محافظت از چشم در برابر انواع صفحه های نمایش مخصوصا موبایل

محافظت از چشم دیجی دکی
نوشته شده توسط البان

آیا آخرین باری که به یک صفحه نمایش نگاه کرده اید را به یاد دارید؟ البته که قبل از خواندن این مطلب 🙂 آیا حواستان هست که روزانه چند ساعت در مجموع به انواع صفحه نمایش تلویزیون، رایانه، لپتاپ، موبایل و … نگاه می کنید؟ آیا فکری برای محافظت از چشم خودتان هم کرده اید؟ در این پست می خواهیم چند اقدام کوچک برای محافظت از چشم در برابر انواع صفحه نمایش برایتان ارائه دهیم.

عادات مطالعه ای خود را تغییر دهید

درست است که باید از درختان محافظت کرد، باید به فکر آینده هم بود، اسراف نکرد و … اما چشمان شما فقط یک بار به صورت کاملا سالم به شما هدیه داده شده اند و نگهداری و محافظت از آنها هم واجب به حساب می آید. اگر می خواهید یک مطلب مهم و طولانی را بخوانید، اگر امکانش را دارید، نسخه کاغذی آن را مطالعه بفرمایید. اخبار را می توان از روزنامه ها هم پیگیری کرد. نوری که از صفحه نمایش شما ساطع می شود به شدت برای چشمانتان مضر است. اگر دستگاه شما این امکان را دارد هنگام مطالعه روی حالت مطالعه بگذارید.

محافظت از چشم اِلـبان

یکی از بدترین کارها این است که هنگام حرکت مخصوصا در ماشین اقدام به مطالعه کنید. حرکت های ریز و درشت ماشین و نوشته های کوچک در کنار هم بدترین آسیب ها را به چشمان شما می زنند. این موضوع فقط مختص صفحه نمایش نیست و حتی نسخه کاغذی هم به چشمان شما آسیب می رساند.


مرتبط: نور صفحه نمایش چگونه خواب شما را مختل می کند


مدت زمان استفاده از وسایل صفحه نمایش دار را رصد کنید

گاهی اوقات ما متوجه نیستیم که چقدر از وسایل مختلف و با توجه به موضوع بحث از انواع صفحه نمایش استفاده می کنیم. اگر تلاش کنیم و یکی دو روز میزان استفاده خود را در جایی یادداشت کنیم، متوجه خواهیم شد که چقدر بی رحمانه به چشمان خودمان فشار می آوریم. در موبایل ها انواع اپ برای رصد مدت زمان استفاده از گوشی وجود دارد، در آیفون هم در آخرین به روز رسانی اش این ویژگی به شکل خیلی حرفه ای ایجاد شده است.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که مطابق با نتایج یک تحقیق که تازه مربوط به سال 2014 هست، افراد بزرگسال روزانه بیش از 11 ساعت به انواع صفحه نمایش نگاه می کنند! روزی که بین 16 تا 18 ساعت آن بیدار هستند!

همراه داشتن یک دفترچه کوچک

می دانیم که وجود موبایل و رایانه و انواع اپهای آنها ما را از داشتن هر وسیله دیگری بی نیاز کرده، اما برای محافظت از چشم ها گاهی می توان از شیوه های قدیمی هم استفاده کرد. مثلا برای نوت برداری چرا از یک دفترچه استفاده نکنیم؟ برای ایده پردازی روی کاغذ کار کنیم و …

محافظت از چشم اِلـبان

جالب است بدانید: تعویض ال سی دی گوشی های موبایل و هزینه های آن

استراحت های کوچک

راه نهایی برای محافظت از چشم استراحت است. مراقب باشید تا به صورت پیوسته به یک صفحه نمایش خیره نشوید. وقتی مشغول کار هم هستید یا بازی می کنید، نمی دانید که چه بلایی سر خودتان می آورید. در این زمان ها میزان پلک زدن شما به شدت کم می شود و این موضوع باعث خشک شدن و خشک ماندن چشمان شما می شود.

هنگام کار و بازی به خودتان در فواصل کوتاه کمی استراحت بدهید. یک لیوان چای یا آب بخورید. برای خوردن از جای خود برخیزید، به همه کارها نه بگویید و یکی دو دقیقه از ریختن و خوردن چای لذت ببرید. اگر چیزی میل نمی کنید، چند قدم راه بروید. قانون 20-20-20 را هرگز فراموش نکنید. بعد از هر 20 دقیقه کار با یک صفحه نمایش، به مدت حداقل 20 ثانیه به نقطه ای در فاصله 20 متری نگاه کنید.

مراقب چشمان خود باشید و تعمیر و رفع مشکل گوشی های خود را به مرکز تعمیرات موبایل البان بسپارید. 

دیدگاهتان را بنویسید