صدای فن لپ تاپ و دلایل و راهکارهای مربوط به آن

صدای فن لپ تاپ | تعمیرات لپ تاپ البان
نوشته شده توسط البان

صدای فن لپ تاپ یکی از مواردی است که با گذر زمان عمر لپ تاپ، افراد زیادی در رابطه با آن شکایت می کنند و صدایش آزار دهنده و همچنین نگران کننده می شود. در کنار زیاد شدن صدا، نگرانی بعدی داغ شدن بیش از حد لپ تاپ است.

با توجه به اینکه فن لپ تاپ یکی از اجزای اساسی در خنک کردن پردازشگر یا CPU لپ تاپ است، باید آن را جدی گرفت و هر زمان متوجه صدای غیرعادی فن لپ تاپ شدین، حتما برای سرویس یا تعمیر آن اقدام کنید. این مورد از موارد بسیار شایع در تعمیرات لپ تاپ است و اصلا نگران آن نباشید، اما باید به موقع اقدام کنید.

دلایل صدای فن لپ تاپ چه می توانند باشند؟

داخل بدنه لپ تاپ، بورد و اجزای مختلفی وجود دارد. CPU و چیپ گرافیک از چیپ هایی هستند که نقش مهمی در کارکرد لپ تاپ دارند و عمدتا روی آنها یک شبکه مسی به نام هیت سینک قرار دارد. هست سینک یک لوله مانند مسی است که حرارت را به خود جذب می کند و مانند عملکرد یخچال منتقل می کند.

این هیت سینک به مقابل باد فن می رود و با باد فن خنک می شود. شدت باد فن لپ تاپ بر اساس میزان پردازش و داغ شدن این هیت سینک کنترل می شود. بنابراین فن لپ تاپ یک نقش حیاتی و اساسی در عمر و کارکرد لپ تاپ دارد.

صدای فن لپ تاپ | تعمیرات لپ تاپ البان

صدای فن لپ تاپ به صورت کلی امری است طبیعی اما گاهی می تواند به دلایلی این صدا خارج از حالت عادی شود و در این موارد باید اقداماتی انجام داد تا به نوعی بتوان پیشگیری کرد.

کثیف شدن لپ تاپ و کار کردن بیش از حد فن

شاید یکی از بیشترین دلایل کار کردن زیاد فن و در نتیجه زیاد شدن صدای آن کثیفی داخل لپ تاپ باشد. با توجه به اینکه لپ تاپ را در جاهای مختلف از جمله روی فرش و رختخواب استفاده می کنیم، احتمال اینکه خاک و پرز داخل آن برود بسیار زیاد است.

هرچه داخل لپ تاپ کثیف تر باشد، در نتیجه هیت سینک داغ تر خواهد شد و به دلیل کثیف بودن آن توانایی خنک شدن با باد فن را نخواهد داشت. هرچه این دما بالاتر رود، فن نیز بالطبع بیشتر کار خواهد کرد و این امر باعث می شود تا صدای فن لپ تاپ بیش از حد طبیعی شود.

صدای فن لپ تاپ | تعمیرات لپ تاپ البان

در این حالت باید که لپ تاپ باز و سرویس شود. شاید این کار به نظر ساده برسد، اما در واقع هر اشتباهی در لپ تاپ، هرچند کوچک می تواند باعث خرابی های بزرگی شود. در ادامه برخی اشتباهات متداول در تمیز کردن لپ تاپ را برایتان شرح خواهیم داد:

  • گرفتن جارو برقی با فشار زیاد در کنار دریچه های لپ تاپ. این کار و مکش شدید باعث می شود که علاوه بر خاک و کثیفی، برخی قطعات نیز از جای خود جدا شوند. از طرفی ممکن است خاک و پرز به جای بیرون آمدن، در جایی گیر کرده و فشرده شوند.
  • فوت کردن داخل لپ تاپ. با فوت کردن داخل لپ تاپ هیچ اتفاقی خوبی نمی افتد و حتی ممکن است که این فوت همراه با آب دهان باشد و خیس شدن داخل لپ تاپ از اتفاقات بد این کار باشد.
  • اگر لپ تاپ را باز کردین باید بسیار احتیاط کنید:
    • همه اجزای خاص و معلوم باید از برد جدا شوند. یعنی در مرحله اول حتما باید باتری را جدا کنید و بعد از آن مهم ترین قطعه ای که جدا می کنید، سوکت فن است. چرخش فن با باد یا جاروبرقی می تواند باعث القای ولتاژ معکوس به بورد شود که اصلا اتفاق خوبی نیست و این کار منجر به خاموشی لپ تاپ شما خواهد شد.
    • اگر خمیر سیلیکونی ندارید، هرکز هیت سینک را جدا نکنید. اما اگر خمیر سیلیکونی که مسئول انتقال حرارت از CPU به هیت سینک است دارید، بعد از باز کردن هیت سینک، آن را به صورت کامل بشویید، به صورت کامل روی سی پی یو خمیر سیلیکونی بریزید و بعد هیت سینک را سر جای خودش گذاشته و محکم ببندید.
    • بهتر است با دمنده های صنعتی داخل لپ تاپ را باد بگیرید و تمیزش کنید و یا با گردگیر خاک آن را بگیرید.

همانطور که بیان شد، دلیل اصلی صدای زیاد فن لپ تاپ کثیفی است و اما دلایل دیگری هم دارد که در ادامه آنها بیانشان خواهیم کرد.

صدای فن لپ تاپ و مسائل نرم افزاری

گاهی که از برخی نرم افزارهای با پردازش زیاد استفاده می کنید، سی پی یو داغ تر می شود و در نتیجه فن لپ تاپ باید تندتر و بیشتر کار کند تا بتواند این حرارت تولید شده را از بین ببرد. در نتیجه در این حالت صدای فن لپ تاپ شما اگر زیاد شد، نگران نشوید، کاملا طبیعی است.

صدای فن لپ تاپ | تعمیرات لپ تاپ البان

در حالت دیگر وقتی است که لپ تاپ یا ویندوز را آپدیت می کنید. هنگام نصب این به روز رسانی ها، فن می تواند بیشتر از قبل کار کند و این نیز امری طبیعی است.

اما اگر شما کار خاصی نمی کنید و فن لپ تاپ زیادی کار می کند، این معنادار است و نیاز به بررسی دارد. همانطور که در بخش های مختلف هم بیان کردیم، کار کردن فن به خاطر داغ شدن پردازشگر است و نیاز آن به خنک شدن، اگر فن دستگاه شما زیاد کار می کند، یعنی پردازشگر و چیپ گرافیک (درصورتی که به صورت جداگانه باشد) در حال داغ شدن هستند و در امر خنک سازی مشکل دارند.

صدای فن لپ تاپ | تعمیرات لپ تاپ البان

اگر این مورد ادامه دار بود، باید که هرچه زودتر به یک تعمیرکار مراجعه کنید. اگر سی پی یو یا چیپ گرافیک نتوانند حرارت زیادشان را از دست بدهند، می تواند منجر به سوختن آنها شود. در نتیجه با مراجعه سریعتر می توانید جلوی هزینه های بیشتر را بگیرید و یک حالت هم می تواند این باشد که یک مشکل نرم افزاری وجود داشته باشد که معمولا با نصب مجدد ویندوز برطرف می شود.

در مواقعی که نمی توانید علت صدای فن را پیدا کنید از طریق تسک منجر هم خوب است نگاهی بیندازید و ببینید که کدام بخش از لپ تاپ بیشتر درگیر است. همین بخش می تواند عامل کار کردن بیش از حد فن باشد. در این صورت شاید نیاز به ارتقا لپ تاپ خود پیدا کنید.

خراب شدن پره های فن و صدای بیش از حد آن

یکی از موارد نادر، که البته باز هم ممکن است رخ بدهد، خراب شدن پره های فن است و که سبب می شود فن به درستی نچرخد و یا با صدای نامناسبی بچرخد. باید در این حالت فن به صورت کامل تعویض شود و نمی توان فن را تعمیر کرد.

کوچکترین تغییری در حالت فن می تواند باعث ایجاد این صدا شود و یا اینکه ممکن است یک تکه آشغال نیز وارد آن شود و به پره آسیب برساند و ممکن است این موضوع هم دلیل خراب شدن و صدای نامناسب فن باشد.

گیر کردن آشغال در فن و صدای نامطلوب

با توجه به اینکه از لپ تاپ در شرایط مختلفی استفاده می کنیم، ممکن است از مو تا پرز فرش و خاک و … داخل آن بروند. این کثیفی ها ممکن است دو فن بپیچنند و یا روی میله میانی آن را پر کنند و سبب این شوند که فن نتواند به درستی بچرخد.

صدای فن لپ تاپ | تعمیرات لپ تاپ البان

همین موضوع با یک تمیز کاری ساده اما بسیار دقیق قابل رفع است و باید خیلی سریع انجام گیرد. این کثیفی ها می تواند باعث شود که فن نتواند به درستی بچرخد و علاوه بر سوختن خود فن، ممکن است به پردازنده ها هم آسیب وارد شود.

برطرف کردن مشکل صدای فن لپ تاپ 

اگر بعد از مطالعه مطالب بالا، متوجه دلیل صدای فن لپ تاپ خود شدین که بسیار عالی و اگر بتوانید خودتان این صدا را برطرف کنید، که چه بهتر. اما اگر در هر یک از این موارد به مشکل برخورد کردین، اصلا نگران نباشید.

صدای فن لپ تاپ | تعمیرات لپ تاپ البان

کافی است در سامانه تعمیرات البان یک درخواست رایگان ثبت کنید تا کارشناسان البان با شما تماس گرفته و به صورت کاملا رایگان و تلفنی راهنماییتان کنند.

تا زمانی که کاری روی لپ تاپ شما انجام نشود هزینه ای بابت عیب یابی یا مشاوره از شما اخذ نخواهد شد. ضمنا می توانید سوالات خود را از طریق دایرکت اینستاگرام و فالو کردن پیج البان در اینستاگرام نیز بپرسید تا کارشناسان پاسخ شما را بدهند

دیدگاهتان را بنویسید