آیا مگاپیکسل زیاد تنها مشخصه یک دوربین خوب است؟

megapixels_rating-digidoki
نوشته شده توسط البان

در خرید گوشی حتما متوجه تعداد مگاپیکسل دوربین گوشی شده اید. عموم جامعه بر این باور هستند که هرچه مگاپیکسل بیشتر دوربین بهتر! البته که اشتباه نمی کنند ولی این موضوع کمی توضیحات نیاز دارد.

مگاپیکسل به چه معناست؟ یک عکس از اجزایی به نام پیکسل تشکیل می شود (همانند کاشی در یک کاشی کاری) و مگا-پیکسل به معنای ملیون پیکسل است. هرچه این عدد بیشتر باشد وضوح تصویر نیز بیشتر خواهد بود. البته که هرچه تعداد پیکسل بیشتر باشد حجم عکسها نیز بیشتر خواهند شد. مگاپیکسل هنگام چاپ عکس موضوعیت پیدا می کند.

megapixel-printing-size-digidoki

مگاپیکسل مورد نیازی برحسب اندازه چاپ، اِلـبان

در جدول بالا حداقل مگاپیکسل لازم برای داشتن یک عکس مناسب در ابعاد بیان شده، ذکر شده است. ابعاد برحسب اینچ هستند. عکس 4 در 6 اینچ یعنی تقریبا 10 در 15 سانتیمتر. همانطور که از جدول مشاهده می کنید برای داشتن عکسی خوب در ابعادی که معمولا عکس را چاپ می کنیم حتی یک دوربین 4مگاپیکسلی هم کفایت می کند.

مرتبط: دوربین با دو لنز

اما پیکسل بالا مزیت هم دارد! در عکس با پیکسل زیاد میتوان زوم کرده و جزئیات را به وضوح دید و هنگامی که عکس را زوم و برش می دهید، از کیفیت عکس کاسته نمی شود.

megapixels-full-size DigiDoki

عکس کامل، اِلـبان

Zoomed pic DigiDoki

عکس بزرکنمایی شده، اِلـبان

اما مشخصه مهم دیگر برای دوربین موبایل چیست؟ اندازه سنسور! اندازه سنسور از مگاپیکسل دوربین هم مهمتر است و هر چه بزرگتر باشد دوربین عکسهای بهتری خواهد گرفت.

از دیگر مشخصه هایی که یک دوربین را بهتر می کند داشتن این قابلیتهاست: زوم اپتیکال و دیجیتال بیشتر (زوم اپتیکال بهتر است که البته معمولا در دوربین موبایل خیلی مطرح نیست)، فوکس خودکار، لرزه گیر دست و تعادل کننده نور سفید.

یک نکته جالب از البان داشته باشید: اگر یک عکس 180 درجه ای از چشم انسان را در نظر بگیرید، چشم انسان دارای کیفیتی بالغ بر 576مگاپیکسل است، که وقتی حرکت و محدوده دید واقعی را به آن اضافه کنیم، عدد واقعی بسیار بیشتر از این خواهد بود!!!

دیدگاهتان را بنویسید