چه کار کنیم تا باتری گوشي بیشتر عمر کند؟

باتری گوشی دیجی دکی
نوشته شده توسط البان

باتوجه به اینکه مسئله باتری گوشي و شارژ نگه داشتن آن از مهمترین مسائل در استفاده از گوشی و سایر دستگاه های الکترونیکی است البان لازم می داند در خصوص استفاده بهتر و مناسبتر از باطری های دستگاه هایمان به منظور استفاده طولانی مدت تر از آنها توضیحاتی بدهد.

مطلب مرتبط: باتری گوشی موبایل و هر آنچه باید در رابطه با آن بدانید

امروزه اکثر باتری گوشي های مورد استفاده بر خلاف گذشته (که بر پایه نیکل بودند) بر پایه لیتیوم آیون هستند (همان عبارت Li-ion که روی باطری ها نوشته می شود.) هنگامی که باطری اینگونه است ملاحظاتی که در مورد آن بکار می رود تغییر خواهد کرد.

شارژ باتری البان

شارژ باطری، البان

درگذشته صحبت از حافظه باطری می شده یعنی که اگر باتری گوشي را مدتی در بازه 20 الی 80 درصد شارژ می کردیم باتری فکر می کرد ظرفیتش همین است و هرگز از توانایی اش در زیر 20 و بالای 80 درصد استفاده نمی کرد و برای همین گفته می شد که حتما بگذاریم باطری کاملا تخلیه شده و بعد به طور کامل آن را شارژ نماییم. اما در حال حاضر نه تنها این کار مفید نیست بلکه به شدت طول عمر باتری گوشی را کاهش می دهد!

طبق تحقیقات صورت گرفته در بیمارستان باتری بدترین کاری که برای یک باطری لیتیومی می توان انجام داد خالی کردن و پر کردن کامل آن است. زیرا این گونه باطری ها هنگام شارژ تحت فشار و استرس قرار می گیرند و به همین دلیل طولانی شدن مدت زمان شارژ شدنشان از عمرشان می کاهد.

بهترین کار این است که هرجا که امکانات بود گوشي خود را به برق بزنیم و بگذاریم مقداری شارژ شود، چنانچه این امر میسر نبود حتی الامکان نگذاریم شارژ باتری از 20-25درصد کمتر شود و اگر تا این حد کم شد نگذاریم از اول تا صددرصد یکسره به برق باشد و شارژ شود بلکه تا 70-80 درصد کافیست و بعد از مقداری استراحت اگر نیاز داشتید بگذارید تا باتری کاملا پر شود.

از دیگر نکات حائز اهمیت این است که در باتریهای جدید اینکه گوشی شما به برق بماند هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد چرا که خودش به صورت هوشمندانه شارژ کردن را متوقف خواهد کرد و ولتاژی به سر باطری ها نخواهد رفت. بنابراین شارژ کردن گوشی هنگام خواب به شرطی که یک شارژ کردن از صفر تا صد نباشد و مثلا از 50 الی صددرصد باشد مشکلی ندارد. و بهتر است در این کار، گوشی را روی حالت هواپیما هم بذارید تا هم فعالیت های دیگه داغش نکنند و هم شارژ آن بعد از پر شدن خالی نشود.

باطری داغ البان

باطری داغ، البان

مهمتر از مبحث میزان شارژ و خالی شدن گوشی، دمای باطری می باشد. چنانچه باطری شما داغ شود به شدت از عمر آن کاسته خواهد شد و همچنین ظرفیت آن کم خواهد شد. یکی از دلایل عدم شارژ طولانی مدت از صفر تا صد بالا رفتن بیش از حد دمای باتری است. چنانچه از محافظی استفاده می کنید که اجازه تبادل حرارتی به باتری را نمی دهد هنگام شارژ سعی کنید آن را از گوشی جدا نمایید تا از بالا رفتن دمای آن جلوگیری نمایید. هنگام شارژ کردن گوشی بهتر است آن را در وضعیتی قرار دهید که پشت گوشی رو به بالا باشد تا بتواند با محیط پیرامونش تبادل حرارتی داشته باشد این گرم شدن در زمانهایی که باتری را شارژ نمی کنید هم مهم است. بنابراین از گذاشتن گوشی در ماشین داغ، زیر آفتاب و محیطهای خیلی گرم اجتناب نمایید. ضمنا همانقدر که داغ شدن بد است یخ زدگی هم می تواند به کاهش عمر باطری منجر شود.

استفاده از شارژ بی سیم و شارژ سریع به دلیل اتلاف دمایی که در آنها وجود دارد می تواند از عمر باتری بکاهد.

چنانچه باتري دستگاه شما قابل خارج شدن بود و خواستید آن را کنار بگذارید بهترین کار این است که آن را با مقداری شارژ (حدودا 30درصد) در ظرفی در بسته گذاشته و ظرف را در یخچال نگه دارید.

باتری گوشی البان

شارژ کردن باطری، البان

و اما در مورد آغاز استفاده از گوشی و باطری نو. معمولا گوشی و باطری نو مقداری شارژ از کارخانه دارد. از آن استفاده نمایید تا تمام شود و بگذارید 5-6ساعت گوشیتان شارژ شود، حتی اگر زودتر از موعد به صددرصد رسید. اما در این عمل مراقب دمای گوشی خود باشید.

البته شارژ کردن از صفر تا صد شاید ماهی یا دو ماه یکبار کار خوبی باشد به شرط آنکه مراقب دمای گوشی و باطری باشیم.

4 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید