رومینگ چیست و تعرفه رومینگ اپراتورها چقدر است؟ آیا دریافت پیامک هم هزینه دارد؟

تعرفه رومینگ دیجی دکی
نوشته شده توسط البان

حتما تا به حال درباره رومینگ مسائلی به گوشتان خورده است. بخصوص هنگامی که نزدیک ایام پر سفر، همچون سفرهای نوروزی یا ایام حج، می شویم، اپراتورهای مختلف با اعلام تعرفه رومینگ خود و شرایط خاص خود به تبلیغات می پردازند. در ادامه درباره خود رومینگ و تعرفه رومینگ مطالبی خواهیم گفت.

وقتی زندگی با موبایل می شود، باید این گونه مسائل را بدانیم تا متحمل خسارت مالی نشویم. آنتن گوشی و آنتن دهی آن از مسائلی است که باید به آن توجه داشته باشیم.


 

مرتبط: تعرفه داخلی اپراتورها

 


رومینگ یا Roaming یا فراگردی و یا جابه‌جایی GSM به این صورت تعریف می‌شود: توانایی یک مشتری با گوشی سلولی در فرستادن و دریافت تماس‌های آوایی، داده‌ها و دسترسی به سرویس‌های دیگر شامل سرویس‌های داده‌ای خانگی، در هنگام سفر در بیرون از منطقه تحت پوشش شبکه خانگی. به بیان ساده تر یعنی امکان استفاده از تلفن همراه برای ارسال یا دریافت صوت، دیتا و پیامک هنگام مسافرت به خارج از محدوده جغرافیایی تحت پوشش شبکه اپراتور کشور مبدا، با استفاده از شبکه های تلفن همراه کشور مقصد. باز هم بخواهیم ساده تر بگوییم، یعنی شما با سیم کارت ایرانی خود بتوانید در خارج از ایران با استفاده از زیرساخت های اپراتورهای کشور مقصد از تمامی امکانات گوشی خود استفاده کنید.

به منظور رومینگ، اپراتور داخلی با اپراتورهای خارجی مذاکره می کنند و قراردادی می بندند تا اپراتور خارجی در ازای دریافت هزینه ای به کاربران اپراتور داخلی سرویس ارائه دهد. به همین دلیل تعرفه رومینگ ، بسته به کشور مقصد و همینطور اپراتور انتخابی متفاوت است. برای آگاهی از تعرفه رومینگ اپراتور خود، حتما قبل از سفر به سایت اپراتورتان و بخش رومینگ بین الملل آن سری بزنید و از تعرفه رومینگ و همینطور نحوه فعالسازی آن آگاه شوید.


 

مرتبط: پوشش آنتندهی اپراتورها

 


برای اطلاع از هزینه رومینگ اپراتورها از آنجا که هزینه ها با توجه به هر کشور متفاوت است، توصیه می کنیم برای اطلاع دقیق به سایت خود اپراتورها مراجعه نمایید. در اینجا آدرس مربوط به هزینه های رومینگ اپراتورها را می آوریم:

هزینه رومینگ همراه اول

هزینه رومینگ ایرانسل

هزینه رومینگ رایتل

هر اپراتور ممکن است بسته هایی هم برای رومینگ خود ارائه دهد که البته باید آن را در ایران فعال کنید!

سه نکته بسیار پر اهمیت را برایتان ذکر می کنیم:

نکته مهم اول: کاربران ایرانی که نزدیک مرزها زندگی می کنند و یا دوستان دیگر هنگامی که چنین شهرهایی مسافرت می کنند، حتما حتما انتخاب اپراتور در گوشی خود را از حالت اتوماتیک یا خودکار به حالت دستی تغییر دهند. از آنجا که اپراتورهای داخلی با اپراتورهای کشورهای همسایه قرارداد بسته اند، ممکن است گوشی این دسته از عزیزان از طریق آنتن های همسایه مبادرت به سرویس دهی نمایند و هزینه بسیار زیادی را برای صاحب خود ایجاد نمایند

 نکته مهم دوم: روشن کردن گوشی و دریافت پیامک در تعرفه رومینگ تمام اپراتورها، به صورت رایگان می باشد!
نکته مهم آخر: معمولا گرفتن یک سیم کارت اعتباری از کشور مقصد و استفاده از آن به صرفه تر می باشد، مگر آنکه برایتان مهم باشد که با شماره داخلی خودتان در دسترس باشید!

8 دیدگاه

  • سلام.خسته نباشید.میخوام بدونم کسی که همراه اول دائمی دارد از کشور ترکیه بخواد پیامک بدهد هزینه هر پیامک چقدر میشود.ممنون

  • بعضی کشورها دو اپراتور دارند (مثلاً امارات و ایتالیا) که قیمت رومینگ آن ها متفاوت است. چگونه هنگام سفر به این کشورها می توان اپراتور مورد نظر (ارزانتر) را انتخاب کرد؟

    • سلام
      در گوشی خودتون، انتخاب اپراتور را از حالت اتوماتیک به حالت دستی دربیاورید و خودتان اپراتور مورد نظرتان را انتخاب کنید
      این گزینه ممکن است در گوشی تحت عنوان carrier باشد

  • سلام, اگر بنده بسته اینترنت عادی خریداری کرده باشم و درحالت رومینگ, دیتای موبایلم رو روشن کنم, چه اتفاقی میافته؟
    هزینه اینترنت از شارژ سیمکارتم کم میشه یا از حجم بسته خریداری شده من-با شرایطی متفاوت نسبت به حالت عادی- کم میشه؟
    این سوال رو از این جهت میپرسم که بسته های اینترنت رومینگ به صورت جداگانه عرضه میشن اما از نظر حجم و قیمت, به هیچ عنوان به صرفه نیستند.
    اگر پاسخ, مورد دومیه که عرض کردم, ممنون میشم راجع به چگونگی و تفاوت اون توضیح بدید

    • سلام
      قطعا اینترنت در حالت رومینگ و حالت غیر رومینگ تفاوت خواهد داشت، اما اینکه چقدر اختلاف دارند و اینکه آیا در حالت رومینگ از بسته اصلی شما هم کاسته می شود یا خیر، بایستی با اپراتورتون تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید