گوشی با چند دوربین چگونه عکس می گیرد؟

گوشی با چند دوربین ، دیجی دکی
نوشته شده توسط البان

تا یکی دو سال پیش، مگاپیکسل دوربین ها مهم ترین عامل کیفیت در گوشی های موبایل به شما می رفت اما حال گوشی با چند دوربین مدل رقابت را عوض کرده و در حالی که دوربین با دو لنز چیز جالب و عجیبی به نظر می رسید، حال رقابت در افزودن تعداد این دوربین های سوار شده روی گوشی شده است!

خلاصه ای از عملکرد دوربین دو لنزه

در گذشته به طور کامل در رابطه با دوربین های دو لنزه برایتان مطالبی گفته ایم. این که یکی به صورت سیاه سفید است و بیشتر روی جزئیات متمرکز می شود و دیگری رنگ محیط را ذخیره می کند. ترکیب تصویر این دو لنز تصاویری با کیفیت بسیار بهتر نتیجه می دهند. سنسور دوربین های سیاه و سفید نور بیشتری را هم می توانند از محیط بگیرند، در نتیجه تصاویر شب دوربین های دو لنزه کیفیت بهتری دارند.

عملکرد گوشی با چند دوربین

بعد از آنکه دوربین های دو لنزه یا دوربین گوشی با لنز دوگانه به صورت یک مسئله عادی درآمد، سازندگان به فکر اضافه کردن تعداد دوربین های گوشی افتادند. سامسونگ و هواوی در این زمینه از مجریان اصلی به شمار می آیند و موبایل های با 3 و یا چهار دوربین و حتی با دو دوربین برای دوربین سلفی را به بازار روانه ساختند. شرکت نوکیا نیز که به تازگی با اندروید کردن گوشی هایش  مجدد سعی در یافتن محبوبیت سابقش را دارد، اخیرا نوکیا 9 را با 5 دوربین روانه بازار کرده است که تحولی در این زمینه به شمار می آید.

گوشی با چند دوربین ، اِلـبان

اما این همه لنز و دوربین برای چه هستند؟ این موضوع از چند زاویه قابل بررسی است. یکی از لحاظ اندازه فاصله کانونی، اندازه دهانه و کیفیت دوربین (مگاپیکسل) و دیگری از لحاظ سیاه و سفید یا رنگی بودن لنز. در ادامه از هر دو منظر برایتان توضیح خواهیم داد.

لنزهای سیاه و سفید در برابر رنگی

همانطور که گفتیم، لنز های سیاه و سفید، نور بیشتری نسبتا به لنزهای رنگی جذب می کنند. تقریبا هر لنز سیاه و سفید، سه برابر لنز رنگی نور را جذب می کند. این باعث می شود که مثلا در نوکیا 9 که سه لنز آن سیاه و سفید هستند، تقریبا 10 برابر بیشتر از سایر دوربین ها بتواند در محیط های کم نور، نور جذب کند و بنابراین کیفیت عکس های در محیط تاریک آن به مراتب بیشتر خواهد شد. علاوه بر این لنز های سیاه و سفید جزئیات بیشتری هم ذخیره می کنند.

گوشی با چند دوربین ، اِلـبان

تاثیر تفاوت های دیگر لنزها

در گوشی با چند دوربین ، بعضا ویژگی های اصلی لنز ها با هم متفاوت هستند. این موضوع باعث می شود که هر لنز یک عمق خاص خودش را با کیفیت بالاتری ذخیره کند. به عنوان مثال در گوشی A9 2019 سامسونگ، که چهار دوربین اصلی دارد، کیفیت ها و سایز دهانه این دوربین ها با هم متفاوت هستند. هر کدام تمام تلاش خود را می کند. وقتی عکس ها با هم ترکیب می شوند، شما عکسی خواهید داشت که در تمام ابعاد دقت و وضوح بالایی دارد.

همین موضوع است که به شما امکان گرفتن عکس های بوکه یا همان پورتره را می دهد.

یک توصیه

سعی کنید همواره با دوربین موبایل خود بهترین عکس ها را بگیرید. عکس های دسته جمعی، خانوادگی، زیبایی های طبیعت و … برای دل خودتان عکس بگیرید. مراقب باشید که بخاطر گرفتن یک سلفی جان خود را به خطر نیندازید.

ضمنا اگر دوربین گوشی تان دچار مشکل شد، برای رفع عیب آن نگران نباشید، کافی است وارد سامانه اِلـبان به نشانی www.elbaan.com شوید و بعد از ثبت درخواست و دریافت مشاوره رایگان تلفنی، برای تعمیر دوربین موبایل خود، کارها را به دیجی دُکی بسپارید!

دیدگاهتان را بنویسید