شارژ لپ تاپ و مشکلات پیرامون آن با راه حل هر کدام

شارژ لپ تاپ | تعمیرات لپ تاپ البان
نوشته شده توسط البان

با توجه به اینکه یکی از مزایای اصلی لپ تاپ استفاده از آن در موقعیت های مختلف است، بنابراین اگر برای شارژ لپ تاپ مشکلی پیش بیاید باید به دنبال رفع آن باشیم. وقتی لپ تاپ مشکل شارژ پیدا می کند، این مشکل می تواند به باتری لپ تاپ نیز آسیب برساند، برای همین امر هست که باید زودتر برای رفع آن اقدام کرد.

انواع مشکل شارژ لپ تاپ چه هستند؟

همانطور که گفتیم، شارژ شدن لپ تاپ امری مهم است که اگر انجام نشود و یا به درستی انجام نشود می تواند باعث آسیب دیدن سایر بخش ها مانند باتری شود و کلا قابلیت حمل پذیری لپ تاپ را زیر سوال ببرد. اما انواع مشکلاتی که ممکن است برای شارژ شدن لپ تاپ پیش بیاید را در ادامه با هم بررسی می کنیم:

مشکل شارژ لپ تاپ به دلیل خراب بودن شارژر

اولین بخش در مسئله شارژ لپ تاپ شارژر آن است. شارژری که به برق وصل می شود و برق شهری را به ولتاژ دی سی و جریان مطلوب برای لپ تاپ می رساند. شارژر لپ تاپ از چند بخش تشکیل شده است که خرابی هر کدام از آن ها می تواند سبب شارژ نشدن لپ تاپ شوند.

شارژ لپ تاپ | تعمیرات لپ تاپ البان

  • تبدیل برق: در برخی از شارژرها کابل پاور، یا کابل رابط بین شارژر و پریز به صورت سه تایی است. این سه شاخه ها از این جهت خوب هستند که داخلشان یک فیوز محافظ نیز وجود دارد. استفاده از یک تبدیل سه به دو نامناسب می تواند باعث ایجاد مشکل در معقولیه برق رسانی شود. حتما سعی کنید از یک تبدیل خوب که اتصالی ندارد استفاده کنید و شاید اولین بخشی که باید بررسی کنید همین تبدیل است.
  • کابل پاور یا کابل رابط: بخش بعدی کابل پاور یا کابل رابط بین پریز و آداپتور است. گاهی این کابل ها هم خراب می شوند و حتما لازم نیست که اتفاق خاصی بیفتد. خیلی از اوقات این بخش خراب است. برخی آداپتورها رویشان چراغ دارند که روشن شدن یا نشدن آن کم زیادی به این می کند که احتمالا خرابی از کابل یا تبدیل است.
  • خراب شدن آداپتور: آداپتور یا بخش اصلی شارژر از یک ترانس تشکیل شده که برق شهری را به برق مطلوب برای لپ تاپ تبدیل می کند. برخی از شارژها دو بخش قبلی را ندارند و آداپتور بدون سیم واسط به برق وصل می شود. برخی اوقات می توان آداپتور را تعمیر کرد، اما در اکثر مواقع باید که کلا تعویض شود. در هنگام تعویض مراقب جریان و ولتاژ خروجی باشید که تفاوتی نکند و جنس استاندارد و مطمئن تهیه کنید.
  • خراب شدن سیم رابط بین آداپتور و لپ تاپ: بخش انتهایی شارژر سیمی است که از آداپتور به لپ تاپ وصل می شود. معمولا این سیم دچار قطعی می شود و همین امر موجب ایجاد مشکل در شارژ لپ تاپ می شود. در مورد رابط هایی که سری آنها داخل و بیرون دارد، گاهی بخش داخلی کلگی دچار مشکل می شود که گاهی می توان با یک پنس مشکل را برطرف ساخت. در اکثر مواقع این سیم قابلیت تعویض دارد و تعویض آن از تعویض کامل شارژر بهتر است.

شارژ لپ تاپ | تعمیرات لپ تاپ البان

اما ممکن است شارژر مشکلی نداشته باشد و باید سراغ لپ تاپ برویم.

مشکل سوکت لپ تاپ

اگر وقتی که شارژر به لپ تاپ وصل است، آن را زیاد تکان دهید، ممکن است سوکت شارژ خراب شود. اگر کمی با سیم شارژر بازی کنید و شارژ قطع و وصل شود، به احتمال زیاد می توان مشکل را به سوکت شارژ نسبت داد.

