ضدعفونی کردن موبایل به روش غلط به جای کرونا خود گوشی را از بین می‌برد

ضدعفونی کردن موبایل ، البان
نوشته شده توسط البان

با توجه به گسترش سریع ویروس کرونا و اهمیت شستشو در جهت پیشگیری از این شیوع، ضدعفونی کردن موبایل نیز یکی از کارهایی است که خوب است برای پیشگیری انجام شود. اما انجام اشتباه این کار سبب شده تا در این روزها درخواست های زیادی برای گوشی های خراب ضدعفونی شده در سامانه البان ثبت شوند. بنابراین تصمیم گرفتیم با آموزش شیوه صحیح این کار قدمی در جهت پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و خرابی گوشی برداشته باشیم.

در زندگی با موبایل باید تمام موارد از جمله موارد بهداشتی را در نظر داشته باشیم. گوشی همراه یک همراه تقریبا همیشگی ماست و باید به درستی آن را ضدعفونی کنیم تا از شر کرونا در امان باشیم. این تمیز کردن نباید با خیس شدن گوشی موجب خراب شدن آن شود.

روش غلط ضدعفونی کردن موبایل چگونه است؟

تمام گوشی ها ضد آب نیستند. بنابراین شما نمی توانید گوشی خود را اگر ضد آب نیست، در زیر شیر آب گرفته و با صابون آن را بشویید. حتی اگر ضد آب هم باشد، باید بدانید که در چه حد ضد آب هست و ممکن است فشار زیاد آب نیز برای آن مناسب نباشد. اگر گوشیتان ضد آب بود، امکان شستشوی ملایم در زیر شیر آب برایتان مهیا است.

ضدعفونی کردن موبایل ، البان

اما موضوع مهم تر که باعث می شود خیلی از گوشی های ضد آب هم دچار مشکل شوند الکل است! باید بدانید که ساختار الکل و آب با هم متفاوت است. چند مورد درخواست در روزهای اخیر در رابطه با از کار افتادن گوشی بعد از ضدعفونی کردن موبایل با استفاده از الکل نشانگر آن است که کاربران شیوه صحیح کار با الکل و گوشی را نمی دانند.

مطلب مرتبط: انواع استاندارد گوشی های ضد آب

الکل یک حلال برای چسب محسوب می شود. حتی اگر گوشی ضد آب باشد، با رسیدن الکل به چسب های دور آن این خاصیت از بین می رود. بنابراین نمی توان گوشی را در الکل فرو برد، چرا که این کار خیلی می تواند به گوشی آسیب برساند و حتی بدنه آن را هم خراب کند.

از طرفی خیلی از قاب ها هم که پلاستیکی هستند، با الکل خراب می شوند.

نکته مهم تر بلندگوهای روی گوشی است. ریختن و بدتر از آن اسپری کردن الکل داخل بلندگوها باعث خرابی بلندگو می شود، چراکه ساختار الکل با آب متفاوت بوده و به گوشی نفوذ می کند و چسب و … را از بین می برد!

روش صحیح ضدعفونی کردن موبایل چگونه است؟

برای آنکه خیالمان راحت باشد، ضدعفونی کردن موبایل یک کار بسیار مناسب و توصیه شده است. اما برای انجام صحیح این کار به شیوه زیر اقدام کنید و نکات زیر را مد نظر داشته باشید:

  • هرگز با فشار زیاد به گوشی، حتی گوشی ضد آب، آب نپاشید.
  • هرگز گوشی را داخل الکل فرو نبرید.
  • هنگام شستشو و ضدعفونی کردن، گوشی خود را خاموش کنید.
  • برای ضدعفونی کردن موبایل خوب است به جای ریختن الکل روی گوشی، دستمال تمیز را الکلی کنید و بعد روی گوشی بکشید. (پدهای الکلی مخصوص تزریقات گزینه خوبی هستند)

ضدعفونی کردن موبایل ، البان

  • در صورت نیاز به اسپری کردن الکل روی گوشی، به مقدار خیلی کم و روی صفحه نمایش، جاهایی که بلندگو ها نیستند، الکل را اسپری کرده و بعد از آن نیز با یک دستمال تمیز آن را پاک کنید.
    • اگر صفحه نمایشتان ترک دارد، مراقب باشید الکل از طریق ترک به زیر صفحه نمایش نرود!
  • برای بلندگو ها، می توانید از گوش پاک کن استفاده کنید. گوش پاک کن را به مقدار کم الکلی کنید و به گونه ای نباشد که الکل از آن بچکد!
  • هنگام ضدعفونی کردن موبایل حتما قاب آن را جدا کرده و پشت گوشی را نیز تمیز کنید.
  • بعد از ضدعفونی کردن گوشی با الکل، حداقل یک دقیقه صبر کنید تا الکل بپرد و سپس گوشی را روشن کنید
  • قاب گوشی را جداگانه ضدعفونی کنید.
  • دستگاه هایی هم هستند که با چراغ فرابنفش کار میکروب زدایی را انجام می دهند که می توانید استفاده کنید.

ضدعفونی کردن موبایل ، البان

موارد بالا را حتما در ضدعفونی کردن گوشی خود در نظر داشته باشید.

دو نکته بسیار مهم در رابطه با ضدعفونی کردن موبایل و ویروس کرونا

با رعایت نکات ذکر شده برای ضدعفونی کردن گوشی، امیدواریم که گوشی شما آسیب ندیده و ضمن تمیز شدنش، شما نیز از خطر ابتلا به کرونا در امان بمانید. اما دو نکته خیلی مهم وجود دارد که باید به آنها توجه دقیق داشته باشید:

نکته مهم اول

گوشی شما با ضدعفونی کردن به صورت همیشگی تمیز و بدون میکروب و ویروس نمی ماند! بعد از فرآیند ضدعفونی، گوشی تمیز هست، اما باز هم به خودش ویروس و میکروب جذب خواهد کرد. همانطور که دستان شما و سایر اعضای بدن شما در برخورد با اجسام مختلف میکروبی می شوند، گوشی نیز این چنین است.

بنابراین حتی بعد از ضدعفونی کردن موبایل باز هم مراقبت های مربوطه را داشته باشید و بعد از کار با گوشی، دستان خود را شسته و حتی الامکان در سفره و میز غذاخوری از آن استفاده نکنید.

نکته مهم دوم

چنانچه گوشی خود را شستشو دادین و خدای ناکرده دچار مشکل شد، اصلا نگران نباشید. به هیچ عنوان لازم نیست از منزل خود برای رفع خرابی گوشی خارج شوید. وارد سامانه تعمیرات البان به نشانی www.elbaan.com شوید و یک درخواست ثبت نمایید.

کارشناسان البان سعی دارند در ابتدا از طریق راهنمایی تلفنی و به صورت کاملا رایگان مشکل گوشی شما را حل کنند و چنانچه مشکل حل نشد، در صورت امکان به محل شما می آیند و گوشی شما را تعمیر می کنند و یا از شما خواسته می شود تا گوشی را به نزدیک ترین کلینیک البان ارسال نمایید.

برای مبارزه با کرونا، لطفا به توصیه های مسئولین بهداشتی توجه کنید و از منزل خود تا حد امکان خارج نشوید.

#کرونا_را_شکست_میدهیم

18 دیدگاه

  • امیدوارم که همه از دست کرونا راحت بشیم. قطعا یکی از محیط های خیلی آلوده همین گوشی ها هست. مثلا من خودم بارها دیدم که طرف مثلا دستگش دستش هست اما داری با گوشیش صحبت میکنه ! خوب این چه کاری هست. همین باعث میشه ویرویس از همون دستکش به گوشی برسه و بعدش به صورت و چشم !

    • سلام
      بله، واقعا امیدواریم که هر چه زودتر از کرونا خلاص شویم. کلا دستکش باعث فریب خوردن آدم میشه و بهتر هست که به جای دستکش مراقب باشیم تا دستان را هنگامی که ممکن است به ویروس آلوده باشند به صورتمان نزنیم

      • تشکر از تیم خوب شما بابت راهنمایی. برای گوشی ام که به مشکل برخورده بوده همکاراتون تماس گرفتن و راهنمایی کردن. متاسفانه اینقدر که از این الکل استفاده کردم گوشی دچار مشکل شد و اسپیکرش دیگه کار نمیکنه. راهنمایی کردن و قرار شد بیان در محل تعمیرات اسپیکرش رو انجام بدن

  • سلام میخواستم بگم که من روی یک پارچه الکل رو اسپری میکنم و بعد گوشی رو تمیز میکنم اما از موقعی که این کارو میکنم حس میکنم لمس گوشیم ضعیف شده یا انگار گلس روی صفحه یه لایشو ازدست داده چون خیلی بد شده و بزور میشه انگشتو روش حرکت داد خواستم بدونم آیا اینکار واقعا برای گوشی ضرر داره یا فقط اسپری کنیم و داخل گوشی بره مشکلی پیش میاد مرسی با آرزوی تموم شدن این بیماری

    • سلام
      بهترین کار اسپری الکل روی پارچه است، اما نباید پارچه خیلی خیس بشود و لازم نیست این پارچه را هم خیلی محکم روی گوشی بکشید
      به هیچ عنوان الکل را مستقیما روی گوشی اسپری نکنید وگرنه ممکن است خرابی های زیادی از جمله خراب شدن بلندگو و میکروفن را به همراه داشته باشد.

      ما هم امیدواریم هر چه زودتر از دست این بیماری راحت شویم

      اگر مشکلی برای گوشیتون هم پیش آمده، از طریق سامانه تعمیرات البان به نشانی http://www.elbaan.com یک درخواست ثبت نمایید تا کارشناسان ما به صورت کامل راهنماییتان کنند و اگر لازم باشد برای تعمیرات گوشی تان در شرایط کاملا بهداشتی و رعایت تمام پروتکلهای بهداشت و سلامت اقدام نمایند

  • سلام ۳ هفته پیش گوشی از دستم افتاد تو جوب آب زود خشکش کردم خاموش کردم آب خیلی کمی توی جوب بود مشکلی برام پیش نیومد تا امروز اسپری ضد عفونی زدم به گوشی یک قسمت صفحه نمایش روشن یه جاهایی سیاه شد گوشی که چک‌ کردم میبینم کنار تاچش بر اثر ضربه باز شد با ناخن میتونم راحت زیر تاچ یکم بلند کنم فکنم مواد ضد عفونی رفته زیر تاچ چیکار میشه کرد ممنون میشم راهنمایی کنید

    • سلام
      متاسفانه اسپری مستقیم مواد ضدعفونی به گوشی به آن آسیب می رساند.
      لطفا در سامانه تعمیرات البان به نشانی https://elbaan.com/repair/ یک درخواست ثبت نمایید تا کارشناسان البان شما را راهنمایی کنند.

  • سلام گوشیم رو الکل زدم بعد الان یه زره بعضی مواقع تو لمس گوشیم یه کندی به وجود میاد لطفا راهنمایی کنید.؟

    • سلام
      الکل می تواند تا حد سوزاندن صفحه نمایش پیش برود
      الان کار خاصی نمی توان کرد. اما اگر این مشکل جدی تر شود، مجبور به تعویض صفحه نمایش خواهید بود. با ثبت درخواست رایگان در سامانه تعمیرات موبایل البان به نشانی https://elbaan.com/repair/ کارشناسان راهنماییتان خواهند کرد

  • سلام دور دوربین جلو گوشیم سیاه شده فک میکنم مال الکل باشه البته من از پد استفاده میکنم‌ الان باید چیکار کنم یعنی سوخته ؟؟ ممنون میشم راهنمایمون کنید و اینکه تا اخر ماه میتونم ببرم تعمیرکار

  • سلام من امروز حواسم نبود و وایتکس که تو جای شیشه پاکن بود یه مقدار کمی زدم ب پارچه و کشیدم رو صفحه گلس مشکلی براگوشی پیش نمیاد ؟؟؟؟؟؟؟

    • سلام
      اگر تا الان پیش نیامده، دیگه نمیاد
      ولی خیلی مراقب باشید، وایتکس حتی برای خود آدم هم کلی ضرر دارد چه برسه به گوشی 🙂

دیدگاهتان را بنویسید