بدافزار xhelper بلای جان گوشی‌های اندروید که پاک هم نمی‌شود!

بدافزار xhelper ، البان
نوشته شده توسط البان

چند ماهی است که یک بدافزار یا همان ویروس برای گوشی های اندروید پیدا شده که با اینکه فعلا کار خطرناکی نمی کند، اما خیلی خطرناک به نظر می رسد! بدافزار xhelper برخلاف نامش اصلا کمک کننده نیست و بخش خطرناک آن این هست که حتی با فکتوری ریست کردن گوشی هم پاک نمی شود!

مطلب مرتبط: یافتن اپ های مزاحم تبلیغاتی در گوشی اندروید

بدافزار xhelper از کجا می آید و چکار می کند؟

بدافزار xhelper حدودا 7ماهی است که پا به گوشی های اندروید باز کرده است. اما در همین مدت کوتاه برای خودش در میان 10 ویروس خطرناک فهرست MalwareBytes جایی باز کرده! در این مدت کوتاه، بیش از 45هزار دستگاه اندرویدی به این ویروس آلوده شده اند! محققان گفته اند که این بدافزار از طریق سایت هایی که شما را به نصب یک اپ تشویق می کنند به صورت یک محصول جانبی روی گوشی تان نصب می شود.

مطلب مرتبط: معرفی اپلیکیشن گوشی و مسائل پیرامون آن

این بدافزار در حال حاضر وقتی روی گوشی شما نصب می شود، اقدام به تبلیغات می کند. انواع تبلیغاتی که شما را تشویق به نصب و استفاده از محصولات می کند. راه اصلی در آمدی آن هم همین تبلیغات هست. شاید خیلی بد به نظر نرسد اما داستان ادامه دارد!

بدافزار xhelper

مشکل اصلی با بدافزار xhelper این هست که وقتی به گوشی شما راه پیدا کرد، دیگر پاک نمی شود. ممکن است تبلیغات را ببینید و در حالت چند اپی آیکون آن را هم ببینید و ممکن هم هست که مخفی بماند. ممکن است در بالای صفحه درباره شروع به کار بدافزار نوشته شود و ممکن هم هست که نوشته نشود. اما به هر حال اگر وارد لیست اپ های خود شوید آن را می بینید.

حتی با دیدن و پاک کردن مستقیم بدافزار xhelper از بین نمی رود! با فکتوری ریست کردن گوشی هم باز وارد گوشی شما می شود. این موضوع چیزی هست که این بدافزار را به یک بدافزار بسیار خطرناک تبدیل کرده است. بدافزاری که فعلا فقط تبلیغات می کند، اما با توجه به چسبندگی بالای آن و عدم امکان پاک کردنش، ممکن است در آینده کارهای بدتری را هم آغاز کند.

بدافزار xhelper

راه مقابله با بدافزار xhelper چیست؟

همانطور که گفتیم، هنوز راهی برای پاک کردن این بدافزار پیدا نشده و باید گفت که اینجا هم بهترین کار پیشگیری است! این بدافزار یک نوع تروجان هست، یعنی همان اسبی که پر از نیروهای دشمن وارد قلعه شد و توانست قلعه غیرقابل نفوذ را با خاک یکسان کند! یعنی وقتی وارد یک سایت می شوید، تا کاملا مطمئن نیستید که هر لینکی چیست و اپی که پیشنهاد نصبش را می دهد چیست، اصلا به آنها توجه هم نکنید.

ممکن است وارد یک سایت شوید و شما را طی مراحلی به جایی ببرد که اصلا نمی شناسید. در این محل ناشناس مراقب تمام لینک ها و اپ های احتمالی باشید.

android sick

برای نصب اپ فقط از درگاه های مطمئن و تا حد امکان پلی استور یا گوگل پلی یا گوگل استور استفاده کنید. اگر برای اپی می گوید که امکان دانلود آن در کشور شما وجود ندارد راه حل نصب اپ های مسدود از گوگل پلی را هم البان برایتان گفته است!

چرا بدافزار xhelper خطرناک هست؟

در مرحله اول خطرناک بودن این بدافزار بدلیل عدم امکان پاک کردنش هست! همین که به گوشی شما وارد شود، دیگر مانند کنه چسبیده و رها نخواهد کرد. البته که در البان به دنبال راه حل این موضوع هستیم.

موضوع مهم بعدی این هست که باتوجه به اینکه این اپ به یک سرور وصل است و به راحتی از آن دستور می گیرد، ممکن است دستورات به گونه ای تغییر کنند که به جای تبلیغ، کارهای دیگری را برایتان انجام دهد، یعنی اپ نصب کند و یا حتی محصولی را برایتان خریداری کند. هک کردن اطلاعات و حتی استفاده از گوشی شما جهت استخراج بیت کوین هم می تواند اقدامات بد بعدی آن باشد. بنابراین تا جای ممکن آن را جدی بگیرید و مراقب باشید که کجاها می روید و چه اپ هایی را از چه محل هایی نصب می کنید

کلام آخر

زندگی با موبایل موارد مثبت فراوانی را به زندگی های روزمره همگی ما اضافه کرده است و به یکی از وسیله های حیاتی در زندگی ما تبدیل شده است به صورتیکه اگر به هر دلیلی نتوان از این وسیله حیاتی استفاده کرده زندگی روزمره مان دچار مشکل می شود به همین دلیل رفع این مشکلات در اسرع وقت با بهترین کیفیت از دغدغه های اصلی امروزه شده است. مجموعه تعمیرات موبایل البان در کمترین زمان ممکن به همراه ارائه ضمانت مکتوب در خصوص تعمیرات انجام شده خیال شما را از این بابت راحت کرده است لذا چنانچه به هر مشکلی در خصوص موبایل خود برخوردید به راحتی می توانید درخواست مشاوره رایگان را در سامانه تعمیرات موبایل البان از طریق کلیک بر روی نوار ابزار پایین ثبت نمایید تا کارشناسان تعمیرات البان با شما تماس گرفته و راهنمایی های لازم را به رایگان به شما ارائه نمایند.

4 دیدگاه

  • با سلام و تشکر از مطلب خوبتان، در مورد موارد امنیتی گوشی‌های اندروید و آیفون باز هم مطالب بیشتری بگذارید.

  • سلام.گوشی من سامسونگj9چینی به این ویروس الوده شده.چطور میتونم از دسترسی اون به حافظه داخلی جلوگیری کنم.اخه بانصب یک برنامه3مگی حدود10گیگ حافظه پرمیشه.بافلش این مشکل حل میشه؟

دیدگاهتان را بنویسید