باتری گوشی موبایل و هر آنچه باید در رابطه با آن بدانید

تعویض باتری گوشی در تعمیرات موبایل البان
نوشته شده توسط البان

می توان باتری گوشی را عامل اصلی تمام کارکردهای موبایل دانست. تا وقتی باتری شارژ نداشته باشد و بدون عیب کار نکند، نمی توان از امکانات گوشی به درستی استفاده کرد. در ادامه البان در مورد نکات مهمی که باید در مورد باتری گوشی به آنها توجه داشته باشید مطالبی خواهد گفت که قطعا از خواندن آن پشیمان نخواهید شد.

عمر باتری گوشی چقدر است؟

عمر باتری گویش از دو منظر قابل بیان است. یک اینکه یک باتری تا چه حد شارژ نگه می دارد و دو اینکه کلا چه زمانی خراب می شود و نیاز به تعویض باطری خواهیم داشت. در ادامه هر دو مورد را به صورت کامل برایتان شرح خواهیم داد. با برخی اقدامات می توان سبب افزایش عمر باتری گوشی شد.

میزان نگهداری شارژ توسط باتری گوشی 

باتری موبایل دارای ظرفیت های مختلفی است. برای تمام گوشی ها این ظرفیت برحسب میلی آمپر ساعت بیان می شود. هر چه این عدد بیشتر باشد، ظرفیت باطری بیشتر بوده و در نتیجه بیشتر شارژ نگه می دارد.

اما مورد مهم بعد از میزان ظرفیت نوع مصرف کاربر نیز بسیار مهم است. اینکه از گوشی به عنوان مودم اینترنت استفاده شود، دائما با آن صحبت و بازی شود، روشن نگه داشتن زیاد صفحه نمایش، گوش دادن به آهنگ و … همه عواملی است که باعث کم شدن شارژ باتری می شوند. مدل مصرف شما نیز در میزان نگهداری شارژ باتری بسیار موثر است.

برخی کارها را توصیه داریم که کمتر با گوشی انجام دهید و از ابزار صحیح خودش استفاده کنید. اینکه گوشی بخواهد به عنوان مودم اینترنت برایتان فراهم کند، بسیار به باطری فشار می آورد و علاوه بر کاهش شارژ عمر باتری را نیز کمی می کند.

تعویض باتری گوشی در تعمیرات موبایل البان

نکته مهم دیگر این است که چند وقت از عمر باتری می گذرد و چند بار این باتری شارژ شده. هر دوی این موارد باعث تغییر در میزان نگهداری شارژ می شوند.

عمر باتری موبایل به چه عواملی بستگی دارد

در گذشته باتری های شارژی از نوع کادمیومی بودند و الان اکثرا لیتیوم یونی هستند. مدل استفاده از باتری های لیتیوم یونی کمی متفاوت است و عوامل دیگری در عمر آن تاثیر گذار هستند.

مهم ترین عامل در عمر باتری های یونی حرارت است. حرارت زیاد عمر باطری را کم می کند. بنابراین هر کاری که باعث داغ شدن بیش از حد باتری شود عمر آن را می کاهد. مثلا طولانی ماندن زیر شارژ، استفاده از گوشی حین شارژ، استفاده های نامتعارف از گوشی و …

حرارت زیاد علاوه بر کاهش عمر باتری، می تواند حتی سبب انفجار آن نیز بشود. دلیل آتش گرفتن گوشی های سامسونگ نوت 7 نیز باتری هایشان بود که تحمل شارژ زیاد را نداشتند. این موضوع با زیر بالش و پتو گذاشتن گوشی حین شارژ هم می تواند رخ دهد.

ضربه فیزیکی نیز برای باتری بسیار خطرناک است و اگر ضربه شدید باشد و سبب سوراخ شدن باتری شود، بلافاصله آتش می گیرد! خیلی مراقب باشید.

اما به هر حال هر چقدر هم که خوب از گوشی و باتری آن استفاده کنید، باز هم عمر باتری محدود است و زمانی خواهد رسید که باید آن را تعویض کنید.

مطلب مرتبط: تعویض ال سی دی گوشی و هزینه های آن

عوامل خراب کننده باطری گوشی چه هستند؟

حالا می خواهیم در مورد اینکه چگونه ممکن است باتری زودتر خراب شود و کمتر از آنچه قرار بوده کار کند عمر کند، برایتان شرح دهیم.

استفاده از شارژها و کابل شارژهای غیر استاندارد

مهم ترین و ابتدایی ترین مورد شارژر و کابل شارژ است. معمولا همراه گوشی در جعبه کابل و شارژر وجود دارد. این کابل و شارژر مخصوص گوشی شما طراحی شده و با استفاده از آن به خوبی می توانید گوشی را شارژ و استفاده کنید.

اما ممکن است آنها را گم کنید و یا اینکه بلاخره این وسایل هم عمر محدودی دارند و خراب می شوند و باید یکی دیگر تهیه کنید.

تهیه کابل شارژ و شارژر موضوعی است که بسیاری از کاربران را دچار مشکل کرده و می کند. بازار بسیار متنوعی هم از لحاظ نوع جنس و از لحاظ قیمت وجود دارد. ممکن است کابل و شارژری گوشی شما را در ابتدا به خوبی شارژ کند، اما به دلیل استاندارد نبودن، به مرور زمان باعث خراب شدن باتری شوند.

همیشه جنس گران تر هم به معنای اصل بودن نیست و ممکن است تا چهار برابر پرداخت کنید، اما جنس غیراستاندارد و نامناسب تهیه کرده باشید.

سعی کنید از جاهای مطمئن کابل و شارژر تهیه کنید و در این زمینه می توانید از البان کمک بگیرید.

شارژ کردن طولانی مدت و به صورت ناصحیح

همانطور که در بخش قبل نیز به آن اشاره کردیم، داغ شدن گوشی سبب خراب شدن باتری آن می شود. یکی از مواردی که حرارت گوشی را بالا می برد، شارژ کردن موبایل است. اگر شارژ کردن موبایل در مدت زمان بسیار زیادی انجام شود، دمای باتری برای مدت زیادی بالا می ماند و داغ می شود.

به غیر از شارژ کردن طولانی مدت، گذاشتن باتری در شرایطی که نتواند تبادل حرارتی داشته باشد نیز علاوه بر کاهش عمر باتری، می تواند خطرناک هم باشد. راه تبادل حرارتی گوشی، عمدتا بدنه است. اگر گوشی را هنگام شارژ در قاب های خیلی پوشیده قرار دهید و یا در زیر بالش و پتو، یا لای مبل قرار داشته باشد، تمام اینها باعث داغ تر شدن گوشی و حتی آتش گرفتن آن می شوند.

تعویض باتری گوشی در تعمیرات موبایل البان

برخلاف باتری های کادمیومی، باتری های لیتیوم یونی چیزی به عنوان حافظه ندارند و لازم نیست همیشه از صفر تا صد شارژ شوند، اتفاقا این کار برای آنها خوب هم نیست. شارژ کردن های کوتاه مدت بهترین راهکار است و بهتر است اجازه ندهید شارژ گوشی زیر 20 درصد برود.

استفاده از گوشی هنگام شارژ شدن

گوشی در حالت شارژ داع می شود. استفاده از گوشی نیز حرارت آن را بالا می برد. بنابراین استفاده از گوشی در حال شارژ به شدت آن را داغ می سازد و علاوه بر کاهش عمر باتری، می تواند سبب آتش و انفجار آن نیز بشود.

البته می توان از گوشی استفاده های جزئی و ساده کرد، اما بهتر این است که همانقدر هم استفاده نشود.

استفاده از پاوربانک و شارژر فندکی

بعضا دیده می شود که افراد با وجود استفاده صحیح از گوشی، از زود خراب شدن باتری آن نالان هستند. با بررسی بیشتر در البان، متوجه شدیم که اکثر این افراد از پاوربانک های غیراستاندارد و همچنین شارژر فندکی غیراستاندارد استفاده کرده اند.

تشخیص استاندارد بودن یک پاوربانک یا شارژر فنکی کمی سخت است و باید خروجی آنها را در وضعیت های مختلف بررسی کنید. یک شارژر استاندارد همواره خروجی ثابت و به اندازه ای که ادعا کرده دارد. ولتاژ و جریان خروجی باید اندازه گیری شود.

در پاور بانک ها ولتاژ و جریان خروجی باید در حالت های مختلف شارژ بودن خود پاوربانک اندازه گیری شوند. پر یا نیمه پر بودن پاور بانک، نباید در خروجی آن تاثیری بگذارد.

در استفاده از شارژر فندکی هم همین موضوع صادق است. چرا که معمولا در ماشین ولتاژ و جریان رسیده به جافندکی متغیر است. اگر خروجی شارژر نیز متغیر باشد آسیب بسیار زیادی به گوشی می رساند.

استفاده از شارژر فندکی هنگام خاموش بودن خودرو که به باتری خودرو هم آسیب می رساند و هنگامی که مصرف جریانی و ولتاژی خودرو تغییر می کند (استارت زدن خودرو، روشن کردن لامپ ها، کولر و …)، به گوشی آسیب های زیادی وارد می شود.

خراب بودن بخش های مربوط به شارژ باتری گوشی

جریان برق از طریق سوکت شارژ وارد مدار شارژ شده و سپس به باتری می رسد و آن را شارژ می کند. خراب بودن هر یک از المان های بخش شارژ می تواند شارژ کردن باتری را دچار مشکل کند.

بعضا افراد با این مشکلات کنار می آیند و با بازی کردن با کابل و سوکت باتری گوشی خود را شارژ می کنند. اما باید بگوییم که این قطع و وصل شدن های شارژر هنگام شارژ، خیلی به باتری آسیب می رساند.

خاموش ماندن طولانی مدت گوشی

شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما حقیقت دارد. استفاده نکردن از گوشی هم می تواند باعث خراب شدن باتری شود. به اصطلاح باتری می خوابد و برای بیدار شدن و کار کردن مجدد آن نیاز به اقداماتی از طرف یک تعمیرکار مجرب است.

مطلب مرتبط: دوربین گوشی موبایلتان خراب شده ، حتما این مقاله را بخوانید. 

نشانه های خراب شدن باتری برای تعویض باتری گوشی چه هستند؟

در بخش های قبلی در رابطه با عمر باتری و عوامل خراب کننده آن مطالبی ذکر کردیم. راه هایی وجود دارند که بتوان عمر باتری را بیشتر کرد، اما به هر حال زمانی خواهد رسید که باید باتری گوشی را تعویض کنید. در ادامه برخی از نشانه های خرابی باتری را برایتان شرح می دهیم که اگر گوشی شما نیز این چنین شد، باید به فکر تعویض به موقع باتری باشید.

تغییرات ناگهانی شارژ باتری

افرادی که باتری موبایلشان خراب است حتما این موضوع را درک کرده اند. شارژ باتری 20 درصد است، یک تماس می گیرید و گوشی ناگهان خاموش می شود! شارژ گوشی 70 درصد است، لحظه ای بعدتر به 40 درصد می رسد. و …

این موضوع در رابطه با شارژ کردن نیز رخ می دهد. اگر زمان معمولی برای شارژ باتری گوشی شما مثلا دو ساعت است، وقتی باتری خراب شود، ممکن است این مدت زمان بیشتر یا خیلی کمتر طول بکشد.

خلاصه هر گونه کم و زیاد شدن های نامتعارف باتری به معنای خراب شدن آن و نیاز به تعویض باتری است.

داغ شدن زیاد باتری گوشی

اگر گوشی شما و مخصوصا باتری (که بیشتر فضای داخل قاب گوشی را باتری اشغال می کند) زیاد داغ می شود، بدون اینکه کار خاصی روی گوشی انجام دهید، یعنی باتری گوشی خراب شده و احتمالا نیاز به تعویض دارد.

تعویض باتری گوشی در تعمیرات موبایل البان

بررسی سلامت باتری

در گوشی های آیفون که نسخه iOS آنها به روز باشد، گزینه ای در بخش تنظیمات باطری وجود دارد که نشان می دهد سلامت آن چقدر است. حتی در صورت نیاز به شما توصیه تعویض هم می کند.

در گوشی های اندروید می توان همین کار را با استفاده از انواع نرم افزارهای جانبی انجام داد. نرم افزارهای زیادی برای تست سلامت باتری وجود دارند که با استفاده از آنها می توانید بفهمید وضعیت باطری در چه حالتی است و آیا نیاز به تعویض دارد یا خیر.

نشانه هایی که می توانند مربوط به باتری گوشی نباشند

تا اینجا از انواع دلایل خراب شدن باتری و همچنین زمان هایی که نیاز به تعویض باتری است گفتیم. اما گاهی اتفاقاتی می افتد که در ظاهر باتری خراب به نظر می رسد اما مشکل از جای دیگری است. شاید این بخش کمی نیاز به داشتن علم و مهارت تعمیرکاری داشته باشد، اما ما کلیت آن را برایتان خواهیم گفت تا اطلاعاتتان نیز بیشتر شود.

شارژ نشدن باتری سالم

گفتیم اگر باتری گوشی درست شارژ نشود و این کار زیاد طول بکشد یا خیلی سریع انجام گیرد (نسبت به روزهای اولیه) احتمالا باتری خراب شده و نیاز است تا آن را تعویض نمایید. اما یک موضوع دیگر را هم باید بررسی کنید.

شارژ نشدن گوشی بعضا می تواند به دلیل خراب شدن مدار شارژ و المان های مربوط به آن باشند که در این صورت باید تک تک المان ها تست شده و آزمایش شوند. همیشه افراد خودشان نمی توانند این موارد را متوجه شوند و لازم است یک تعمیرکار اجزا را کنترل کند.

بنابراین اگر مطمئن نیستید که باتری خراب است، به تعمیرکار نگویید باتری را عوض کند، بگویید که گوشی مشکل شارژ دارد.

وجود قطعی در کابل و شارژر

گاهی مشکل خیلی ساده تر از این حرف ها است. کابل شارژ یک قطعی داخلی دارد و اصلا برقی به گوشی نمی رسد و یا اگر می رسد مدام قطع و وصل می شود. در مورد شارژرهایی که نیاز به تبدیل دارند هم خیلی دقت کنید که تبدیل اوکی باشد.

خراب بودن شارژر که سبب داغ شدن بیش از حد آنها می شود نیز نشانی از خرابی باتری، یا کابل یا شارژر است.

داخل تبدیلها یک صفحاتی هستند که با سر های شارژر ارتباط می گیرند و به دوشاخه معمولی ایرانی تبدیل می کنند. این صفحات فنری هستند اما بعضا خاصیت فنری خود را از دست می دهند و اتصال به درستی انجام نمی شود.

آیا باید باتری خراب گوشی را تعویض کرد؟

سوال مهمی که بسیاری از کاربران البان آن را می پرسند این است که آیا تعویض باتری خراب کاری واجب است؟ در ادامه دلایلی که این کار واجب است را برایتان شرح می دهیم.

باد کردن باتری گوشی 

در بسیاری از موارد، وقتی باتری خراب می شود، شروع به باد کردن می کند. این باد کردن از دو جنبه خطرناک است:

اول اینکه باد کردن باتری باعث فشار آمدن به سایر قطعات گوشی می شود. در بهترین حالت گوشی از هم باز می شود، اما ممکن است باعث شکستن صفحه نمایش یا بورد گوشی و یا آسیب دیدن جدی این بخش ها شود.

تعویض باتری گوشی در تعمیرات موبایل البان

دوم اینکه وقتی باتری باد کند، بسیار حساس تر می شود و یک ضربه کوچک می تواند باعث آسیب فیزیکی به آن شود (حتی با برخورد به اجزای تیز روی برد) و این آسیب منجر به آتش سوزی و انفجار گوشی خواهد شد.

داغ شدن گوشی

وقتی باتری خراب است، شما مجبورید گوشی را بیشتر شارژ کنید، در نتیجه گوشی بسیار داغ می شود. این داغ شدن زیاد علاوه بر اینکه برای خود گوشی خطرناک است، گاهی اوقات باعث خرابی سایر اجزای روی بورد می شود که برایتان هزینه تعمیر بسیار زیادی را اجبار خواهد کرد.

یکی از دلایل انفجار باتری همین داغ شدن بیش از حد آن است.

عدم امکان استفاده از گوشی

اگر شارژ گوشی شما قابل اطمینان نباشد، عملا یک وسیله بی مصرف دارید. اینکه در اکثر اوقات باتری گوشی خالی شده باشد، دیگر نمی توانید از امکانات آن استفاده کنید و عملا یک شی بلااستفاده را با خود حمل می کنید.

 

در تعویض باتری گوشی به چه مسائلی باید توجه داشت؟

حال که متوجه مشکل در باتری گوشی خود شدید و این را هم فهمیدیم که باید باتری خراب را تعویض کرد، در ادامه مسائل مهم در رابطه با باتری گوشی را برایتان خواهیم گفت. با توجه به اینکه اکثر گوشی های امروزی دارای باتری داخلی هستند، خود کاربران به راحتی نمی توانند آن را تعویض کنند. اما باید اطلاعات خوبی در این زمینه داشته باشند.

چیزی به عنوان باتری اصل وجود ندارد

تمام کاربران به دنبال استفاده از باتری اصلی برای دستگاه خود هستند. این را باید بگوییم که سازندگان گوشی های موبایل، برخی قطعات را از کارخانه های دیگر گرفته و روی گوشی سوار می کنند. این کارخانه ها عمدتا اجازه ندارند و در عمل هم قادر نیستند تا این قطعات را در بازار نیز ارائه کنند.

بنابراین در بهترین حالت، اگر تعمیرکار حقیقت بگوید، باتری اصلی باتری یک گوشی دیگر مشابه به گوشی شماست که معلوم نیست چقدر از عمر خود را طی کرده و ممکن است مانند باتری خودتان باشد.

اما نبودن باتری اصلی به این معنا نیست که نتوان باتری را تعویض کرد. شرکت های زیادی هستند که مشغول تولید باتری موبایل هستند و کیفیت آنها بعضا بسیار بالاست. از تعمیرکار بخواهید باتری کیفیت بالا برایتان استفاده کند.

مهلت تست باتری گوشی بعد از تعویض

حتما قبل از تعویض باتری، در رابطه با مهلت تست آن سوال کنید. این مهلت تست چیزی مانند گارانتی است. برخی از باتری ها هنگام سوار شدن روی گوشی بسیار خوب عمل می کنند اما با گذشت زمان و یکی دو بار شارژ شدن خراب می شوند.

ضمنا اگر مدار شارژ خراب باشد و تعمیرکار اشتباه تشخیص داده باشد، بهترین باتری نیز بسیار سریع خراب خواهد شد. بنابراین حتما از جایی باتری تهیه کنید که مهلت تست خوبی داشته باشد.

آزمایش سلامت باتری

بعد از سوار کردن باتری روی گوشی، سلامت باتری را بررسی کنید و این کار را حتما بعد از یک مرتبه شارژ نیز تکرار کنید.

تعویض باتری گوشی در تعمیرات موبایل البان

مطمئن ترین روش تعویض باتری گوشی چیست؟

تا اینجا انواع مسائل مربوط به باتری گوشی را برایتان گفتیم. حال اگر باتری گوشی شما نیاز به تعویض دارد، یک راهکار بسیار ساده و مطمئن برایتان داریم.

  • به هیچ عنوان نگران و ناراحت نشوید.
  • از طریق اینترنت روی هر دستگاهی که می خواهید وارد سایت سامانه تعمیرات گوشی البان شوید.
  • یک درخواست رایگان ثبت کنید. (با چند کلیک ساده و نوشتن نام و دادن شماره تماس درخواستتان ثبت می شود)
  • کارشناسی با شما تماس می گیرد و بسیاری از موارد ذکر شده در این پست را با شما چک می کند.
  • اگر نیاز به تعویض باتری باشد، به شما می گوید.
  • پیش از شروع کار، مبلغ به شما گفته می شود.
  • تنها در صورتی که شما بخواهید، کار تعویض باتری موبایل شما آغاز خواهد شد.
  • بعد از تعویض، و اعلام رضایت شما، مبلغ پرداخته می شود.
  • و …
  • مهم ترین موضوع اینکه به شما از یک تا 6 ماه مهلت تست (گارانتی) بابت خدمت انجام شده تعلق می گیرد.

ما در البان تعمیر گوشی آیفون، تعمیر گوشی سامسونگ، تعمیر گوشی هواوی، تعمیر گوشی شیائومی و … را انجام می دهیم.

بنابراین اگر احساس می کنید باتری موبایلتان مشکل دارد، موضوع را با البان در میان بگذارید.

4 دیدگاه

  • سلام. به نظرم باتری گوشیم یه کم باد کرده. می‌شه صبر کنم یا حتما همین الان باید عوض شه؟ گوشیم سامسونگ سری جی است. ممنون.

    • سلام
      وقتی باتری شروع به باد کردن می کند، معمولا بزرگ و بزرگ تر می شود و عملا جایگاهش در گوشی کم می شود. این باد کردن می تواند باعث آسیب رسیدن به سایر بخش ها مانند ال سی دی و برد گوشی شود. بنابراین بهتر است زودتر عوضش کنید، هرچند که باتری های سری جی موجود در بازار کیفیت خیلی خوبی ندارند

  • سلام ممنون از پست فوقالعادتون ، این باتری های تقویتی برای آیفون آیا به دستگاه. آسیب میرسونه یا نه و اینکه از نظر شما بهتره باتری اصلی تهیه کنم یا باتری تقویتی؟ کدوم بهتره ؟

    • سلام
      در رابطه با آیفون خیلی سخت هست که قطعات اصلی را خارج از مراکز اپل سنتر بشه پیدا کرد. اما این باتری های تقویتی خیلی خوب هستند و از لحاظ جریان و ولتاژ خروجی هیچ تفاوتی با باتری معمولی ندارد و فقط ظرفیت نگهداری شارژ آن بیشتر شده است

دیدگاهتان را بنویسید