فعال سازی ویندوز و چگونگی آن

فعال سازی ویندوز
نوشته شده توسط البان

یکی از رایج‌ترین کارهای نرم‌افزاری در لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای شخصی فعال سازی ویندوز است. بیشتر ما که در ایران زندگی می‌کنیم ناگزیریم از نسخه‌های غیرقانونی و به شکل غیررسمی از ویندوز استفاده کنیم. چون ملزم به رعایت قوانین مربوط به کپی رایت نیستیم و اساسا از این حیث کمابیش منفک از جهان هستیم، در نتیجه استفاده از نسخه‌های غیرقانونی محصولات مایکروسات اعم از ویندوز و آفیس نیز مانند بسیاری نرم‌افزارهای پولی دیگر در ایران بسیار رایج است.

با این حال بسیاری از کاربران در کشورمان هستند که احتمالا هنوز چگونگی فعال کردن ویندوز خود را بلد نیستند و با توجه به سوالات و ارجاعات فراوانی که در سامانه تعمیرات لپتاپ البان در این خصوص داشته‌ایم، تصمیم گرفتیم این مطلب را در این خصوص تهیه و منتشر کنیم.

البته امکان خرید لایسنس رسمی مایکروسافت نیز از طریق بعضی سایت‌ها و یا فروشگاه‌ها امکان‌پذیر است، اما نکته‌ی مهم اول این است که باید از اصالت و صحت محلی که لایسنس را از آن تهیه می‌کنید مطمئن باشید و حتما مورد اعتمادتان باشد در غیر این صورت ممکن است بهای بسیاری بابت لایسنسی بی‌فایده بپردازید. نکته‌ی دوم هم اینکه طبیعتا با توجه به نوسانات ارز و قیمت معادل دلاری نسخه‌ی اوریجینال و اصلی ویندوز، بهای مورد نیاز برای تهیه‌ی لایسنس اصلی بالا خواهد بود و احتمالا خیلی‌ها قادر به پرداخت مبلغ آن نخواهند بود.

در هر صورت و با علم به اینکه از قوانین کپی‌رایت در ایران حمایت نمی‌شود و امکان خرید مستقیم محصولات مایکروسافت نیز به علل مختلف اعم از تحریم‌ها و مسائل دیگر در ایران عملا مهیا نیست، در این مطلب چگونگی فعال سازی ویندوز از طرق متداول را بررسی می‌کنیم.

معایب و مشکلات فعال نبودن ویندوز

تقریبا فرقی ندارد که کدام یک از نسخه های ویندوز را استفاده می‌کنید، چون در تمام آنها اگر ویندوز را فعال نکرده باشید دسترسی‌های شما به برخی امکانات ویندوز محدود خواهد بود. این نکته فقط در نسخه‌های مختلف ویندوز اعم از ویندوز 7 تا ویندوز 10 و حتی ویندوز تازه معرفی شده‌ی مایکروسافت، یعنی ویندوز 11 در میزان و شکل محدودیت دسترسی‌ها متفاوت است.

بعضی از این قابلیت‌ها عبارتند از:

 دسترسی نداشتن به تعدادی از ویژگی‌های شخصی‌سازی ویندوز

 دریافت مکرر پیام از سمت ویندوز مبنی بر الزام فعال کردن ویندوز که امری کلافه‌کننده خواهد بود.

 دریافت نکردن بروزرسانی‌های مختلف ویندوز (در ویندوز 7 البته این موضوع منتفی است چون مایکروسافت پشتیبانی آن را برداشته است)

 پایین آمدن سطح امنیت سیستم عامل

حال در ادامه نحوه فعال سازی ویندوز 10 را با هم بررسی می‌کنیم.

غیرفعال کردن آنتی ویروس ویندوز 10

ولی برای این کار و ابتدا باید آنتی‌ویروس پیش‌فرض ویندوز 10 را غیرفعال کنید. مایکروسافت در ویندوز 10 به طور پیش‌فرض آنتی ویروسی با نام Windows Defender تعبیه کرده است. البته این قابلیت چیزی بیشتر از صرفا یک آنتی‌ویروس است و سایر قابلیت‌های امنیتی مانند فایروال و سایر ویژگی‌های مورد نیاز برای محافظت از سیستم عامل شما را نیز شامل می‌شود.

در هرحال برای غیرفعال کردن این آنتی‌ویروس باید وارد ابتدا تنظیمات ویندوز شوید. برای این کار می‌توانید بعد از فشردن کلید ویندوز، از گوشه‌ی سمت راست آن وارد تنظیمات شوید یا به سادگی کلمه‌ی Settings را جستجو کنید.

تنظیمات ویندوز

سپس گزینه‌ی Update and Security را انتخاب کنید.

انتخاب آپدیت

بعد از سمت راست گزینه‌ی Windows Security و در ادامه از گزینه‌های میانی گزینه‌ی Virus & Threat Protection را انتخاب کنید.

انتخاب آنتی‌ویروس

در ادامه و از میانه‌های صفحه‌ای که می‌بینید گزینه‌ی Manage Settings را انتخاب کنید.

انتخاب تنظیمات آنتی‌ویروس

و در نهایت در پنجره‌ی بعدی که برایتان باز می‌شود گزینه‌هایی را که می‌بینید مانند تصویر زیر غیرفعال (Off) کنید.

غیرفعال کردن گزینه‌های دیفندر

 

یک راه ساده‌تر نیز برای وارد شدن به صفحه‌ی Windows Defender وجود دارد که از سمت چپ و پایین تسک‌بار روی آیکون آن (مطابق شکل زیر) کلیک کنید و ادامه‌ی مراحل را برای غیرفعال کردنش انجام دهید.

ورود به دیفندر از تسک‌بار

فعال کردن ویندوز 10 با روش KMS

یکی از روشهای قدیمی،‌ مطمئن و البته ساده برای فعال سازی ویندوز 10 استفاده از ابزار KMS است.

در اینجا از فعال ساز KMS Activator v1 استفاده می‌کنیم که روش کار آن نیز بسیار ساده است. بعد از دانلود و اکسترکت کردن این فعال‌ساز، باید روی فایل اجرایی مربوط به فعال کردن ویندوز 10 رایت کلیک کرده و گزینه‌ی Run as administrator را انتخاب کنید.

بعد با صفحه‌ی سیاه‌رنگی مشابه به این عکس مواجه خواهید شد که باید عدد 1 را از روی کیبورد خود انتخاب کنید. دقت کنید که باید به اینترنت وصل باشید و پیش از فعال‌سازی، دسترسی خود از این حیث را حتما بررسی کنید.

بعد از گذشت لحظاتی ویندوز شما فعال شده و با عبارت Press any key to continue مواجه می‌شوید و با فشردن هر کلید دلخواهی از صفحه خارج خواهید شد.

از این روش و به همین شکل برای فعال سازی ویندوز 11 نیز می‌توانید بهره ببرید.


مطلب مرتبط: نصب ویندوز 11


بررسی فعال بودن ویندوز 10

برای اطمینان از فعال بودن ویندوز خود نیز کافی است روی My Computer رایت کلیک کرده و گزینه‌ی Properties را انتخاب کنید.

در صفحه‌ای که باز می‌شود مطابق عکس زیر باید عبارت Windows is activated را مشاهده کنید. در غیر این صورت ویندوز شما هنوز فعال نشده است.

فعال سازی ویندوز - فعال‌شده

سخن پایانی

در این مطلب به شکل اجمالی با روش فعال ساختن ویندوز 10 شما را آشنا کردیم. این موضوع یکی از رایج‌ترین اشکالاتی است که در تعمیرات لپ‌تاپ به مجموعه تعمیرات البان ارجاع می‌شود که بهتر دیدیم آن را در قالب یک مطلب مدون برای همگان آماده کنیم.

اگر در هر بخش از این روش یا روش‌های دیگر مشکلی داشتید و یا برای لپ‌تاپتان مشکل سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری دیگری پیش آمده، همیشه می‌توانید روی ما حساب کنید.

فاصله‌ی بین البان و شما فقط یک ثبت درخواست است.

دیدگاهتان را بنویسید