وای فای 6 چیست و چه تفاوت هایی با وای فای قبلی دارد؟

وای فای 6 ، البان
نوشته شده توسط البان

استانداردهای وای فای اعدادی به صورت 802.11ac هستند که شاید برای کاربران معمولی معنا و مفهومی نداشته باشند، اما باید روی مودم ها و تجهیزات این شماره بخورد تا قابلیت هایش معلوم شود. اما نام تجاری هم دارند و به بهانه آمدن وای فای 6 ، البان می خواهد در این رابطه برایتان توضیحاتی بدهد.

مطلب مرتبط: اینترنت گوشی موبایل و تکات مهم استفاده از آن

نام گذاری وای فای 6

موسسه WiFi Alliance مسئول استانداردگذاری و تعیین نام و مشخصات برای نسل های مختلف وای فای ها هست. با توجه به رشد روز افزون استفاده از اینترنت و نیاز کاربران به سرعت های بالاتر و اتصال تعداد بیشتر دستگاه ها در یک محدوده کوچک (اینترنت اشیا)، قابلیت های وای فای نیز باید افزایش یابند.

قبلا نام گذاری های به ترتیبی بود که در بند اول ذکر شد، اما حالا این موسسه تصمیم گرفته با توجه به نسل های قبلی وای فای، به نسل جدید نام وای فای 6 را بدهد و قبلی ها را با کم کردن عدد انتهایی نام گذاری کند. یک نام گذاری که افراد بیشتری می توانند آن را متوجه شوند.

البته نام علمی وای فای 6 همچنان 802.11ax خواهد بود، اما این نام روی لیبل های محصولات پشتیبانی کننده نخواهد خورد.

قابلیت‎ های وای فای 6 چه هستند؟

بعد از پرداختن به نام وای فای، حالا نوبت به این می رسد که بگوییم وای فای 6 که قرار است اواخر سال 2019 میلادی ارائه شود، چه قابلیت هایی با خود به همراه خواهد آورد؟ در واقع به صورت کلی می توان گفت که وای فای 6 تمام ارتقاهای وای فای 5 که از سال 2014 رونمایی شده است را یک جا کرده و برخی قابلیت های دیگر را هم اضافه می کند.

وای فای 6 ، البان

به صورت کلی بخواهیم بگوییم، با توجه به حرکت جهانی، Wi-Fi 6 یعنی سرعت بیشتر، تاخیر کمتر، پوشش وسیع تر، مصرف توان کمتر و تعداد دستگاه اتصالی بیشتر! تمام چیزهایی که در دنیای سریع و پر از اتصالات امروز نیاز هست.

درمورد کاهش مصرف باتری در Wi-Fi 6 بگوییم که بحث سر زمان فعال بودن هست. در تکنولوژی جدید دستگاه تا حدودی می داند کی باید فعال باشد و فقط در همان زمان ها فعال خواهد بود و در بقیه زمان ها به صورت استندبای می ماند. این ویژگی بسیار در زمینه اینترنت اشیا حائز اهمیت است!

آیا مودم من از وای فای 6 پشتیبانی می کند؟

در حال حاضر با توجه به اینکه این استاندارد هنوز ارائه نشده است، مودمی از آن پشتیبانی هم نخواهد کرد. اما بعد از معرفی، برای تشخیص اینکه دستگاه این استاندارد را پوشش می دهد یا خیر، باید به دنبال علامت وای فای 6 باشید.

وای فای 6 ، البان

جالب است بدانید که در محصولات امسال شرکت اپل با توجه به پیش نویس های مربوط به وای فای 6 این قابلیت در گوشی های آیفون 11 تعبیه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید