگویید و نه تماس بگیرید
  • ممکن است تماس دریافتی از عراق باشد. اگر آشنایی در عراق دارید یا آشنایی دارید که به عراق و کربلا سفر کرده، پیش شماره عراق شماره 964 است. این پیش شماره خیلی شبیه به پیش شماره های دزدی است.
  • کلا اگر منتظر تماس خاصی نیستید، به میست کال ها اهمیت ندهید. اگر شخص تماس گیرنده با شما کار واجبی داشته باشد، قطعا دوباره تماس خواهد گرفت.

 

31 دیدگاه

  • سلام
    شبتون خوش
    میخوام بدونم اگر آشنایانمون خط بین المللی داشته باشن و باهامون تماس بگیرن، در صورت جواب دادنِ ما، برامون هزینه ای در بر داره یا خیر؟
    متشکرم

    • سلام
      دریافت تماس هزینه ای براتون ندارد. فقط هرگاه شماره خارجی با شما تماس گرفت و نتوانستید پاسخ بدهید، به آن زنگ نزنید
      ضمن آنکه با آشناتون تا وقتی که اینترنت در ایران وجود دارد می توانید از طرق مختلفی مانند واتساپ، ایمو یا گوگل دو تماس بگیرید

  • سلام به من زنگ زد بعد واتس اپم از دسترسم خارج شد شمارمو زدم واتس اپ برگرده کلی هزینه مکالمه خارجی برام اومده نمیدونم چطوری شده؟

  • اونام نمیدونن جریان چیه!! ولی الان روزی یکی دوبار چشمم میوفته که زنگ میخوره جوری که میس نیوفته رو گوشیم سریع قطع میشه یعنی هدفشون تماس من نیست،گوشیم فیکه ممکنه هک شده باشه؟ خطمو یه طرفه کردم از بس هزینه داشت

    • کلا تماس های خارجی یه موضوعی هست که وزارت مخابرات هم اعلام کرد که به هیچ عنوان به این شماره ها مجدد زنگ نزنید. ولی اینکه می فرمایید کلی هزینه برای قبضتون اومده در صورتی که تماس خارجی نداشتین خیلی عجیب هست.

      اگر براتون مقدوره یک پرینت از شماره های تماسی تون بگیرید و بررسی کنید. نکنه یوقت در واتساپ اشتباها به جای تماس واتساپی، تماس مستقیم گرفتین. کنترل کنید که شماره هایی که می گیرید ممکنه برای دوستان و اقوامتون در خارج باشد، یا موضوع دیگری است.

  • سلام خسته نباشید
    شما میگین تماس میگیرن ولی خانوم من هر موقع قبض تلفن همراهش رو پرداخت می‌کنه گوشی خودکار ب خارج از کشور زنگ میزنه ی روز طول نمی‌کشه ک باز تلفنش یک طرفه میشه الان ی ماه میشه ک قبض تلفنش رو برای این که دوباره گوشیش زنگ نزنه پرداخت نکرده ..

    • سلام
      یعنی گوشی خود به خود زنگ میزنه؟
      این خیلی عجیبه!؟
      اگر گوشی تون گارانتی ندارد حتما بیارید تا ما براتون بررسی کنیم، اگرم گارانتی دارد که به شرکت گارانتی مراجعه نمایید

  • سلام ببخشید یه شماره با کد 212 تا حالا بهم دوسه بار بهم زنگ زده اما من هرچی کردم نتونستم جواب بدم
    بار اول که تماس بی پاسخ ازش افتاد فکر کردم عمه‌م که توی دبی زندگی میکنه بهم زنگ زده برای همین به همون شماره‌ه تماس بی پاسخ زنگ زدم و پنج هزار شارژم رو برد از اون به بعد هی بهم زنگ زده نمیدونم چیکار کنم؟

  • سلام به خط من ازکشورهای مختلفی میس کال میفته تونس کالیفرنیا مقدونیه….من به همشون زنگ زدم چون دوستم خارج ازکشورزندگی میکنه فکرکردم اونه شمارمم اعتباریه شارژمم کلاتموم شدغیرازینکه شارژم تموم بشه اتفاقه دیگه ایدمیفته گوشیمم هک کنن هیچ چیزشخصی وخصوصی ندارم توگوشیم فک کنم به کاهدون زدن

  • سلام
    الان خیلی وقته به من از اوگاندا، زیمباوه، مالدیو و خیلی جاهای دیگه زنگ میزنن و متاسفانه همش هم نصف شب هست و اصلا خواب درست حسابی واسم نذاشتن و فک کنم چون شمارم رنده هی تند تند زنگ میزنن
    آیا راهی هست بشه کاری کرد که قطع بشن دیگه؟؟؟
    خیلی کلافه شدم

    • سلام
      متاسفانه کار خاصی نمیشه کرد
      برای شب ها گوشیتون را روی do not disturb بگذارید، در این حالت فقط شماره هایی که در بخش favorite شما هستند می تونن به شما زنگ بزنن و برای بقیه پیام خاموشی یا اشغال می خورد

  • من خطم ایرانسله دوبار از سن مارینو و ماداگاسکار تماس گرفتن شنیده بودم فقط خطوط همراه اول اینطوریه .

  • سلام بمن هم امروز از ماداگاسکار زنگ زدن ولی جواب ندادن قطع کردن منم کار خاصی نکردم..

  • سلام از ماداگاسکار تماس گرفتن منم نمیدونستم جواب دادم سریع قطع کردم ولی دیگه پیگیر نشدم
    بلاک کردم ممکنه به اطلاعات شخصی دسترسی پیدا کنن؟

  • سلام امروز یه شماره ی عجیب اما کدش واسه ایران بود از استان تهران بهم زنگ زدن و منم‌ جواب دادم و اونا هم هیچ حرفی نزدن بعد از ۹ ثانیه تماس خودکار قطع شد…
    میشه لطفاً کمکم کنید؟

    • سلام
      احتمالا تماس های تبلیغاتی بوده. حتی اگر تماس خارجی هم می بود، پاسخ دادن شما مشکلی نمی سازد فقط نباید به آنها زنگ بزنید

  • سلام به منم از کشور های مختلف زنگ می زنند نظرات خواندم و 2 بار کلا تماس گرفتم 20 هزار تومان از من کم شد ی سوال چه جوری بلاک کنیم و اینکه می خوام بعد از این که بلاک شد تو تلفن اون لیست شماره ها نیاد لطفا خیلی دقیق به من کمک کنید و جزئیات بیشتری برسانید تا مشکل من حل بشه

    • سلام
      چون شماره ها متفاوت هستند به راحتی نمیشه بلاکشون کرد. فقط خودتون باید هوشیار باشید که هم بهشون پاسخ ندهید و هم اینکه اگر ازشون میست کال داشتین با اونا تماس نگیرید.
      شاید اپ های دیگری باشند که این امکان را به شما بدهند اما در حال حاضر ما روی این اپ ها شناخت کاملی نداریم

دیدگاهتان را بنویسید