نور موبایل خواب را از چشمان شما می برد

نور موبایل ، دیجی دکی
نوشته شده توسط البان

این روزها موبایل یا همان تلفن همراه یکی از اجزای لاینفک زندگی ما شده است. همواره آن را در اختیار داریم و خیلی از اوقات روز را با آن سپری می کنیم. حتی گاهی تا آخرین لحظات بیدار ماندنمان، وقتی در رختخواب هستیم، از آن استفاده می کنیم، غافل از اینکه همان نور موبایل خواب را از چشمان ما می زداید!

کم یا زیاد بودن نور موبایل تاثیر چندانی در اختلال خواب ما ندارد، هر چند هر چه این نور کمتر باشد، با توجه به تاریکی محیط اطراف، ضرر کمتری به چشم وارد می آید اما مشکل اصلی از رنگ های تشکیل دهنده این نور منشا می شود. در ادامه البان بیشتر برایتان توضیح می دهد.

چه چیزی از نور موبایل ما را اذیت خواهد کرد؟

این بحث فقط به موبایل محدود نمی شود و کلا هر منبع نوری را شامل می شود. مشکل اصلی از نور آبی است! بله نور آبی. وقتی خورشید غروب می کند، فیزیک بدن با تاریک تر شدن هوا متوجه می شود که زمان خواب نزدیک و نزدیک تر می شود، اما نور آبی این عملکرد را مختل می کند.

تقریبا 30هزار سلول داخل چشمان ما هستند که با نور آبی تحریک می شوند. نور آبی دارای طول موج 460نانومتری است. این سلول ها در برابر تحریک شدن توسط نور آبی سیگنالی را به بخشی از مغز به نام suprachiasmatic nucleus می فرستد و دستور متوقف کردن تولید ملاتونین را صادر می کند. ملاتونین ماده ای است که با ترشح آن زمان خواب فرا می رسد!

نور موبایل ، البان

ریتم شبانه روز ما، تعیین کننده ساعت داخلی و بدن ماست. کسی که کلا کم می خوابد و دیر می خوابد، ساعت بدنش به همان طریق تنظیم می شود. نور آبی درمانی، شیوه ای است که به واسطه آن ریتم و ساعت خواب شبانه روزی افراد را تنظیم می کنند.

در سال های اخیر کیفیت و مقدار خواب افراد رو به کاهش است. نتایج یک تحقیق که به صورت مقاله نیز چاپ شده است بیانگر این مسئله است. دراین تحقیق دو گروه بودند. یک گروه قبل از خوابیدن چهار ساعت کتاب می خواندند، به مدت پنج روز متوالی. گروه دیگر از دستگاه های نور دار برای مطالعه استفاده می کردند (موبایل، تبلت و …). در پایان این تحقیق میزان ملاتونین در خوانندگان الکترونیکی به مقدار چشمگیری کم شده بود ضمن آنکه این دسته از افراد به طور میانگین ده دقیقه بیشتر زمان نیاز داشتند تا به خواب فرو روند.

نتیجه جالب دیگر اینکه خوانندگان الکترونیکی در بعدازظهرها کمتر احساس خستگی می کردند، اما صبح ها بیشتر خسته بودند، حتی با وجود خوابیدن به اندازه کتاب خوان ها!

بهم ریختن تعادل ساعت شبانه روزی ما می تواند منجر به بیماری های زیادی در ما شود. علاوه بر این بسیاری از محققان بر این باورند که نور آبی زیاد می تواند آسیب های زیادی نیز بر چشم انسان وارد نماید.

نور موبایل البان

اما چکار باید کرد؟

اول- با موبایل به رختخواب خود نروید. آن را حتی الامکان در فاصله دورتری قرار دهید تا وسوسه هم نشوید که استفاده اش کنید.

دوم- اگر آیفون دارید، حتما حتما از قابلیت nightshift آن استفاده کنید. در تنظیمات می توانید ساعت فعال شدن به آن بدهید و با فعال شدنش نور موبایلتان بدون رنگ آبی خواهد شد.

سوم- اگر گوشی شما اندروید است، از نرم افزارهای مربوط به نور موبایل استفاده کنید. اما این نکته را بدانید، در اندروید 6 به بعد با پیدایش خطای همپوشانی، این نرم افزارها خود یکی از عوامل بوجود آمدن این خطا می شوند. در نسخه های به روز اندروید، گزینه ای برای حذف نور آبی ایجاد شده که می تواند به نام حالت مطالعه، یا فیلتر نور آبی و یا چیزی مشابه به اینها باشد.

آیا چک کردن تلگرام و اینستاگرام و … به بی خوابی و مریضی های بعد از آن می ارزد؟

حذف نور آبی در گوشی من کار نمی کند

اگر در فعالسازی این گزینه مشکل دارید می توانید در پایین همین مقاله به صورت یک کامنت سوال خود را بپرسید. کارشناسان سوال شما را در همین جا پاسخ خواهند داد.

اما اگر صفحه نمایش شما مشکلی مانند شکستگی دارد، می توانید برای تعویض ال سی دی گوشی خود از طریق البان اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید