نجات کوهنوردان گم شده حتی بدون وجود سیگنال و آنتن موبایل

نجات کوهنوردان دیجی دکی
نوشته شده توسط البان

این روزها کمتر موقعیتی پیش می آید که آدم غیرقابل دسترس و بدون سیگنال موبایل و اینترنت باشد. اما گاهی هم ممکن است چنین اتفاقاتی رخ دهد، و متاسفانه عمدتا این مواقع، مواقع خطر هستند. مانند مواقع بلایای طبیعی همچون زلزله، گم شدن در کوه و طبیعت و … نجات کوهنوردان یکی از این مواقع هست که به دلیل عدم وجود هرگونه سیگنالی از آن ها و همچنین سختی های جستجو بعضا نمی توان آن ها را پیدا کرد.

مطلب مرتبط: آنتن دهی گوشی و مسائل پیرامون آن

 

اما یک گروه اسپانیایی دست به کار شده و اپی طراحی کرده اند که موقعیت مکانی فرد را نشان می دهد، حتی در غیاب سیگنال ها می توان محل موبایل را در یک شعاع 3 کیلومتری پیدا کرد. اصل کار این گروه برای خاطر نجات کوهنوردان آغاز شد و بعد کاربردهای دیگر این اپ نیز مشخص شدند.

همانطور که می دانید مناطق کوهستانی، مناطقی هستند که هیچ گونه پوشش اینترنت و سیگنال موبایلی در آنها وجود ندارد. بنابراین اگر شخصی اتفاقی برایش بیفتد، مخصوصا اگر مصدوم شده و نتواند حرکت کند، مجبور است یک جا بنشیند و دعا کند که گروه نجات او را پیدا کنند. اما با این اپ داستان متفاوت خواهد بود.

Image result for injured mountain climber

موبایل حتی در مواقعی که سیگنالی ندارد، از خود اطلاعاتی می تواند ساتع کند. چیزی مثل هات اسپات کردن اینترنت. اپ به طوری طراحی شده که این سیگنال را گرفته و معنا دار کرده و تقویت می کند و به طریقی تغییرش می دهد که با یک گیرنده 500 گرمی در فاصله 3000 متری قابل ردیابی باشد. بدین ترتیب گروه نجات کار چندان سختی نخواهند داشت.

درحال حاضر دستگاه هایی وجود دارند که این سیگنال ها را دریافت می کنند اما قیمت 80هزار دلاری آن ها کمی پروسه را گران قیمت می کند درحالی که دستگاه این گروه اسپانیایی تنها 700دلار قیمت دارد و می تواند به راحتی تعداد زیادی از آن را در اختیار تعداد زیادی از افراد گذاشت. در حال حاضر این گروه با سرمایه گذاری و حمایت فدراسیون کوهنوردی اسپانیا در حال رشد و توسعه کار خود هستند.

بعدا از این اپ به عنوان راه نجات در سایر شرایط همچون زلزله، سیل، گم شدن در کویر و … نیز استفاده شد و به کاربردهای آن اضافه شد.

در انتها نیز یادی می کنیم از کلیه عزیزانی که در آخرین صعود خود دچار مشکل شده اند. روحشان شاد و یادشان گرامی.

دیدگاهتان را بنویسید