آیا اسکنر چشم موبایل برای چشمان شما مضر است؟

اسکنر چشم دیجی دکی
نوشته شده توسط البان

زمانی امکان رمز گذاشتن روی گوشی کار عجیب و تازه ای بود! بعد پترن یا طرح ها آمدند که یک الگویی قفل گوشی شما را باز می کرد. حسگرهای اثر انگشت در مرحله بعدی آمدند و حالا اسکنر چشم و همچنین تشخیص چهره تکنولوژی بعدی به حساب می آیند. گوشی های آیفون و سامسونگ جدید به این ویژگی مجهز هستند، که از نور مادون قرمز برای این کار استفاده می کنند.

مطلب مرتبط: حسگر گوشی موبایل و تعمیرات آن

اسکنر چشم اِلـبان

مادون قرمز چیست؟

نور مادون قرمز، نامرئی بوده و در طیف الکترومغناطیسی پایینتر از نور قرمز (اولین رنگ قابل مشاهده) قرار می گیرد. مانند نور مرئی، مادون قرمز هم یونیزه نمی کند. به الکترون مواد کاری ندارد، و … سرطانزا هم نیست!

اسکنر چشم اِلـبان

جالب است بدانید که منابع زیادی نور مادون قرمز منتشر می کنند. به نوعی هر جا حرارت وجود داشته باشد، این نور نامرئی نیز وجود دارد، حتی از بدن خودتان و این طرز کار دوربین های دید در شب مبتنی بر حرارت است که بر اساس نور مادون قرمز منتشره از مواد، دمای آنها را تخمین می زند.

خطرات نور مادون قرمز

لامپ مادون قرمز اسکنر چشم موبایل شما دارای طول موجی ما بین 700 تا 900 نانومتر است، خیلی نزدیک به رنگ قرمز که البته شاید به سختی بتوانید اثری هم از آن ببینید. در صورتی که به مدت طولانی (حداقل 20 دقیقه) در معرض نورهای مرئی و نزدیک به مرئی، حرارت ایجاد شده می تواند مشکل زا شود.

برای آنکه بخواهید از این منابع (به خصوص مادون قرمز) آسیب ببینید، باید حداقل به مدت 20 دقیقه، چشمتان را به صورت کاملا باز، در فاصله چند میلیمتری منبع نور نگه دارید، تا حرارت ناشی از آن بتواند آسیبی به چشمان شما وارد کند.

اسکنر چشم اِلـبان

نگرانی از آنجا ناشی می شود که نامرئی بودن نور مادون قرمز ما را متوجه خطرات احتمالی آن نمی کند. چیزی مانند هنگام خورشید گرفتگی که اصلا نباید نگاه کنید، با اینکه همه چیز و همه جا تاریک می شود. اما پرتو های آسیب رسان وجود دارند.

یک طیف مادون قرمز دور هم داریم، که به امواج مایکروویو نزدیکتر بوده و می تواند به راحتی مولکولهای آب را داغ کند. قرار گرفتن در معرض چنین نوری می تواند سوختگی در چشم و پوست ایجاد کند. اما در اسکنر موبایل از مادون قرمز نزدیک استفاده شده و جای نگرانی نیست.

کلام آخر، آیا اسکنر چشم موبایل خطرناک است؟

با توجه به توضیحاتی که برایتان شرح دادیم، نور مادون قرمز به کار رفته در اسکنر چشم موبایل به خودی خود هیچ ضرری برای چشمان و پوست شما ندارد. از آنجا که مولکول ها را یونیزه نمی کند، سرطانزا هم نیست. اگر می خواهید به خودتان آسیب برسانید، باید چشمتان حداقل بیست دقیقه، در فاصله یک میلیمتری این اسکنرها قرار بگیرد، تا بر اثر انرژی تابشی و داغ شدن چشمتان، آسیبی به آن برسد.

اما در موبایل موارد امنیتی دیگری هم به کار می رود. اگر موبایل به چشمان شما نزدیک باشد، نوری نمی تاباند تا شما فاصله را به حد مطلوبی برسانید. علاوه بر این منبع نور اسکنر چشم موبایل ها به گونه ای طراحی شده که بعد از روشن شدن، تنها به مدت 10 ثانیه تابش می کند و این 10 ثانیه برای تشخیص چشم شما کافی است!

شاید برایتان جالب باشد بدانید که پژوهشگرانی مشغول کار بر روی اثرات مثبت اسکنر چشم موبایل بر روی چشمان شما هستند. فرضیه ای می گوید که ممکن است تابش کوتاه مدت نور مادون قرمز نزدیک، باعث تشویق سلول های چشمی، برای بازیابی و بهبود چشم شما شوند!

در صورتیکه گوشی شما دچار مشکل شده و نیاز به تعمیر دارد مرکز تعمیرات موبایل البان در سریع ترین زمان و با مقرون به صرفه ترین نرخ تعمیرات شما را انجام خواهد داد. برای ارتباط رایگان با متخصصان تعمیرات موبایل این مجموعه کافی است از طریق لینک زیر اقدام به ثبت درخواست در سامانه تعمیرات موبایل البان نمایید. 

دیدگاهتان را بنویسید