سوکت شارژ با لحیم به برد وصل شده و با وجود اینکه در جای خودش محکم است، اما ممکن است به خاطر ضربه یا تکان شدید، خراب شود و پایه ها از بورد جدا شوند. یا حتی پایه ها جدا نشده و خود ساختار سوکت شارژ خراب شود.

در این حالت مراقب باشید، چرا که جریان از همین طریق به بورد و لپ تاپ وارد می شود و فاصله می تواند باعث ایجاد جرقه هایی شود که می تواند برای لپ تاپ آسیب زا باشند.

مشکل باتری لپ تاپ

شارژ شدن لپتاپ دو سمت دارد، یکی سمت برق و ورودی و دیگری سمت باتری که باید این شارژ را در خود نگه دارد. گاهی ممکن است باتری خراب شده باشد و شارژ نگیرد و یا جریان کشی زیاد داشته باشد و اجازه ندهد که دستگاه با شارژر روشن شود.

شارژ لپ تاپ | تعمیرات لپ تاپ البان

اگر باتری لپ تاپ شما بیرونی است که می توانید به راحتی آن را جدا کنید، درصورتی که با شارژ مشکل داشتین با خارج کردن باتری کنترل کنید که آیا لپ تاپ روشن می شود یا خیر، اگر روشن شد آن موقع باید به فکر باتری لپ تاپ و تعویض آن باشید.

مشکلات مداری و بورد لپ تاپ

اگر مشکل شما هیچ یک از موارد ذکر شده تا اینجا نبود، آن موقع لپ تاپ از لحاظ مداری باید بررسی شود. یعنی باید باز شود و مدار شارژ آن به صورت کامل بررسی شود.

معمولا شوک های برقی که هنگام قطع و وصل برق پیش می آیند می توانند به این مدارات آسیبب برسانند. دلایل دیگری هم وجود دارد اما نوسانات برقی مهم ترین دلیل هستند.

راهکارهای مختلف برای مشکل شارژنشدن لپتاپ

حالا که انواع دلایل شارژ نشدن دستگاه را برایتان شرح دادیم، در این بخش به صورت کلی تر در مورد راه حل ها خواهیم گفت.

در مورد مشکلات اولیه که تا حدی خودتان می توانید با تعویض تبدیل و کابل پاور مشکل را بررسی و حل نمایید، اما برای خود آداپتور یا سوکت و … حتما لازم هست که شارژر را به یک تعمیرکار نشان دهید.

شارژ لپ تاپ | تعمیرات لپ تاپ البان

در مراکز تعمیراتی خروجی شارژر را از لحاظ ولتاژ بررسی می کنند و اگر مشکل داشته باشد، دنبال مشکل و رفع آن خواهند گشت.

در مورد مشکل باتری که باید باتری تعمیر یا تعویض شود و اگر تفاوت این دو را بهتر می خواهید بدانید بهتر است پست البان در رابطه با باتری لپ تاپ را مطالعه بفرمایید.

در حالتی که مشکلات به بورد و مدار می رسد، دیگر حتما یک تعمیرکار باید کار کند و مشکلات را برطرف سازد.

درمورد مشکل لپ تاپ خودتان می توانید از طریق دایرکت در اینستاگرام نیز مشکل خود را سوال کرده و کارشناسان راهنماییتان خواهند کرد. (پیج البان در اینستاگرام: elbaancom@)

تعمیرکار مناسب برای مشکل لپ تاپ من کیست؟

همانطور که توضیح دادیم، برخی مشکلات شارژ لپ تاپ را خودتان می توانید برطرف سازید، اما برخی دیگر نیاز به یک تعمیرکار دارند. البان به عنوان یک مرکز تخصصی تعمیرات موبایل و لپ تاپ گزینه پیشنهادی ما است.

کافی است وارد سایت البان شوید و یک درخواست رایگان ثبت کنید. کارشناسان با شما تماس می گیرند و اول همه عناوین بالا را با شما کننرل می کنند، اگر مشکل برطرف نشد، از شما خواسته می شود تا لپ تاپ را به مرکز تعمیرات البان ارسال کنید. این کار توسط خود البان انجام خواهد شد.

شارژ لپ تاپ | تعمیرات لپ تاپ البان

بعد از عیب یابی (که کاملا رایگان است) در صورتی که هزینه تعمیرات کمتر از 500هزار تومان باشد (که در اکثر مواقع این گونه است) کار تعمیرات شما انجام شده و لپ تاپ صحیح و سالم به شما برگردانده خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید