مود تاریکی و مصرف باتری گوشی چه ارتباطی با هم دارند

مود تاریکی ، دیجی دُکی
نوشته شده توسط البان

شرکت اپل در کنفرانس اخیر خود برای iOS 13 خبر از مود تاریکی در آیفون داد و اندروید نیز پیش از این این قابلیت را عرضه کرده بود. آنچه عده ای می گویند مصرف باتری را کاهش می دهد، اما برایتان توضیح خواهیم داد که این موضوع همیشه صادق نیست.

مود تاریکی ، دیجی دُکی

اگر گوشی شما نمایشگر اولد (OLED) داشته باشد، مود تاریکی به منزله کم کردن چراغ های روشن در یک سالن است و قطعا با کاهش مصرف باتری گوشی موبایل همراه خواهد بود، اما تمام مودهای تاریکی هم مانند هم نیستند!

نحوه کار مود تاریکی روی صفحه نمایش اولد

در نمایشگرهای اولد برای ایجاد تصویر هر پیکسل نور خودش را تامین می کند، درحالی که در نمایشگرهای LCD نور از کناره ها تابیده می شود. بنابراین در نمایشگرهای اولد در صورت استفاده از مود تاریکی تعداد زیادی از پیکسل ها خاموش می شوند و این به معنای کاهش مصرف باتری گوشی است.

مود تاریکی ، دیجی دُکی

در گوشی های آیفون تنها دو سال اخیر از نمایشگرهای اولد استفاده شده و بنابراین تمام کاربران آیفونی انتظار کاهش مصرف باتری با استفاده از مود تاریکی را نداشته باشند. اما محصولات زیاد دیگری هستند که نمایشگر اولد دارند.

مود تاریکی چقدر تفاوت ایجاد می کند؟

شاید بگوییم که مگر یک پیکسل چقدر انرژی مصرف می کند که حالا خاموش شدنش باعث صرفه جویی و کاهش مصرف باتری شود؟ اما اگر تعداد زیاد پیکسل ها را در مدت زمان زیادی که عموم ما از گوشی استفاده می کنیم ضرب کنیم می بینیم که تفاوت قابل توجه می شود. آزمایش های مختلف در شرایط مختلف صرفه جویی حداقل 40 درصدی را گزارش کرده اند.

مود تاریکی ، دیجی دُکی

نحوه فعال کردن مود تاریکی در گوشی و لپتاپ

این مود حتی اگر توسط خود سیستم عامل گوشی ارائه نشده باشد، توسط بسیاری از اپ ها قابل اعمال هست. اپ هایی که بعضا بیشترین مصرف شما نیز به آن ها تعلق دارد و از طریق تنظیمات آنها می توانید مود تاریکی را فعال کنید.

درمورد سیستم عامل ها، این مود در ویندوز 10 و MacOS Mojave وجود دارد. برای گوشی های آیفون از iOS 13 ارائه خواهد شد، در اندروید نیز از نسخه Q ارائه می شود. اگرچه در اندروید همین الان هم از طریق برخی اپ ها می توان این مود را داشت، اما خوب است کاربران بدانند که استفاده از این اپ ها می تواند باعث کند شدن گوشی اندرویدی آنها شوند.

اگر صفحه نمایش گوشی موبایل شما دچار مشکل شده است و یا نیاز به تعمیر دارد می توانید از مشاوره رایگان کارشناسان مرکز تعمیرات موبایل البان بهره مند شوید. برای این منظور کافی است از طریق نوار ابزار زیر و یا مراجعه به وب سایت البان به نشانی www.elbaan.com مراجعه نمایید. 

دیدگاهتان را بنویسید