آنتی ویروس مناسب برای ویندوز کدام است؟

آنتی ویروس ویندوز
نوشته شده توسط البان

استفاده از آنتی ویروس خوب و مطمئن در ویندوز یکی از مسائلی است که تقریبا همیشه با ما در دنیای فناوری همراه بوده است. دغدغه‌ای که بسیار طبیعی بوده و با توجه به گستردگی وسعت استفاده از این سیستم عامل، چالش‌های بسیاری را نیز همواره در پی داشته است.

هر سیستم کامپیوتری برای در امان ماندن از ویروس‌ها، تروجان‌ها، بدافزارها و … به آنتی ویروس مطمئن،‌ به‌روز و قوی نیاز دارد.

یکی از کارها بعد از خرید یک سیستم نو و یا از آن مهم‌تر بعد از نصب ویندوز جدید، باید حتما نصب یک نرم‌افزار آنتی ویروس قدرتمند باشد. در نسخه‌های پیشین ویندوز و به طور مشخص ویندوزهای XP،‌ ویستا، 7 و حتی تا حدی هم ویندوز 8 و 8.1 داشتن و یافتن آنتی ویروس مطمئن یک معضل همیشگی بود.

اما خبر خوب اینکه طی سالیان دراز، مایکروسافت توانسته امنیت سیستم‌عامل محبوب ویندوز را ارتقا دهد و بهبود بخشد. همراه ویندوز 10 به طور پیش‌فرض ویندوز دیفندر (Windows Defender) نیز نصب می‌شود که راهکار رایگان مایکروسافت برای محافظت سیستم شما در برابر خطرات ویروس‌ها و سایر تهدیدات امنیتی است.

رقبای آنتی ویروس پیش‌فرض ویندوز

در نسخه‌های قبلی ویندوز مثل 7 و یا ویستا باید ابزار جداگانه‌ای به نام Microsoft Security Essentials را از سایت مایکروسافت دانلود و روی سیستم خود نصب می‌کردید. این نرم‌افزار که توسط مایکروسافت از سال 2009 شروع به عرضه شد، در نسخه‌های بعدی ویندوز تبدیل به همان چیزی شد که در حال صحبت کردن از آن هستیم، یعنی Microsoft Windows Security. با استفاده از این نرم افزار، مایکروسافت به دنبال این بود که اطمینان یابد مشتریانش در هنگام کار با ویندوز از حداقل‌هایی از محافظت با این آنتی ویروس بهر‌ه‌مند‌ خواهند بود.

زمانی که راهکار امنیتی مایکروسافت برای اولین بار زیر ذره‌بین‌های کارشناسان رفت، خیلی نتایج چشمگیری نداشت و طبعا مورد استقبال خاصی هم قرار نگرفت. اما با گذشت زمان بسیار بهبود یافته است، به طوری که شروع به گرفتن نمرات بسیار خوبی از ارزیابی‌های آزمایشگاهی مستقل کرد.

شاید Windows Defender وسعت محصولاتی را که سایر شرکت‌های تولیدکننده‌ی محصولات امنیتی انجام می‌دهند، نداشته باشد؛ اما به گمان ما در بین گزینه‌های رایگان همچنان می‌توان روی آن حساب ویژه‌ای باز کرد.

سخن آخر

در پایان باید بگوییم پیشنهاد ما این است تا حد امکان برای آنتی ویروس دنبال روش‌های قفل شکسته یا کرک کردن نروید. امنیت سیستم عامل چیزی است که ترجیحا باید بهای آن را بپردازید. اگر هم نمی‌خواهید از نسخه‌ی پیش‌فرض ویندوز که در این مقاله پیرامونش صحبت کردیم، استفاده کنید راهکارهای نرم‌افزاری سایر شرکت‌ها که اغلب دست کم بخش آنتی ویروس خود را به شکل رایگان عرضه می‌کنند در دسترس شماست. اما خلاصه اینکه اگر تصمیم گرفته‌اید از همان راهکار مایکروسافت در بخش ویندوز دیفندر به‌عنوان آنتی ویروس و محافظت‌کننده‌ی سیستم خود استفاده کنید،‌ می‌توانیم بگوییم که خیالتان راحت باشد. اتفاقی برایتان نمی‌افتد. 😉

در هر حال در هر یک از اشکال استفاده از سیستم خود به تعمیرات لپ تاپ نیاز پیدا کردید، مشاوره‌ی ما برای شما همیشه رایگان است.

دیدگاهتان را بنویسید