آنتن گوشی و انواع مشکلات و راه حل های تعمیراتی آن

آنتن گوشی | تعمیرات موبایل البان
نوشته شده توسط البان

آنتن گوشی یکی از مهم ترین بخش های موبایل است که اگر کار نکند عملا گوشی بسیاری از قابلیت هایش را از دست خواهد داد. گاهی برخی از مشکلات به خاطر سیم کارت و جایگاه آن است و گاهی اوقات هم مدار آنتن دهی دچار مشکل می شود.

در ادامه برخی از مشکلات آنتن گوشی که سبب نیاز به تعمیر گوشی می شوند را برایتان شرح خواهیم داد.

آنتن گوشی هنگام برقراری تماس چه کاری می کند؟

در میدان های مغناطیسی و امواج همیشه یک یا چند فرستنده وجود دارد و یک یا چند گیرنده. در سیستم موبایل یک فرستنده یا گیرنده اصلی به نام BTS وجود دارد و تعداد بسیار زیادی گیرنده / فرستنده های دیگر که همان گوشی های موبایل و همچنین مودم های سیم کارتی هستند.

آنتن گوشی هم به عنوان گیرنده سیگنال ها را دریافت می کند و هم به عنوان فرستنده سیگنال به BTS می فرستد. اگر گوشی موبایل را به یک بلندگو نزدیک کنید صداهایی می شنوید که همان نویز ناشی از امواج میدان الکتریکی است.

آنتن گوشی | تعمیرات موبایل البان

وقتی شما می خواهید یک تماس برقرار کنید، یک ارتباط با BTS برقرار می شود و با شماره گیری به BTS یا مرکز مخابرات دیگری که شماره مقصد در محدوده آن است وصل می شوید.

این فرآیند اصطلاحا handshaking نام دارد و ارتباط برقرار می شود.

آنتن گوشی و نبایدها هنگام مکالمه چه هستند؟

وقتی شما مکالمه می کنید یک ارتباط تقریبا دائمی با BTS دارید. اگر با سرعت حرکت کنید، ممکن است از پوشش یک BTS به دیگری بروید و این موضوع اولا با شدت امواج زیادی همراه است و ثانیا ممکن است برای لحظاتی ارتباط شما قطع شود.

سعی کنید هنگامی که مکالمه و ارتباط می خواهد برقرار شود، گوشی را نزدیک سر خود نگه ندارید. معمولا وقتی مکالمه شروع می شود یا گوشی ویبره می کند و یا شمارنده آن شروع می شود. دراین حالت شدت امواج زیاد هستند و می تواند برای شما مضر باشد

از طرفی هنگامی که گوشی تان به شارژ است با موبایل صحبت نکنید. چرا که شارژ شدن گوشی خود یک عمل حرارت زا است و مکالمه نیز حرارت زیادی ایجاد می کند و این دو روی هم به باتری آسیب می رسانند.

آیا مکالمه در هوای رعد و برق و در پمپ بنزین خطرناک است؟

دو موضوعی که سبب نگرانی عده زیادی از کاربران می شود، استفاده از موبایل در هنگام رعد و برق و همینطور در پمپ بنزین است. این دو موضوع را برایتان شرح می دهیم تا نگرانی هایتان رفع شوند.

هنگام رعد و برق مشکلی برای مکالمه وجود ندارد، اما سعی کنید گوشی به شارژ نباشد. چیزی که هنگام رعد و برق خطرناک است بالا گرفتن دست به منظور گرفتن عکس سلفی است. چون به این ترتیب یک شی نوک تیز بلند ایجاد می شود که می تواند سبب رعد گرفتگی شود.

در پمپ بنزین هم خطری برای مکالمه وجود ندارد اما در پمپ های بنزین همیشه از این کار نهی می کنند. دلیل اصلی آن این است که این کار می تواند سبب حواسپرتی شما و در نتیجه طولانی شدن فرآیند بنزین زدن شما شود. وگرنه مهم ترین عامل خطرناک در پمپ بنزین یکی سیگار کشیدن است و دیگری سوار و پیاده شدن متوالی است که باعث ایجاد جرقه و خطر آتش سوزی می شود.

انواع خرابی آنتن گوشی چه هستند؟

سیم کارت قطعه ای است که وقتی در گوشی قرار می گیرد باعث می شود گوشی در شبکه هویتی به دست آورد و بتوان از گوشی و امکانات آنتنی آن استفاده کرد.

اما بحث آنتن گوشی یک بحث مفصل است و خرابی آن می تواند ناشی از خرابی چندین بخش باشد که در ادامه برایتان توضیح می دهیم.

خرابی بیس باند

بیس باند یک چیپ ست است که برای ارسال و دریافت سیگنال های موبایلی پردازش مربوطه را انجام می دهد. بیس باند بار پردازشی سی پی یوی گوشی را کاهش می دهد. اما اگر خراب شود، عملا ارتباط گوشی با دنیای بیرون هم قطع خواهد شد.

خرابی بیس باند در برخی از گوشی ها علاج و راه چاره ندارد و در برخی دیگر قابل تعمیر یا تعویض است.

از نشانه های خرابی بیس باند این است که گوشی کد شناسه یا همان IMEI خودش را با وارد کردن کد ستاره مربع 06 مربع نشان نمی دهد و یا یک عدد تکراری نشان خواهد داد.

خرابی سیم کارت یا سوکت سیم کارت

سیم کارت در واقع چیپ هویتی گوشی است که به واسطه آن وقتی در شبکه قرار بگیرد می تواند ارتباطات را برقرار کند. خراب شدن سیم کارت را باید از امور مشترکین اپراتورها پیگیری کرد اما خرابی جایگاه و سوکت سیم کارت را باید در واحدهای تعمیراتی پیگیری کرد.

نکته مهم دیگر موضوع رجیستری است که اگر یک سیم کارت و شماره برای یک گوشی با شماره شناسه خاص رجیستر نشده باشد، در شبکه نیز نمی تواند فعالیتی داشته باشد.

گوشی های دمو چه نوع گوشی هایی هستند؟

اگر به گوشی فروشی ها رفته باشید، مخصوصا نمایندگی ها، گوشی هایی را می بینید که به صورت ماکت روی میز هستند و شما می توانید با کاربری گوشی آشنا شوید.

این گوشی ها را به اصطلاح گوشی لایو دمو می نامند و بخش سیم کارت و آنتن دهی را ندارند. یعنی تمام امکانات همان گوشی معمولی را دارند اما سیم کارت نمی خورند و بنابراین تمام عملکردهای مرتبط با سیم کارت و آنتن دهی گوشی نیز مختل می شود و کار نخواهد کرد.

سوال بسیاری از کاربران و مخاطبان البان این بوده که آیا می توان با تعمیرات و کارهای سخت افزاری به این گوشی ها امکان سیم کارت خوردن و آنتن دهی را اضافه کرد، که جواب منفی است و این امکان وجود ندارد.

برخی اشتباهات که موجب خرابی ظاهری آنتن گوشی می شوند

گاهی اوقات افراد به اشتباه کاری انجام می دهند که باعث خرابی آنتن دهی گوشی موبایل می شوند که برخی از آنها را برایتان در این بخش شرح می دهیم.

فعال شدن گزینه عدم ایجاد مزاحمت (Do Not Disturb)

گزینه ای در گوشی ها وجود دارد با عنوان مزاحم نشوید یا Do Not Disturb. وقتی گوشی شما در این حالت باشد، فقط افرادی که در لیست محبوبین یا Favorite شما باشند می توانند با شما تماس بگیرند. بقیه افراد هم اگر خیلی اصرار داشته باشند و بیشتر از سه بار متوالی تماس بگیرند موفق به برقراری ارتباط با شما خواهند شد.

آنتن گوشی | تعمیرات موبایل البان

در این حالت گوشی شما به هیچ عنوان زنگ نمی خورد و بعد میست کال طرف را بعد از اتمام تماس می توانی ببینید.

در گوشی های اندروید این حالت به صورت یک علامت ورود ممنوع در بالای گوشی دیده می شود و در گوشی های آیفون این حالت با یک هلال ماه. اگر دیدین که گوشی شما اصلا زنگ نمی خورد این مورد اولین موردی است که باید بررسی کنید.

می توانید این حالت را برای ساعاتی که می خواهید استراحت کنید و تماسی نباشد فعال کنید. کلا هم می توانید به آن یک تایم از قبل بدهید تا در زمان های استراحت افراد مختلف با تماس های بی موقع مزاحم شما نشوند.

فعال شدن مود هواپیما

حالت هواپیما یا flight mode حالتی است که آنتن گوشی خاموش می شود و دیگر هیچ ارتباطی با دنیای بیرون نخواهد داشت. در این حالت هر کس با شما تماس بگیرد در دسترس نخواهید بود و البته شما هم نمی فهمید که چه کسانی با شما تماس گرفته اند، مگر اینکه اپراتور شما سرویسی داشته باشد که به شما در مورد تماس های از دست رفته اطلاع دهد.

وقتی باتری گوشی تان کم است و می خواهید زودتر شارژ شود، گوشی را در حالت فلایت مود بگذارید و به این ترتیب گوشی سریع تر شارژ می شود.

بردن آنتن گوشی به حالت 2G در زمانهای خاص

گاهی اوقات در برخی اماکن مانند زیرزمین یا جاهایی که آنتن ضعیف است، خیلی راحت نمی توان از گوشی استفاده کرد. یعنی حتی مکالمه معمولی و پیامک هم برایتان کار نخواهد کرد.

در این حالت اگر مود آنتن سیم کارت خود را روی حالت 2G بگذارید، می توانید به راحتی از سرویس های مکالمه و پیامک استفاده کنید اما اینترنت نخواهید داشت. این موضوع برای خیلی از افرادی که باید آن کال باشند حائز اهمیت است.

 استفاده از قاب های نادرست و یا قرار گرفتن گوشی در محفظه فلزی

برخی از قاب ها جلوی سیگنال های آنتن موبایل را می گیرند. قاب هایی که فلزی باشند و یا در آنها فلز به کار رفته باشد. اگر با مشکل آنتن گوشی مواجه شدید، یک مرتبه قاب را هم از آن جدا کنید، به حالت هواپیما بروید و مجدد حالت هواپیما را خاموش کنید.

آنتن گوشی | تعمیرات موبایل البان

ضمنا اگر می خواهید به واسطه آنتن نداشتن نیز در دسترس نباشید، می توانید گوشی خود را در یک فویل آلومینیومی قرار دهید و یا در یک باکس فلزی قرارش دهید.

تعمیر و رفع مشکل آنتن گوشی

گاهی مشکل آنتن دهی گوشی یک مشکل از طرف اپراتور است و ربطی به گوشی شما ندارد. بهترین راه امتحان این است که با سیم کارت های دیگر امتحان کنید و یا از دوستان و اطرافیان خود بپرسید که آنها در نزدیکی شما آنتن دارند یا نه.

اگر حس کردین که مشکل آنتن دهی از خود گوشی شماست، می توانید برای مطمئن شدن و پیدا کردن راه علاج به البان اعتماد کنید. البان به شما مشاوره رایگان می دهد و اگر مشکلی باشد جهت رفع آن به شما کمک خواهد کرد و مشکل را برطرف می سازد.

برای استفاده از خدمات تعمیرات البان کافی است یک درخواست رایگان در سامانه البان به نشانی https://elbaan.com/repair/ ثبت کنید و منتظر تماس کارشناسان بمانید. علاوه بر این راه دیگر ارتباطی شما با البان از طریق پیج اینستاگرام و دایرکت و پیام دادن در آنجاست. کافی است پیج البان به نشانی https://www.instagram.com/elbaancom/ را دنبال کنید و مشکلات خود را برطرف کنید. ما در البان تعمیر گوشی آیفون، تعمیر گوشی سامسونگ، تعمیر گوشی هواوی، تعمیر گوشی شیائومی و … را انجام می دهیم.

6 دیدگاه

    • سلام
      بستگی به مشکل داره و اینکه آیا میشه مشکل را برطرف کرد یا خیر. مشکل آنتن دهی آیفون 7 عمدتا به خاطر بیس باند اون هست که قابل تعویض نیست و فقط میشه یک بار از بورد جداش کرد و مجدد متصلش کرد و امیدوار بود که با این کار درست میشه
      برای راهنمایی بیشتر لطفا در سامانه تعمیرات البان به نشانی https://elbaan.com/repair/ یک درخواست رایگان ثبت کنید تا کارشناسان البان کامل راهنماییتون کنند

  • سلام. من یه آنتن آیفون X دارم که پرش آنتن داره. یعنی گاها آنتن میره و بعد از چند ثانیه دوباره بر میگرده. شما امکان تعمیرش رو دارید؟

  • سلام،‌ وقت به خیر.
    الان گوشی‌های 5G هم توی بازار از برندهای مختلف عرضه شدن و وجود دارن. برای تعویض گوشی‌مون مهمه که حتما 5G داشته باشه؟ یا نه؟

    ممنون.

    • سلام
      حقیقتش در حال حاضر چیزی که در ایران ارائه میشه 4G هم نیستش چه برسه به 5G
      در حال حاضر خیلی نقاط کمی از 5G پشتیبانی می کنند
      اگر فکر می کنید گوشی را حداقل تا 2-3 سال آینده نگه خواهید داشت، می تونید برای 5G فکر کنید ولی این اختلاف قیمت خیلی ارزش ندارد

دیدگاهتان را بنویسید