مود تاریک در حالت کلی خوب هست یا بد؟

نوشته شده توسط البان

مود تاریک یک ویژگی است که از روز ابتدایی ظهور آن در انواع اپ ها مورد استقبال کاربران قرار گرفت. و حالا بسیاری از سیستم عامل ها در صدد هستند تا مود تاریک را ارائه دهند و برخی نیز قبلا این کار را کرده اند. اما آیا این مود در حالت کلی وضعیت مناسبی است؟

مطلب مرتبط: تعمیر ال سی دی گوشی های موبایل در محل

با فراگیر شدن تکنولوژی ها و زندگی با موبایل، رعایت نکردن مسائلی می تواند به سلامتی خودمان نیز آسیب وارد سازد.

خوانایی مود تاریک کمتر است!

مطالعات و تحقیقات نشان داده که خواندن و دیدن متون تیره روی سطوح روشن (یعنی مثلا نوشته سیاه روی زمینه سفید، مانند آنچه احتمالا الآن مطالعه می کنید) راحت تر هست و بهتر می توان اجزا را تفکیک کرد.

مود تاریک البان

برخلاف نظرات بعضا اشتباه، مود تاریک به چشمان شما کمکی نمی کنند تا آسیب کمتری ببینند. حتی در این حالت هم اگر از صبح تا شب و به مدت خیلی زیاد با گوشی خود کار کنید، همانند مود معمولی چشمان شما خسته شده و بعضا درد می گیرد. دلیل اصلی این موضوع تمرکز بیش از حد روی صفحه کوچک و عدم پلک زدن هست. تاریک یا روشن بودن صفحه به تنهایی مشکلی را حل نمی کند.

اما این موضوع باعث نمی شود که مود تاریک را کنار بگذاریم. باز هم علاقه ها به این مود زیاد است و به نظر نمی رسد چنین موضوعی از محبوبیت آن بکاهد.

مود تاریک در محیط های کم نور

شب هنگام و یا در جاهایی که نور محیطی کم هست، کم کردن نور صفحه یک کار واجب به شمار می رود تا چشمان شما نور کمتری دریافت کنند و با توجه به تاریکی محیط اطراف و بزرگ شدن مردمک چشم، آسیب کمتری به آن وارد شود. اگر روشنایی صفحه روی حالت اتوماتیک تنظیم شده باشد، خودش این کار را خواهد کرد.

مود تاریک البان

در این مواقع هست که مود تاریک می تواند یک گزینه مناسب به حساب بیاید. علاوه بر اینکه نور صفحه را برای خودتان کم می کند، نور صفحه را که ممکن است برای دیگران هم آزار دهنده باشد متعادل می کند. تاریک شدن هر چه سفید است و سفید شدن هرچه سیاه، یک نور مخالف حالت معمولی ایجاد می کند که عمدتا باعث کاهش نور انتشاری از صفحه موبایل می شود.

درست است که کم کردن نور یا استفاده از مود تاریک می تواند تا حد زیادی به چشمان شما کمک کند، اما اختلالات خوابی ناشی از استفاده از موبایل پیش از خواب و نور آبی آن همچنان باقی خواهد ماند و این گزینه ها نباید باعث شود که بدون اینکه متوجه باشید به سلامتی خود آسیب برسانید!

مود تاریک برای برخی افراد خیلی خوب هست

اگر چه گفتیم که خواندن متنی تیره در پس زمینه ای روشن برای چشم راحت تر هست، اما این موضوع برای برخی افراد متفاوت است. افرادی هستند که چشمانشان به نور زیاد حساس هست و باعث سردرد و … می شود. در این افراد مسلما استفاده از مود تاریک توصیه می شود.

مود تاریک البان

افراد دیگری هم هستند که با نور صفحه نمایش دچار دردهای میگرنی می شوند و مود تاریک به آنها کمک خواهد کرد. و در حالت کلی هم برای برخی افراد از روی تجربه خودشان این حالت بهتر از حالت معمولی است.

اگر چه بسیاری از محصولات گزینه هایی مشابه به مود تاریک در خود ایجاد کرده بودند (همچون انواع فیلترهای گوشی های آیفون) اما مود تاریک تفاوت های بسیاری با این مودها دارد.

کاهش مصرف باتری با مود تاریک

همانطور که قبلا هم در رابطه با ارتباط مود تاریکی و مصرف باتری به صورت مفصل گفته ایم، مود تاریک در گوشی هایی که دارای صفحه نمایش OLED هستند باعث کاهش مصرف باتری می شود. چرا که در این صفحه نمایش ها رنگ سیاه از خاموش بودن پیکسل ها ایجاد می شود!

مود تاریکی ، دیجی دُکی

این موضوع حائز اهمیت هست که با توجه به روشنایی صفحه نمایش، مصرف باتری در این مود حدودا بین 15 تا 60 درصد کاهش خواهد یافت! اما مراقب باشید که اگر چشمان شما با این مود اذیت می شوند، خالی شدن باتری خیلی بهتر از خراب شدن چشمان و به خطر افتادن سلامتی تان هست! نگران باتری گوشی خود نباشید، هر زمان نیاز به تعویض باتری داشتین، سامانه تعمیرات موبایل در محل البان به شما کمک خواهد کرد!

در پایان آیا مود تاریک بهتر هست و استفاده از آن توصیه می شود؟

مانند بسیاری از سوال های دیگر، این سوال نیز جواب مستقیمی ندارد. به صورت قاطع نمی توان پاسخ مثبت یا منفی به این سوال داد! عوامل و شرایط مختلف در بندهای قبلی ذکر شدند و با توجه به آنها نمی توان برای تمام کاربران نسخه یکسان پیچید.

مود تاریک البان

مود تاریک می تواند در محیط های تاریک خوب باشد، برای برخی افراد مفید است، در برخی گوشی ها باعث کاهش مصرف باتری می شود، اما در مقابل ممکن است برای برخی آزار دهنده باشد و در محیط های روشن نیز خیلی حس خوبی به کاربر ندهد. ضمن اینکه به طور کلی در اکثر افراد چشم با نوشته تیره روی زمینه روشن راحت تر هست!

قانون 20-20-20 را همواره به یاد داشته باشید و بعد از هر 20 دقیقه کار با صفحات نمایشی، به مدت 20 ثانیه به نقطه ای در 20 متری خود نگاه کنید!

البان پاسخ این سوال را به خودتان واگذار می کند. این موضوع در کنار تمام مطالب گفته شده فردی بوده و برای هر فرد می تواند جوابی خاص داشته باشد. از شنیدن پاسخ های شما استقبال می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید