ال سی دی آیفون و هر آنچه باید در رابطه با آن بدانید

تعویض ال سی دی آیفون در تعمیرات موبایل البان
نوشته شده توسط البان

ال سی دی آیفون و هر موبایل دیگری از مهم ترین بخش های آن محسوب می شود. مهم ترین روش استفاده ما از گوشی همین صفحه نمایش آن است. البان در ادامه در رابطه با ال سی دی آیفون انواع توضیحاتی که ممکن است هر مصرف کننده ای نیاز داشته باشد را توضیح می دهد.

چنانچه در رابطه با صفحه نمایش آیفون سوالی برایتان باقی مانده بود و یا هر سوالی در زمینه تعمیرات موبایل آیفون داشته باشید، به راحتی می توانید در پایین همین پست، سوال خود را به صورت کامنت از ما بپرسید تا در اولین فرصت پاسخ آن را نیز دریافت نمایید.

انواع ال سی دی آیفون چه هستند؟

انواع صفحه نمایش آیفون را می توان از دو منظر در نظر داشت. یکی در هنگام خریدن گوشی جدید و دیگری هنگام تعویض ال سی دی آیفون که هر دو را به تفکیک برایتان بیان خواهیم کرد.

انواع صفحه نمایش گوشی های آیفون

تا قبل از آیفون ده یا همان آیفون ایکس، تمام گوشی های آیفون دارای صفحه نمایش به صورت LCD بودند. این موضوع سبب می شد که صفحه نمایششان قیمت نسبتا ارزانی داشته باشد. تا آیفون ده با نمایشگر OLED ارائه شد. بعد از آن نیز گوشی های آیفون برخی OLED ارائه شدند و برخی دیگر به صورت LCD.

البته که کیفیت نمایشگر OLED خیلی بیشتر از LCD است اما بالطبع قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود. ضمنا نمایشگرهای LCD آیفون دارای فناوری خاصی هستند که کیفیتشان نسبت سایر LCDها در گوشی های دیگر بالاتر است.

خلاصه اگر هزینه تعویض صفحه نمایش برایتان یکی از موارد مهم در خرید گوشی است، توصیه داریم این مورد را حتما در نظر داشته باشید.

انواع ال سی دی های تعویضی در بازار

وقتی صفحه نمایش آیفون شما خراب می شود، آن موقع از زاویه دیگر می توان به انواع صفحه نمایش آیفون نگاه کرد. انواع ال سی دی ها به چهار دسته روکاری، شرکتی، چینج گلس و بازار آزاد تقسیم کرد که هر کدام را برایتان بیشتر توضیح می دهیم.

تعویض ال سی دی آیفون در تعمیرات موبایل البان

صفحه نمایش روکاری: یعنی صفحه نمایشی که از روی یک گوشی مشابه گوشی شما باز کنند و روی گوشی شما ببندند. قطعا از لحاظ کیفیت می تواند بهترین باشد، اصل نیز هست. اما حتما باید توجه داشت که رنگ و سایر مسائل در آن درست و صحیح باشند.

صفحه نمایش شرکتی (OEM): این نوع صفحه نمایش بسیار با کیفیت است و شرکتی به معنای مشابه به اصل بودن است. یعنی شرکت هایی که اپل به آنها اجازه ساخت صفحه نمایش داده است و روانه بازار می کنند. کیفیت این نوع نمایشگرها هم بسیار خوب است.

صفحه نمایش چینج گلس: اگر ال سی دی آیفون شما به گونه ای خراب شده باشد که فقط گلس آن آسیب دیده باشد، می توان تنها گلس آن را در شرایطی خاص تعویض کرد. این کار بستگی به خودتان دارد. کیفیت خروجی اوکی است و تایید شده اما برخی از کاربران این حالت را دوست ندارد و ترجیح می دهند کلا صفحه نمایششان تعویض شود. ممکن است یا گلس نمایشگر خودتان تعویض شود یا یک نمایشگری که گلسش تعویض شده به شما پیشنهاد شود. مورد خوبی است.

صفحه نمایش بازار آزاد: این نوع صفحه نمایش ها کیفیت های بسیار متنوعی دارند. از خیلی ضعیف تا های کپی. شاید خیلی ارزانتر از سه حالت قبلی باشند، اما به هیچ عنوان توصیه نمی شوند.

در بین صفحه نمایش های ذکر شده، از لحاظ قیمتی از زیاد به کم به ترتیب شرکتی، روکاری، چینج گلس و بازار آزاد هستند و از لحاظ کیفیت نیز روکاری (با توجه به مسائل ذکر شده)، شرکتی، چینج گلس و در آخر بازار آزاد هستند.

در گوشی های آیفون تا مدل 8 پلاس، امکان تعویض لایت نیز وجود دارد. درحالاتی که الکل یا مایعات به صفحه نمایش نشت می کند و ایجاد لکه ابری یا سیاه می کند.

با چه اقداماتی از صفحه نمایش آیفون خود محافظت کنیم؟

صفحه نمایش موبایل یکی از آسیب پذیر ترین بخش های گوشی است که عمدتا گارانتی هم نمی شوند. هرچه تولید کنندگان سعی می کنند تا صفحه نمایش های محکم تری بسازند، باز هم شرایطی پیش می آید که ممکن است صفحه نمایش آسیب ببیند.

استفاده از قاب

سعی کنید گوشی را در قاب هایی قرار دهید که دورتادور گوشی را پر می کنند و اگر یک مقدار از سطح گوشی هم بالاتر باشند که چه بهتر. قاب هایی که در کنار صفحه نمایش دارای لبه هستند، هنگام افتادن خود این لبه ها می توانند سبب آسیب دیدن صفحه نمایش شوند.

از طرفی قابی انتخاب کنید که مشکلی برای خودتان و گوشی به وجود نیاورد. اجازه تبادل حرارتی به گوشی را بدهد.

تعویض و نوسازی قاب نیز خیلی حس خوبی است که به صاحب گوشی می دهد و هر بار تعویض می تواند روحیه خوبی به شما بدهد.

استفاده از گلس محافظ روی ال سی دی آیفون 

گلس محافظ را بسیار توصیه می کنیم. انواع گلس در بازار وجود دارند و نباید حتما یک گلس خیلی گران قیمت بخرید. به تبلیغات روی جعبه های گلس ها توجه نکنید که حتی در برابر ضربه چکش نیز مقاوم هستند. هر چه هم که مقاوم باشند، بلاخره می شکنند.

توصیه داریم هروقت گلس محافظ آسیب دید، آن را بلافاصله تعویض کنید. هر بار شکستن گلس می تواند یکی از دفعات نجات یافتن صفحه نمایش گوشی شما باشد.

سعی کنید از گلس های فول استفاده کنید که تمام صفحه نمایش را بپوشاند.

مشکلات رایج در ال سی دی های آیفون چه هستند؟

مهم ترین مشکل صفحه نمایش، شکستن آن است. تنها راهکار مقابله با آن محافظت بیشتر از گوشی با استفاده از قاب و گلس محافظ است. اما مشکلات دیگری نیز وجود دارند.

هنگ کردن تاچ آیفون

برخی اوقات پیش می آید که تاچ گوشی از کار می افتد. هیچ بخشی از صفحه لمس شما را حس نمی کند و واکنشی نشان نمی دهد. اولین کاری که باید کرد این است که گوشی را خاموش و روشن کنید. در 95درصد موارد این کار جواب می دهد.

اما با از کار افتادن تاچ، چگونه می توان گوشی را خاموش کرد؟ (بعد از نگه داشتن دکمه پاور، باید یک لمس کششی روی صفحه داشته باشید تا گوشی خاموش شود.)

برای این کار باید از ریست سخت یا hard reset استفاده کنید. در مدل هی مختلف این کار متفاوت است:

آیفون 8به بالا: دکمه ولوم بالا و سپس دکمه ولوم پایین را یک بار زده و رها کنید و بلافاصله دکمه کناری گوشی را نگه دارید. گوشی خاموش می شود، وقتی لوگوی اپل را دیدید دکمه را رها کنید.

آیفون 7 و 7 پلاس: دکمه ولوم پایین و دکمه کناری (سمت راست گوشی) را باهم نگه دارید. مجدد بعد از خاموش شدن گوشی، لوگو نمایان می شود و دکمه ها را رها کنید.

آیفون 6 اس به پایین: دکمه های هوم (Home Button) و پاور را با هم نگه دارید تا گوشی خاموش شده و مجدد روشن و لوگو نمایان شود، دکمه ها را رها کنید.

تغییر رنگ در صفحه نمایش آیفون

گاهی اوقات رنگ صفحه نمایش به صورت کامل تغییر می کند. گویی یک فیلتر روی صفحه نمایش قرار گرفته. این مورد هم می تواند سخت افزاری باشد و هم نرم افزاری. ما در اینجا دلایل محتمل نرم افزاری را برایتان شرح می دهیم.

نایت شیفت (Night Shift): این قابلیت سبب می شود رنگ آبی صفحه حذف شود و رنگ صفحه گرم تر به نظر برسد. این کار برای سلامتی کاربر و در ساعات شب اتفاق می افتد. می توانید تنظیمات آن را در تنظیمات (Settings)، بخش Display & Brightness تغییر دهید.

تغییر رنگ های عجیب و غریب: در تنظیمات گوشی و بخش Accessibility گزینه ای وجود دارد تحت عنوان Display & Text Size. در این بخش هم انواع فیلترها برای صفحه نمایش وجود دارد.

تنظیمات Zoom: در حالت زوم نیز انواع فیلترها وجود دارند. ممکن است زوم روی یک برابر باشد و بزرگنمایی خاصی ایجاد نشود، اما فیلترهای آن شما را اذیت کنند. در تنظیمات، بخش Accessibility و بعد Zoom امکان تغییر تنظیمات وجود دارند.

چگونه صفحه نمایش شکسته آیفون را تعویض کنیم؟

متاسفانه با توجه به درخواست های ثبت شده در سامانه تعمیرات موبایل البان، صفحه نمایش های زیادی روزانه می شکنند و صاحبان گوشی ها مجبور به تعویض آنها می شوند. در اینجا راهکاری بسیار ساده و مناسب را برایتان شرح می دهیم.

تعویض ال سی دی آیفون در تعمیرات موبایل البان

موارد مهم در تعویض صفحه نمایش آیفون

روش های زیادی برای تعویض صفحه نمایش آسیب دیده آیفون وجود دارند اما باید در تمام آنها به مواردی توجه داشت.

اول – نوع صفحه نمایش به کار رفته برای تعویض مطابق با آنچه در بخش اول این مقاله گفتیم. فقط قیمت را در نظر نگیرید، نوع صفحه نمایش مورد نظر برای تعویض را هم حتما مد نظر قرار دهید.

دوم – مدت زمان انجام کار و کیفیت. تعویض صفحه نمایش آیفون خیلی کار پیچیده ای نیست و با وجود قطعه مناسب، حداکثر دو ساعت زمان خواهد برد.

سوم – داشتن مهلت تست و گارانتی. یکی از مهم ترین مسائلی که باید در نظر داشته باشید گرفتن مهلت تست و گارانتی برای صفحه نمایش تعویضی تان است. حداقل دو هفته گارانتی نیاز است. این مورد برای تمام کارهای تعمیراتی باید وجود داشته باشد.

چهارم – برخی تعمیرکاران به شما صفحه نمایش های فلت چینج هم ممکن است پیشنهاد دهند. ما اصلا آنها را به شما توصیه نمی کنیم، چراکه معمولا با گذر زمان مجدد خراب می شوند.

راهکار استاندارد و مناسب برای تعویض صفحه نمایش موبایل آیفون

همانطور که می دانید، در ایران نمایندگی رسمی اپل وجود ندارد. هرچند که هزینه تعمیرات موبایل در نمایندگی های رسمی بعضا بسیار بالا هستند.

نکته بعدی شرکتهای گارانتی کننده و مدت زمان باقی مانده از گارانتی گوشی شماست. از لحاظ گارانتی بعضا مجبور هستید کارهای تعمیراتی را به شرکتهای گارانتی کننده بسپارید تا بتوانید از مدت زمان باقی مانده گارانتی گوشی خود استفاده کنید.

تعویض ال سی دی آیفون در تعمیرات موبایل البان

اگر به نمایندگی رسمی اپل دسترسی ندارید و یا گارانتی گوشی شما تمام شده، وقتی صفحه نمایش گوشی تان آسیب می بیند توصیه داریم اقدامات زیر را انجام دهید:

  • وارد سایت البان به نشانی www.elbaan.com شوید.
  • یک درخواست رایگان ثبت کنید.
  • کارشناسی با شما تماس گرفته و سوالاتی می پرسد.
  • اگر تمایل داشتین، کار تعمیرات و تعویض صفحه نمایش شما آغاز خواهد شد.
  • قبل از کرونا، تعویض صفحه نمایش آیفون در محل شما و مقابل چشمانتان انجام می شد، اما الان به دلایل بهداشتی از این کار معذوریم و کار باید در کلینیک البان انجام شود.
  • گوشی به کلینیک ارسال، صفحه نمایش تعویض و به شما باز گردانده خواهد شد.
  • حداقل یک ماه گارانتی تعمیرات به گوشی شما تعلق خواهد گرفت تا خیالتان از خدمات و قطعه به کار رفته نیز راحت باشد.
  • و تمام 🙂

به همین سادگی صفحه نمایش آیفون شما تعویض شد.


مرتبط: تعویض باتری آیفون


هزینه تعویض ال سی دی آیفون چقدر است؟

هزینه تعویض ال سی دی آیفون به دو بخش قطعه و اجرت تقسیم می شود. در مورد قطعه از آنجا که قیمت قطعات مستقیما از روی نرخ دلار تعیین می شوند، نمی توان به صورت لیست در اینجا قیمتی ارائه کرد. اما در البان شما قطعا قبلا از انجام کار از قیمت مطلع خواهید شد و اگر بخواهید کار برایتان انجام می گیرد.

مورد دوم در مورد اجرت تعویض ال سی دی آیفون است. اجرت تعویض طبق تعرفه اتحادیه از حدودا 200هزار تومان شروع شده و در مدل های بالاتر طبق جدول اتحادیه برابر با 15 درصد از قیمت خود گوشی خواهد بود.

روش تست و نکات مهم در تعویض ال سی دی آیفون چگونه است؟

در تست صفحه نمایش آیفون، برخلاف سایر گوشی ها که نرم افزار و کد مخفی دارند، باید خودتان دست به کار شوید.

1- دو عکس کاملا سفید و سیاه را باز کنید و دقت کنید که پیکسل سوخته وجود نداشته باشد.

2- یک تماس برقرار کنید و ببینید که آیا حسگر مجاورت عمل می کند یا خیر؟ سنسور مجاورت سبب می شود هنگام تماس تلفنی وقتی بالای گوشی را می پوشانید، صفحه خاموش شود.

3- تاچ کمکی یا Assistive Touch را فعال کنید و در تمام صفحه حرکتش دهید. با این کار تاچ گوشی تان تست می شود.

فیس آیدی یا حسگر اثر انگشت آیفون در صفحه نمایش تعویض شده

این مورد از سایر موارد حائز اهمیت بیشتری است. فیس آیدی یا حسگر اثر انگشت برای گوشی ها یونیک بوده و با سی پی یوی گوشی ست می شود. در هنگام تعویض، اگر این دو بخش هم آسیب کامل دیده باشند، در صفحه نمایش جدید دیگر نمی توانید آنها را داشته باشید!

اما اگر هنوز بخش مداری آنها سالم مانده باشد، می توان از اطلاعاتش به اصطلاح رید (read) گرفت و روی قطعه جدید رایت (write) کرد تا باز هم قابل استفاده باشند.

حتما قبل از انجام تعمیرات این مورد را با تعمیرکار چک کنید.

جمع بندی

در این مقاله اطلاعات خوبی راجع به ال سی دی آیفون و تعویض صفحه نمایش برایتان گفتیم. اگر خدای ناکرده صفحه نمایش آیفون شما آسیب دید، اصلا نگران نباشید، البان همیشه در کنار شماست.

چنانچه باز هم سوالاتی داشتین، به راحتی می توانید در پایین این پست به صورت کامنت از ما بپرسید.

4 دیدگاه

  • ممنون از پیگیری عالیتون
    من تا حالا چند بار پیش شما گوشی برای تعمیر فرستادم واقعا پیگیری و کارتون عالیه ❤️❤️

  • سلام،‌ ممنون از مطلب جامع و کاملتون. اگه توی سایتتون درخواست ثبت کنیم، چقدر طول می‌کشه بتونیم ال سی دی آیفونمون رو عوض کنیم؟

    • سلام
      بستگی به این دارد که در چه زمانی درخواست ثبت کنید. اگر در تایم های کاری شرکت باشد در کمتر از نیم ساعت با شما تماس گرفته می شود و جهت انجام کار هماهنگی های لازم انجام خواهد گرفت

دیدگاهتان را بنویسید