آیا استفاده از موبایل هنگام رعد و برق خطرناک است؟

رعد و برق دیجی دکی
نوشته شده توسط البان

احتمالا بارها شنیده اید که دوستان و اطرافیان توصیه می کنند تا هنگام رعد و برق از موبایل استفاده نکنید، چرا که خطر برخورد صاعقه با شما را زیاد می کند! در گذشته این موضوع بسیار گفته می شد اما ما حقیقت ماجرا را برایتان شرح خواهیم داد.

مطلب مرتبط: آنتن گوشی و تعمیر مشکلات آن

در زندگی با موبایل بعضا شایعاتی مطرح و پررنگ می شوند که افراد را دچار زحمت و دردسر می کند.  البان برایتان از این موارد برایتان می گوید تا کمتر دچار این گونه مشکلات شوید.


مرتبط: آیا صحبت کردن با موبایل در حال شارژ خطرناک است؟


در خلاصه بگوییم که استفاده از موبایل هنگام رعد و برق هیچ خطری را برایتان ایجاد نمی کند، خدای ناکرده صاعقه ممکن است به شما برخورد کند، اما دلیلش استفاده از موبایل نیست. منظور از استفاده از موبایل مکالمه با آن است. اگر از کسانی که می گویند هنگام رعد و برق با موبایل صحبت نکن، دلیلش را بپرسید احتمالا نتوانند دلیل درستی بیاورند اما ما برایتان همه چی را شرح خواهیم داد تا نگران این مسئله نباشید.

رعد و برق اِلـبان

اما جالب است بدانید که استفاده از تلفن های زمینی سیم دار در این مواقع واقعا خطرناک محسوب می شود! ممکن است صاعقه به ساختمان یا صاعقه گیر ساختمان برخورد کند. بار الکتریکی بسیار زیادی از ساختمان به زمین عبور می کند. ممکن است این بار روی خطوط سیم تلفن هم بیفتد و اگر شما مشغول مکالمه با آن باشید، خطر برق گرفتگی بسیار زیاد خواهد بود. این موضوع که در گذشته بسیار زیاد درباره اش گفته می شده است باعث می شود تا نسبت به موبایل هم تعمیم داده شود، اما ماجرا این طوری نیست.


توصیه اکید داریم که هنگام رعد و برق به هیچ عنوان اقدام به گرفتن سلفی نکنید!


صاعقه تخلیه بارهای الکتریکی زیاد ابرها از طریق قطرات باران و رطوبت به زمین است. درواقع یک جریان الکتریکی بسیار قوی بین ابر تا زمین. این جریان به صورت امواج الکترومغناطیسی قابل تحلیل هستند. امواج در بخش های نوک تیز قوی تری از سایر بخش ها  هستند، برای همین هست که می گویند هنگام رعد و برق در بلندی ها نباشید، زیر درختان نروید، کنار آنتنهای بلند نایستید و … حتی خودتان هم اگر بلندتر از نقاط اطرافتان باشید، به یک محل مناسب برای این امواج تبدیل خواهید شد. از طرفی دیگر امواج موبایل همه جا هستند. درواقع صحبت کردن یا نکردن شما تغییر آنچنانی ای در این امواج ایجاد نمی کنند. اگر قرار بود صاعقه از طریق این میدان های الکترومغناطیسی به شما آسیب برساند، در حالت عادی هم این اتفاق رخ می داد. نکته قابل توجه دیگر هم این است که این دو نوع موج در طیف مغناطیسی نسبت به هم بی ارتباط هستند.

اما همانطور که گفتیم، ایجاد نقاط بلندتر و تیزتر جایگاه مناسبی برای فرود آمدن صاعقه هستند، بنابراین توصیه اکید داریم که هنگام رعد و برق به هیچ عنوان اقدام به گرفتن سلفی نکنید! چرا که هنگام سلفی گرفتن چه با دست و چه با دسته های سلفی شما یک نقطه نسبتا بلندتر و تیزتری ایجاد می کنید که خطر برق گرفتگی شما را افزایش خواهد داد. و چنانچه هنگام مکالمه دچار صاعقه شدید، دلیلش مکالمه نبوده بلکه علت اصلی آن بودن در جای نامناسب در زمان نامناسب هست!

منبع: مقاله علمی

3 دیدگاه

  • لطفا اطلاعات دقیق تر بدید تازگیا یکی از آشناهای ما به خاطر رعد و برق فوت کرد وقتی داشته مکالمه میکرده رعدو برق گرفته و سرش منفجر شده بود .

    • سلام
      بسیار متاثر شدیم، خدا بهتون صبر بده 🙁
      قطعا برق گرفتگی ایشون به دلیل مکالمه با موبایل نبوده است. احتمالا در جایی ایستاده بوده اند که بلندترین شی رسانا خودشون بودند. هنگام رعد و برق از درختان و دکل ها کمی فاصله باید گرفت چون اینها از مقصدهای اصلی برخورد صاعقه هستند. از سلفی گرفتن هم پرهیز کنید که خودتون را به یک شی نوک تیز برای مقصد صاعقه تبدیل می کنید.

دیدگاهتان را بنویسید