شارژر لپ تاپ و موارد مهم در رابطه با آن

شارژر لپ تاپ | تعمیرات لپ تاپ البان
نوشته شده توسط البان

شارژر لپ تاپ و در واقع دقیق تر شارژ لپ تاپ از مهم ترین عوامل طول عمر باتری لپ تاپ محسوب می شوند که باید در استفاده و سلامت آنها دقت زیادی داشت. خراب شدن شارژر لپ تاپ می تواند سبب آسیب دیدن سایر بخش های لپ تاپ شود که در ادامه در رابطه با آن بیشتر توضیح خواهیم داد.

اجزای مختلف شارژر لپ تاپ چه هستند؟

اجزای مختلف شارژر لپ تاپ می تواند کابل پاور، آداپتور، سیم رابط به لپ تاپ و سوکت است که در ادامه در رابطه با آنها مطالبی بیان خواهیم کرد

کابل پاور یا رابط برق شارژر لپ تاپ 

بسته به نوع لپ تاپ، شارژر آن می تواند با کابل پاور یعنی همان کابل واسط بین آداپتور و پریز برق باشد یا نباشد. در برخی از شارژرها دوشاخه مستقیما به خود آداپتور وصل است و در برخی دیگر نیاز به کابل هست.

این کابل ها هم ممکن است حالت دو شاخه ایرانی باشند و یا حالت سه شاخه خارجی. با توجه به اینکه امکان تعویض کابل هست، توصیه ما استفاده از کابل پاور سه شاخه خارجی است چرا که یک فیوز داخل آن قرار دارد که بعضا می تواند برای برخی نواسانات برقی مفید باشد.

اگر کابل پاور شما سه شاخه ای است، حتما از یک تبدیل سه به دو خیلی خوب استفاده کنید. هر گونه اتصالی و جرقه می تواند به شارژر و خود لپ تاپ آسیب برساند.

آداپتور 

آداپتور متشکل از اجزای مختلف داخلی است و مهم ترین بخش آن ترانس است که بهمراه چند دیود برق متناوب 220 ولت شهری را به ولتاژ ثابت و جریات ثابت مورد نیاز برای لپ تاپ تبدیل می کند.

خروجی آداپتور در شارژر لپ تاپ موضوع مهمی است و باید ولتاژ و جریان خروجی نامی آن را دقت داشته باشید و هنگام تعویض با همین مشخصات تهیه کنید.

رابط بین آداپتور و سوکت شارژ لپ تاپ

بعد از آنکه برق متناوب شهری تبدیل به برق DC مورد نیاز برای لپ تاپ شد، این ولتاژ و جریان باید به سوکت شارژ لپ تاپ برسد. این سیم و سری آن نقش مهمی در شارژر لپ تاپ بازی می کنند و خراب شدن آن و اتصالی هایش می تواند آسیب هایی به بورد و مدار شارژ لپ تاپ برساند.

بنابراین باید در نگه داری و استفاده از آن دقت کافی را داشته باشید.

انواع دلایل خرابی شارژر و راه حل های آن

حال که با انواع بخش های شارژر آشنا شدین، نوبت به انواع خرابی های آن می رسد و راهکارهایی که بعضا خودتان می توانید انجام دهید و مشکل را برطرف سازید.

خرابی کابل پاور

کابل پاور یک سیم است و خراب شدن سیم یعنی قطعی آن و به اصطلاح اتصالی کردنش. اگر روی آداپتور شارژر شما چراغ وجود دارد، روشن شدن این چراغ خیلی می تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید که مشکل از کابل است یا بخش دیگری مشکل دارد.

شارژر لپ تاپ | تعمیرات لپ تاپ البان

اگر شارژر شما قطع است و با بازی کردن با کابل پاور اتصال برقرار می شود، به احتمال زیاد کابل پاور آداپتور شما آسیب دیده است. به راحتی می توانید یک کابل پاور تهیه کنید.

گاهی ممکن است کابل شما هم سالم باشد، اما یا تبدیلی که استفاده می کنید خوب نباشد، یا اینکه اتصالش به آداپتور شارژر لپ تاپ شما دچار مشکل شده باشد. بنابراین هنگامی که برای تهیه کابل پاور به الکتریکی می روید، حتما آداپتور را هم با خودتان ببرید.

در الکتریکی ها حتما مولتی متر هم وجود دارد، می توانید به کمک مولتی متر، اولا کابل خودتان را بررسی کنید که آیا برق مناسب به آن می رسد و در مرحله بعدی با کمک مولتی متر می فهمید که برق مورد نظر به سر خروجی سوکت شارژ می رسد یا خیر.

حواستان باشد که دو سر کابل پاور برق متناوب است و سوکت شارژ برق DC.

شارژر لپ تاپ | تعمیرات لپ تاپ البان

اگر هم نیاز شد تبدیل را تعویض کنید، حتما دقت کنید که یک تبدیل از جنس برنج تهیه کنید تا پلیت های آن زود تغییر حالت ندهند.

خرابی سیم سوکت شارژ

بعد از کابل پاور نوبت به رابط بین آداپتور و لپ تاپ می رسد. این سیم که از سیم کابل پاور هم نازک تر و حساس تر است، خیلی خطر قطعی دارد. از طرفی با توجه به نوع سوکت، ممکن است خود سوکت هم آسیب ببیند.

معمولا قطعی سیم در نزدیکی آداپتور یا نزدیکی لپ تاپ رخ می دهد. اما در برخی سوکت ها هم ممکن است فلز داخلی آن آسیب دیده باشد.

در این حالت برخی از سیم های سوکت شارژ شارژر لپ تاپ را می توان تعویض کرد و نیازی نیست که کلا شارژر را تعویض کنید. این کار با باز کردن آداپتور و تعویض این سیم انجام می شود. اما معمولا افراد معمولی نمی توانند سیم رابط را تهیه کنند و تعمیرکاران آن را دارند، بنابراین اگر چنین سیمی را در بازار پیدا نکردین، اصلا ناراحت نشوید.

خراب شدن آداپتور

اگر سیم ها مشکلی نداشته باشند، آنگاه نوبت به خود آداپتور می رسد. ممکن است داخل آن خازن یا دیودی خراب شده باشد و کلا آداپتور آسیب دیده باشد. هر چند که این یکی را خودتان خیلی راحت نمی توانید متوجه بشوید و احتمالا برای تشخیص هم نیاز به تعمیرکار داشته باشید، اما در این حالت معمولا توصیه بر تعویض خود آداپتور است.

شارژر لپ تاپ | تعمیرات لپ تاپ البان

مگر در مواردی نادر مانند برخی از لپ تاپ های برند دل که حتما باید با شارژر اصلی خودشان شارژ شوند و غیر از آن باشد کار نمی کنند.

مشکل شارژ از خود لپ تاپ

در کنار همه این مواردی که گفتیم، ممکن است شارژر لپ تاپ شما سالم باشد و مشکل از خود لپ تاپ باشد. هر کدام از بخش های مدار شارژ از سوکت ورودی گرفته تا مدار شارژ و … می توانند آسیب دیده باشند.

در این موارد لپ تاپ باید توسط یک تعمیرکار بررسی شود تا مشکل را بتواند حل کند. در این حالت نیاز به وجود خود لپ تاپ و شارژر با هم است تا به درستی بتوانند بررسی اش کنند.

تعمیرکار خوب برای تعمیر شارژر لپ تاپ از کجا پیدا کنیم؟

حالا اگر خدای ناکرده شارژر لپ تاپ شما آسیب دیده و یا به هر دلیل دیگری لپ تاپ شما شارژ نمی شود، باید که از یک تعمیرکار کمک بگیرید. برای این کار کافی است که یک درخواست رایگان در سامانه تعمیرات البان به نشانی www.elbaan.com ثبت کنید تا کارشناسان با شما تماس گرفته و بعد از ارائه یک مشاوره رایگان تلفنی، جهت انجام کارهای دیگر با شما هماهنگ کنند.

خلاصه اصلا نگران نباشید و یک درخواست رایگان ثبت کنید. همچنین می توانید سوالات خود را به صورت کامنت پایین همین پست و یا از طریق فالو کردن پیج البان در اینستاگرام و از طریق دایرکت نیز بپرسید تا کارشناسان راهنماییتان کنند.

پیج البان در اینستاگرام: elbaancom@

دیدگاهتان را بنویسید