صدای گوشی موبایل و مشکلاتی که برای آن پیش می آید

صدای گوشی | تعمیر گوشی البان
نوشته شده توسط البان

صدای گوشی یکی از بخش های مهم گوشی است که وقتی خراب می شود عملا بسیاری از کارکردهای گوشی مختل می شود و کاربر نمی تواند از آن استفاده کند.

در این مقاله سعی داریم در رابطه با مشکلاتی که ممکن است برای بخش های مختلف صدای موبایل رخ دهد و آنهایی که نیاز به تعمیر گوشی دارند را بیان کنیم.

بخش های مختلف صدای گوشی کدام هستند؟

در ابتدا در مورد بخش های مختلف صدا در گوشی موبایل برایتان می گوییم تا در مرحله بعدی بتوانیم در مورد احتمالی خرابی هر یک از بخش ها مطالبی برایتان بیان کنیم.

صدا یا صوت چیست؟

این توضیحات در همه جا صادق است و فقط مربوط به گوشی موبایل نیست. صدا یا صوت در واقع حرکت مولکول های هوا است! بله، چیزی که شما می شنوید در واقع تکان هایی است که در مولکولها و ذرات هوا ایجاد می شوند.

صدای گوشی | تعمیر گوشی البان

صوت با سرعت 343 متر بر ثانیه در هوا منتشر می شود که البته از سرعت 300هزار کیلومتر بر ثانیه ای نور بسیار کمتر است. به همین خاطر است که شما هنگام رعد و برق، اول نور را میبینید و بعد صدایش را می شنوید.

حالا اگر مولکولی موجود نباشد در واقع صدایی هم نیست، بنابراین در فضا که هوا وجود ندارد، صوتی هم شنیده نمی شود!

مطلب جالب دیگری که شاید دوست داشته باشید که بدانید این است که سرعت صوت در مواد متراکم (آب، چوب و …) بیشتر از هوا است اما میرایی آن نیز بسیار زیاد است!

صدای گوشی | تعمیر گوشی البان

مدار صدای گوشی 

در گوشی بخشی از مدارها مسئول صدا است. این بخش از آی سی ها و المان های مختلف تشکیل شده است. وظیفه این مدار این است که جریان را به بلندگو رسانده و صدا ایجاد کند و از میکروفن نیز صدای دریافتی را به جریان تبدیل کند.

خراب شدن هر یک از قطعات این مدار می تواند سبب خرابی صدا و مشکلات صوتی در گوشی شود. البته که تعمیر و رفع مشکل آن نیز روش های خودش را دارد که در ادامه به شما خواهیم گفت.

ساختمان و اساس کار بلندگو و میکروفن چگونه است؟

میکروفن و بلندگو تقریبا ساختاری مشابه دارند. هر دو دارای یک سیم پیچ و یک آهنربا هستند (بخش های اصلی ساختارشان این دو است) سیم پیچ دور آهنربا جریان القایی ایجاد می کند و سبب حرکت یک پرده می شود. حرکت پرده در بلندگو سبب ایجاد صوت می شود و در میکروفن این پرده لرزشهای صوتی را می گیرد و با سیستم آهنربا و سیم پیچ به جریان تبدیل می کند.

آهنربای به کار رفته در ساختمان این دو نسبتا قوی هم هست. اگر یک هدفون خراب داشتین، می توانید با باز کردن آن این آهنرباها را ببینید.

صدای گوشی | تعمیر گوشی البان

اگر مشکلی برای آهنربا یا سیم پیج ایجاد شود سیستم کاری میکروفن و بلندگو نیز به هم می ریزد که سبب می شود کارایی نداشته باشند.

بنابراین اگر آهنربای قوی هم به بخش های صوتی گوشی نزدیک کنید، مشکل صدا به وجود خواهد آمد!

توری روی بلندگو و میکروفن

بیرونی ترین بخش از سیستم صدای گوشی که شما می توانید ببینید مربوط به توری های روی بلندگو و میکروفن است. این توری ها به نوعی نقش محافظ بازی می کنند اما گاهی هم خودشان باعث ایجاد مشکل می شوند.

در ادامه در مورد مشکلاتی که ممکن است ایجاد شود و راه حل های آنها برایتان نکاتی خواهیم گفت.

مشکلات صدا در گوشی موبایل چه هستند؟

در این بخش مشکلاتی که بسیار شایع هستند را برایتان بیان خواهیم کرد. برخی مشکلات راه حل ساده ای دارند و خودتان به راحتی می توانید آنها را برطرف کنید، اما برخی دیگر هستند که نیاز به کارهای تخصصی تر دارند و شما به راحتی نمی توانید آنها را برطرف کنید.

ضعیف شدن صدای گوشی یکی از فراوان ترین مشکلات موبایل 

تعداد درخواست های ثبت شده برای ضعیف شدن صدای موبایل در سامانه تعمیرات البان این روزها بسیار زیاد شده است. دقت داشته باشید که این بخش در مورد ضعیف شدن صدا است و خراب شدن یا خر خر کردن موضوع دیگری است.

صدای گوشی | تعمیر گوشی البان

گوشی موبایل در جیب ما و در دستان ما همواره همراه ماست. هنگامی هم که با آن صحبت می کنیم به صورت و گوشمان نیز می چسبد. در این روزهای گرم، عمدتا صورت ما خیس است و کمی رطوبت دارد.

از طرف دیگر، روی گوشی خاک و … می نشیند. ترکیب عرق و خاک و کلا انواع کثیفی ها سبب می شود روی توری محافظ بخش های صوتی گوشی آلودگی و کثیفی جمع شود.

این کثیفی و آلودگی روی توری باعث می شود که صدا نتواند به خوبی بیرون بیاید.

اما راه حل چیست؟

  • یک مسواک کاملا خشک بردارید و روی بخش های خروجی صدا روی گوشی بکشید.
  • اگر با مسواک تمیز نشد این کار را با سوزن انجام دهید، اما خیلی مراقب باشید که به توری آسیبی نرسد.
  • هرگز، هرگز و هرگز برای تمیز کردن توری از الکل یا سایر مواد حلال شیمیایی استفاده نکنید، چون به ساختار درونی آنها آسیب وارد می کند و صدای ضعیف به بی صدایی تبدیل می شود.

صدای گوشی | تعمیر گوشی البان

خراب شدن کیفیت صدا یا به اصطلاح خر خر کردن بلندگو

گوشی موبایل کلا وسیله ای است که چون همه جا با ما همراه است، انواع باکتری ها و میکروب ها روی آن می نشیند. همین امر سبب می شود که واقعا کثیف باشد.

الان نیز با وجود ویروس کرونا و نگرانی همگان از آن، موضوع ضدعفونی و استفاده از الکل بسیار شایع شده است و اینکه گوشی موبایل به دهان نزدیک می شود، عمدتا افراد گوشی را با الکل تمیز می کنند.

در کنار خراب شدن ال سی دی با الکل، بلندگو و بخش های صوتی گوشی نیز بسیار آسیب می بینند.

یکی از نشانه های این نوع خرابی خر خر کردن بلندگوست یا اینکه طرف مقابل نمی تواند صدای شما را با کیفیت خوب بشنود. در این صورت مشکل صدای گوشی با تعویض و تعمیر حل خواهد شد که البان به شما کمک خواهد کرد.

قطع کامل صدای گوشی

اما زمان هایی هم هست که صدا کلا قطع می شود. بدون اینکه شما الکل استفاده کرده باشید یا اینکه روی توری کثیف باشد. در این صورت احتمال زیاد مدارات داخلی آسیب دیده اند و اولین مورد مربوط به آی سی صدا خواهد بود.

صدای گوشی | تعمیر گوشی البان

آی سی صدا هم می تواند بر اثر ضربه خراب شود و هم بی دلیل خراب شود. خیلی نمی توان دلیل واضحی برایش پیدا کرد، اما نتیجه اش این می شود که صدا قطع شود.

اگر میکروفن نیز قطع شده بود، تا وقتی که گوشی را تعمیر کنید می توانید با روی بلندگو گذاشتن گوشی هنگام تماس تلفنی، از میکروفن دوم استفاده کنید که مدار مجزایی دارد و تا حدی مشکلتان رفع می شود.

البته استفاده از هندزفری هم توصیه می شود.

تعمیر مشکل صدای گوشی موبایل در البان

حالا که با انواع مشکلات صدای گوشی و دلایل آنها و راهکارهای آنها آشنا شدید، در این بخش می خواهیم راهکار تعمیر و رفع مشکل را برایتان شرح دهیم.

اگر گوشی شما دچار مشکل شد و نیاز به تعمیرات داشت اصلا نگران نباشید، کافی است چند اقدام ساده و رایگان زیر را انجام دهید:

  • وارد سایت البان به نشانی www.elbaan.com شوید.
  • روی گزینه ثبت درخواست زده و یک درخواست رایگان ثبت کنید. فقط لازم است مدل گوشی، نوع خرابی و شماره تماس و نامتان را وارد کنید.
  • کارشناسان البان با شما تماس خواهند گرفت و در ابتدا به صورت کاملا رایگان راهنماییتان می کنند تا خودتان مشکل را حل کنید.
  • اگر حل مشکل نیاز به تعمیرات داشت، آن موقع راهنمایی می شوید تا یا خودتان تشریف بیاورید و یا گوشی را ارسال کنید تا تعمیر شده و برایتان برگردانده شود.

مشکلات صوتی گوشی را نمی توان در محل برطرف نمود، مگر آنکه یک سرویس کلی برای گوشی لازم باشد که باز هم در برخی از مدل ها باید در کلینیک و با دستگاه مخصوص انجام شود.

ما در البان تعمیر گوشی آیفون، تعمیر گوشی سامسونگ، تعمیر گوشی هواوی، تعمیر گوشی شیائومی و … را انجام می دهیم.

امیدواریم هرگز مشکلی برای گوشی تان پیش نیاید، اما اگر هم پیش آمد، اصلا نگران نباشید، البان همواره در خدمت شماست.

10 دیدگاه

  • بسیار عالی و آموزنده
    از شما ممنونم به خاطر مطالب زیبا و مفیدتون
    متشکرم♥️?

  • ممنون از راهنماییتون من گوشی رو برای همین مشکل به تعمیرگاه های محل بردم که هزینه هنگفتی میخواستند بگیرند که به لطف شما و راهنمایی تون مشکلم حل شد

  • سلام
    با مسواك گوشيم رو تميز كردم ولي هنوز صداش ضعيف مياد ، آيا بايد اسپيكر گوشي عوض بشه يا با تعمير هم مي شه درست بشه؟

    • سلام
      ممکنه، آیا وقتی تمیزش کردین، قبل و بعد تفاوتی کرد یا خیر؟ چه از لحاظ صدا و چه از لحاظ ظاهری که تمیز شده باشد. اگر با تمیز کردن اوکی نشود، گوشی باید بررسی بشه
      یک درخواست رایگان در سامانه تعمیرات البان به نشانی https://elbaan.com/repair/ ثبت کنید تا کارشناسان البان در اولین فرصت با شما تماس گرفته و راهنماییتان کنند

  • سلام، وقت به‌خیر. خیلی ممنون از مطلب خوب و مفیدتون.
    برای تمیز کردن با مسواک، نمی‌شه از هیچ نوع محلول پاک‌کننده‌ای استفاده کرد؟

    • سلام
      خواهش می کنم
      بهتر است که این کار را نکنید، به دلیل اینکه در ساختار بلندگو و میکروفن ممکن است مشکلاتی ایجاد شود

  • صدای گوشی موبایل من كم شده بود. در سامانه شما درخواست ثبت كردم و همكارانتون با من تماس گرفتن و با مشاوره مشكل من حل شد.
    خواستم تشكر كنم از راهنمايي تون بابت حل مشكل صدای گوشی موبایلم.

دیدگاهتان را بنویسید