با موبایل در حال شارژ صحبت نکنید! آیا واقعا خطرناک است؟

موبایل در حال شارژ دیجی دکی
نوشته شده توسط البان

حتما بارها و بارها از طرق گوناگون شنیده و خوانده اید که نباید با موبایل در حال شارژ صحبت کنیم و دلیل کوتاه بودن سیم شارژرها هم همین مسئله هست. آیا از خود پرسیده اید که چرا؟ مگر چه خطری وجود دارد؟ اگر خطرناک بود پس چرا در دفترچه موبایل من چیزی نگفته؟ در ادامه حقیقت را برایتان شرح خواهیم داد.

پیش از هر چیز باید بگوییم که این پست برای یک گوشی با باتری سالم نوشته شده است. اگر باتری گوشی شما سالم نیست و نیاز به تعویض دارد،

در سال 2004 گزارش شد که مردی که با موبایل در حال شارژ خود صحبت می کرد و بر اثر برق گرفتگی فوت کرد. در سال 2013 نیز گزارش دیگری مبنی بر سوختگی شدید زنی هندی به دلیل صحبت با آیفون 4 خود که در حال شارژ بود اعلام شد. این دست گزارشات باعث شد تا این فکر در سر اذهان شکل بگیرد که صحبت کردن با موبایل در حال شارژ می تواند خطر آفرین باشد و برای همین است که شرکت ها کابل های شارژرشان را کوتاه می سازند.

موبایل در حال شارژ ، البان
اما حقیقت چیز دیگری است. درمورد شخصی که دچار برق گرفتگی شده بود مطالعات زیادی انجام گرفت و نتایج به دست آمده به اندازه کافی محکم بودند که گزارش شد که یا گوشی معیوب بوده و یا شارژر آن. چرا که اولا به غیر از این مورد هیچ مورد دیگری از برق گرفتگی در اثر مکالمه با موبایل در حال شارژ گزارش نشده ثانیا در شرایط عادی جریان و ولتاژی که در سیم شارژر جریان دارند اصلا در حدی نیستند که بتوانند فرد را دچار برق گرفتگی کنند و ثالثا نه شرکت های موبایل ساز و نه شارژر ساز هیچیک اخطاری مبنی بر برق گرفتگی نمی دهند.

مرتبط: نحوه استفاده صحیح از باطری موبایل برای افزایش طول عمر آن

اما درمورد آتش گرفتن خانمی که با موبایل در حال شارژ خود مشغول صحبت بود. هنوز مطالعات در این زمینه هم ادامه دارد. اما همانطور که قبلا هم گفته ایم شارژ کردن گوشی باعث داغ شدن آن می شود. این گرما زمانی که از کابل و شارژر غیر استاندارد استفاده شود بیشتر هم خواهد بود. مکالمه و استفاده از گوشی نیز به گرمای آن می افزاید. گرم شدن بیش از حد گوشی می تواند باعث آتش گرفتن باطری شود. بنابراین اگر گوشی شما دمایش خیلی بالا رفته باید مراقب باشید که خطر آتش سوزی هم هست. این حالت ممکن است حتی در مواقع غیر مکالمه هم پیش بیاید.

و اما نکته مهم در رابطه با کوتاهی سیم های شارژر. هرچه این سیم ها کوتاه تر باشند به معنای مصرف کمتر مواد هست و مصرف کمتر مواد یعنی صرفه جویی در هزینه. گاهی حتی 2سانتیمتر کوتاهتر وقتی در تعداد بالا ضرب شود چندین هزار کیلومتر سیم خواهد شد!

بنابراین رابطه مستقیمی بین مکالمه با موبایل در حال شارژ و برق گرفتگی یا آتش سوزی وجود ندارد. اما زیاد شدن بیش از حد دمای گوشی در هر شرایطی می تواند خطر آفرین باشد. ضمنا توجه به نکات زیر می تواند مفید باشد:

  • هرگز از باطری و شارژر غیر استاندارد و نامرغوب استفاده نکنید.
  • مراقب باشید باطری آسیب فیزیکی نیبیند و درصورتیکه آسیب فیزیکی دیده حتما تعویضش نمایید.
  • مواظب باشید تا گوشی شما بر اثر ضربه دیدن، خیس شدن و یا بالا رفتن بیش از حد دمایش آسیب نبیند.
  • برای استفاده مناسب و بهتر حتما دستورالعملهای سازنده را با دقت مطالعه کنید.

 

2 دیدگاه

    • 🙂
      البته کلا بهتر است با گوشی در حال شارژ خیلی کار نکنید. دست کم وقتی گوشی داغ شد، یا آن را از شارژ جدا کنید و یا سعی کنید خنکش کنید. این مربوط می شود به عمر باتری که داغ شدن بیش از حد عمرش را کاهش می دهد

دیدگاهتان را بنویسید