نصب ویندوز 11 – آموزش کامل تصویری

ویندوز 11 مایکروسافت
نوشته شده توسط البان

قبل از اینکه شروع به نصب ویندوز 11 کنید، باید مطمئن شوید سیستم شما حداقل مشخصات مورد نیاز برای نصب را داراست. پیش از این و در مطلب بررسی مشخصات جدید ویندوز 11، این موضوع را بررسی کردیم. اگر روی سیستم شما در حال حاضر ویندوز 10 نصب است، راحت‌ترین راه برای مطمئن شدن از این موضوع استفاده از برنامه‌ی PC Health Check ارائه شده توسط خود مایکروسافت است. طبیعتا اگر سیستم شما حداقل مشخصات سخت‌افزاری مورد نیاز را نداشته باشد، نصب این سیستم عامل را به شما توصیه نمی‌کنیم.
اما حال به موضوع اصلی پست بپردازیم و اینکه چطور می‌توانیم ویندوز 11 را نصب کنیم.

مطمئن‌ترین اما کندترین روش

ساده‌ترین روش برای به‌روزرسانی سیستم به ویندوز 11، استفاده از به‌روزرسانی رسمی مایکروسافت در داخل خود سیستم عامل ویندوز است. برای این کار به این مسیر بروید:

Settings > Update & Security > Windows Update

و دکمه‌ی «Check for updates» را کلیک کنید. البته اگر سیستم شما حداقل نیازمندی‌های لازم را داشته باشد، ممکن است خود ویندوز قبل‌تر به‌روزرسانی را بررسی کرده باشد. در هر صورت با پنجره‌ای شبیه به این تصویر مواجه خواهید شد:

به‌روزرسانی ویندوز 11

در ادامه با کلیک روی دکمه‌ی «Download and install» مراحل دانلود و نصب ویندوز 11 روی سیستم شما آغاز خواهد شد. طبعا بسته به سرعت اینترنت شما این امر بین چند دقیقه تا چند ساعت ممکن است زمان‌بر باشد.

موضوعی که باید بدانید این است که مایکروسافت به مرور زمان این به‌روزرسانی را برای سیستم‌ها ارائه می‌کند. اگر هنوز پیام مربوط به‌روزرسانی در این صفحه به شما نشان داده نمی‌شود، ممکن است چند هفته یا چند ماه دیگر آن را ببینید. نکته‌ی دیگر اینکه برای بهترین تجربه‌ی به‌روزرسانی ممکن، مایکروسافت توصیه می‌کند منتظر بمانید تا Windows Update به‌روزرسانی را برای شما ارائه دهد. در هر صورت نگران نباشید، ویندوز 10 همچنان تا اکتبر 2025 به طور رسمی پشتیبانی می‌شود.

به‌روزرسانی به ویندوز 11 با دستیار ویندوز

با توجه به نکات مطرح شده از سمت خود مایکروسافت این روش یکی از بهترین روش‌ها برای نصب ویندوز 11 است.

در این روش کافی است نرم‌افزار Windows 11 Installation Assistant را دانلود کرده،‌ سپس مراحل دریافت و نصب ویندوز 11 را دنبال کنید. برای دانلود دستیار ویندوز می‌توانید از این لینک استفاده کنید.

دستیار ویندوز 11
پس از دانلود و نصب آن را اجرا کنید. در این مرحله با چنین صفحه‌ای مواجه خواهید شد.

دستیار ویندوز 11،‌ اکسپت

پس از تایید مراحل دانلود و نصب آغاز خواهد شد که طبیعتا مدت آن هم بستگی به سرعت اینترنت شما خواهد داشت.

دستیار ویندوز، مراحل نصب ویندوز 11

 

هنگامی که از شما پرسیده شد،‌ باید سیستم خود را مجدداً راه‌اندازی (Restart) کنید. ممکن است چند بار این راه‌اندازی مجدد اتفاق بیافتد و در نهایت ویندوز شما به نسخه‌ی 11 به‌روزرسانی خواهد شد.

نصب ویندوز 11 با استفاده از Media Creation Tool

اما راه‌های دیگری نیز از سمت مایکروسافت ارائه شده است. شاید مایل باشید از طریق یک درایو فلش USB نصب ویندوز 11 خود را انجام دهید. برای این کار لازم است که یک حافظه‌ی ذخیره‌سازی جانبی داشته باشید که حداقل 8 گیگابایت ظرفیت داشته باشد. و البته طبعا باید بدانید که اطلاعات قبلی آن کامل پاک خواهد شد، بنابراین مطمئن شوید که هیچ داده‌ای روی آن ندارید که ضروری باشد.

برای شروع نصب با این روش ابتدا باید ابزار Windows 11 Installation Media را از این لینک دانلود و اجرا کنید.

ساخت فلش برای نصب ویندوز 11

 

پس از اجرا گزینه‌ی Accept را کلیک کنید.

پذیرش هشدارها و لایسنس‌های ویندوز 11

در ادامه باید زبان و نسخه‌ی مورد نظر ویندوز 11 خود را انتخاب کنید. بهتر است تیک گزینه‌ی Use the recommended options for this PC را بزنید تا نسخه‌ی مشابه و معادل ویندوز فعلی شما انتخاب و دریافت شود.

انتخاب زبان و نسخه نصب ویندوز 11

سپس فلش USB خود را به سیستم وصل و گزینه‌ی USB flash drive را انتخاب کنید.

در این مرحله البته می‌توانید فایل ISO (ایزو) را نیز به طور مجزا دانلود و بعد  آن را روی دی وی دی رایت کنید یا با استفاده از نرم‌افزار‌های بوت کننده‌ی فلش، روی فلش bootable کرده و سپس ویندوز 11 را نصب کنید.
در مرحله‌ی بعدی باید درایو حافظه‌ی فلش خود را انتخاب کرده و روی گزینه‌ی Next را بزنید.

انتخاب مدیای مناسب برای نصب ویندوز 11

سپس از شما می‌خواهد درایو را انتخاب کنید و در نتیجه از فهرستی که نمایش داده می‌شود، فلش خود را انتخاب کنید.

انتخاب فلش برای نصب ویندوز 11

در ادامه‌ی فرایند دانلود شروع شده و سپس رایت اطلاعات لازم بر روی حافظه‌ی USB شما انجام خواهد شد. پس از پایان این فرایند با این پنجره روبرو می‌شوید.

آماده شدن فلش برای نصب ویندوز 11

حالا می‌توانید محنویات فلش را باز کرده و گزینه‌ی Setup را مطابق تصویر زیر اجرا کنید. در ادامه وارد مراحل به‌روزرسانی خواهید شد. اگر سوالی هم در خصوص User account control از شما پرسیده و درخواست شد، آن را تایید کنید.

فایل setup ویندوز 11

روی Next کلیک کنید. برنامه‌ی نصب‌کننده سیستم شما را بررسی خواهد کرد. اگر طی بررسی سیستم شما حداقل الزامات را برآورده نکند، اما ملزومات مربوط به TPM را داشته باشد، ممکن است یک صفحه‌ی هشدار به شما نشان دهد که به شما توصیه می‌کند از به‌روزرسانی خودداری کنید، اما به شما اجازه می‌دهد ادامه دهید.

نصب ویندوز 11

نکته‌ی مهم در این روش این است که اگر سیستم شما بعضی از مشخصات حداقلی لازم را نداشته باشد اما از TPM نسخه‌ی 2 پشتیبانی کند، پیامی مشابه تصویر زیر خواهید دید که می توانید با پذیرفتن هشدار نمایش داده شده، مراحل را ادامه دهید. بنابراین در صورتی که برخی مشخصات سخت افزاری پیشنهادی از سمت مایکروسافت را ندارد و کماکان مایلید ویندوز 11 را تجربه کنید، این روش خوبی برای نصب و امتحان آن خواهد بود. البته که اگر سیستم شما TPM را پشتیبانی نمی کند، کماکان نمی توانید از این روش نیز برای نصب ویندوز 11 استفاده کنید.

هشدار در مورد TPM برای نصب ویندوز 11

در ادامه باید مفاد مربوط به لایسنس را تایید کرده و ادامه دهید.

پذیرش لایسنس و مقررات ویندوز 11

در سپس احتمالا یک یا دو دقیقه طول می‌کشد تا برخی از به‌روزرسانی‌ها را دانلود کند.

به‌روزرسانی‌های حین نصب ویندوز 11

سپس این صفحه به شما نمایش داده خواهد شد که باید طبعا گزینه‌ی Install را انتخاب کنید.

آماده نصب شدن ویندوز 11

و در نهایت فرآیند نهایی نصب چند دقیقه طول می‌کشد و سیستم شما راه‌اندازی مجدد (احتمالا چند بار) خواهد شد و بالاخره ویندوز 11 را روی سیستم خود خواهید داشت.

نصب ویندوز 11 با دانلود مستقیم فایل ISO و استفاده از Rufus

یک راه دیگر هم که برای نصب ویندوز 11 دارید،‌ دانلود مستقیم فایل ISO آن از سایت رسمی مایکروسافت (یا احیانا سایت های دیگر اگر مایل بودید) و سپس ساخت فلش Bootable است.

برای دانلود از سایت مایکروسافت می‌توانید از این لینک استفاده کنید و در پایین صفحه بخش مربوطه را مثل شکل زیر خواهید یافت.

دانلود فایل ISO ویندوز 11

بعد از اتمام دانلود، و برای ساخت این فلش با استفاده از این فایل هم یکی از بهترین نرم افزارها، نرم افزار رایگان و متن‌باز Rufus است. آخرین نسخه از این این نرم افزار را می توانید به سادگی در این لینک بیابید. بعد از وصل کردن فلش به سیستم و باز کردن Rufus، کافی است ابتدا مطمئن شوید در بخش Device فلش مد نظر شما انتخاب شده باشد. سپس فایل ISO دانلود شده را انتخاب کنید. در مورد Partition scheme نیز دقت کنید که GPT انتخاب شده یا MBR. این موضوع را با توجه به نوع پارتیشنی که روی سیستم شما در حال حاضر اعمال شده تطبیق دهید. در نهایت هم با کلیک روی دکمه Start پروسه ساخت فلش بوتیبل آغاز خواهد شد.

RUFUS ویندوز 11

بعد از اتمام مراحل ساخت فلش، می توانید روی سیستم دلخواه خود ویندوز 11 را نصب کنید.

 

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد. اگر در این زمینه سوال یا نکته‌ای دارید کامنت بگذارید یا به اینستاگرام البان مراجعه کرده و به ما دایرکت دهید. تیم تخصصی تعمیرات لپ تاپ البان در کنار شما خواهد بود و شما را راهنمایی و کمک خواهد کرد.

 

 

 

8 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید