تلگرام در روسیه چه کرده است؟ آیا تلگرام غیرقابل فیلتر شدن است؟

تلگرام در روسیه دیجی دکی
نوشته شده توسط البان

بعد از آنکه فرجه ده روزه ی روسیه برای تلگرام مبنی بر ارائه کلید کدگذاری رو پیغام ها تمام شد و پاول دوروف زیر بار این فشار نرفت و به هم میهنان خودش هم حاضر نشد تا امنیت کاربرانش را ارائه دهد، تلگرام در روسیه مسدود شد. دولت روسیه به دلیل ذکر شده سعی کرد تلگرام را فیلتر کند اما تلگرام هم عقب ننشست و در مقابل یک نسخه دیگر ارائه کرد که کار فیلترینتگ دو صد چندان دشوارتر می ساخت.


اینکه می گویند نسخه جدید تلگرام غیر قابل فیلترینگ است کاملا سخن اشتباهی است


تلگرام نسخه 4.8.6 را برای کاربرانش در کشور روسیه ارائه کرد. این نسخه از تلگرام در روسیه باعث شد که در راستای فیلتر کردن تلگرام، سایت های زیاد دیگری که خدمات ابری دارند نیز فیلتر شوند.

در این نسخه از تلگرام تکنیک Domain Fronting به کار رفته است. در واقع به جای آنکه هر کاربر مستقیم به سرورهای اصلی تلگرام وصل شود و از طریق آنها ارتباط بگیرد در این تکنیک ابتدا از سرورهای دیگری همچون گوگل، آمازون و مایکروسافت (که ارائه دهندگان خدمات ابری هستند) متصل می شود. درواقع برای فیلتر کردن تلگرام در این روش ناچارا بایستی سرورهای آمازون، گوگل و مایکروسافت و درواقع آی پی های مربوط به آنها را فیلتر کرد. چنین مسئله ای در روسیه باعث شده تا بخش زیادی از اینترنت این کشور مختل شود اما همچنان تلگرام به طور کامل فیلتر نشود!

تلگرام در روسیه اِلـبان

پس اینکه می گویند نسخه جدید تلگرام غیر قابل فیلترینگ است کاملا سخن اشتباهی است. بلکه درست آن این است که در این نسخه مسدود کردن تلگرام بسیار دشوار خواهد بود و هزینه های زیادی را به دنبال خواهد داشت همانطور که در حال حاضر تلگرام در روسیه این کار را کرده است.


مرتبط: اختلال چند ساعته تلگرام در ایران


این نسخه جدید به صورت عمومی در اختیار کاربران قرار نگرفته است، اما یافته ها و بررسی ها نشان از آن دارند که نسخ قبلی نیز از روی بازارهای اپ ایرانی برداشته شده اند و برای جلوگیری از به روز رسانی های احتمالی توسط کاربران آمادگی ایجاد شده است. نسخه قدیمی 4.8.4 همچنان روی بازار قابل دسترسی هست.

در صورتیکه باز هم سوالی داشتید در خصوص موبایل و یا مشکلات استفاده از تلگرام موبایل می توانید در پایین همین صفحه سوالات خود را بپرسید تا کارشناسان مرکز تعمیرات موبایل البان در کوتاه ترین زمان پاسخ شما را بدهند.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید