اینترنت گوشی موبایل و نکات مهمی که باید به آن توجه کرد

اینترنت گوشی | تعمیرات موبایل البان
نوشته شده توسط البان

اینترنت گوشی به عنوان راه ارتباطی و اتصال به اینترنت در اکثر موقعیت ها با توجه به نوع استفاده امروز کاربران از اینترنت مسئله مهمی محسوب می شود. البان در این پست و پست های مرتبط در رابطه با اینترنت موبایل و انواع نکات مهمی که باید پیرامون آن بدانیم برایتان خواهد گفت. مشکل اینترنت در گوشی های تلفن همراه گاهی به دلیل تنظیمات اشتباه یا غلط در گوشی است و یا اینکه گوشی به صورت سخت افزاری یا نرم افزاری دچار مشکل شده است و نیاز به تعمیر گوشی خواهد بود.

فناوری اینترنت گوشی چیست؟

جالب است بدانید که در داخل گوشی های تلفن همراه یک مودم قرار دارد که بر روی برد گوشی قرار دارد و امکان اتصال گوشی به اینترنت را فراهم می کند، فناوری این مودم ها بر روی گوشی ها متفاوت است و بر همین اساس مدل های گوشی ها متفاوت می شود. در واقع به زبان ساده ، اینترنت خط مانند این است که شما به وای فای خانگی وصل می شوید. اما این بار فرستنده آنتن اپراتور است و گیرنده مودم داخل گوشی است که به واسطه داشتن سیم کارت می توانید از این امکان استفاده کنید.

مطلب مرتبط: اینترنت 4.5G چیست؟

در واقع هر جا که آنتن گوشی برقرار باشد، از همان طریق می توانید به اینترنت نیز وصل شوید و این دو تقریبا مانند هم خواهند بود. اما با توجه به هزینه بالاتر اینترنت گوشی های تلفن همراه در ایران و همچنین بالاتر رفتن مصرف باتری موبایل در هنگامی که از اینترنت موبایل استفاده می کنید، توصیه متخصصین تعمیرات موبایل این است که در صورت امکان از اینترنت وای فای (بدون سیم) خود استفاده کنید.

سرعت اتصال اینترنت موبایل به چه عواملی بستگی دارد؟

نکته مهم در اتصال به اینترنت گوشی موضوع سرعت است که سوالات زیادی در باب آن پرسیده می شود. در سرعت همیشه دو مورد مهم هستند، فرستنده و گیرنده.

فرستنده یعنی اینکه نوع پوشش اینترنتی منطقه شما برای اپراتورتان چگونه است. یکی نسل است و دیگری فاصله از فرستنده و قدرت دریافت سیگنال. هر چه نسل ارسالی بیشتر باشد، سرعت بیشتری خواهید داشت.

نسل چهارم یا 4G نسلی است که تقریبا در تمام مناطق پوشش آن وجود دارد و گاهی اوقات هم با عنوان LTE روی گوشی نمایان می شود. هرچه شما به آنتن فرستنده نزدیک تر باشید و درنتیجه قدرت دریافت سیگنالتان هم بیشتر باشد، سرعت بهتری خواهید داشت.

از طرف دیگر هم گیرنده هم مهم است که همان گوشی شماست. فناوری اتصال گوشی به اینترنت هم مسئله مهمی است که یکی از عوامل محدود کننده سرعت می تواند همان باشد. حتی در یک فناوری مثلا 4G ممکن است هر گوشی یک سرعتی را برای دانلود و آپلود داشته باشد.

با آمدن نسل پنجم و گوشی های این نسل، سرعت اینترنت گوشی بیش از پیش خواهد شد.

اینترنت گوشی | تعمیرات موبایل البان

جالب است بدانید، که سرعت اینترنت گوشی شما معمولا از وای فای خانگی خیلی بیشتر است.

اثرات مخرب استفاده زیاد از اینترنت موبایل

هرچند سرعت اینترنت موبایل بسیار بالاست، اما استفاده زیاد از آن نیز می تواند آزار دهنده باشد. در حالت عادی استفاده از اینترنت برای خود گوشی مشکلی ایجاد نمی کند، اما اشتراک گذاری اینترنت گوشی به مدت طولانی آسیب های جدی به باتری وارد خواهد کرد.

توصیه داریم در هر جایی که به اینترنت وای فای دسترسی دارید، از آن استفاده کنید و در غیر اینصورت برای خود گوشی از اینترنتش استفاده کنید و مشکلی معمولا پیش نخواهد آمد.

اگر باتری گوشی تان نیز ضعیف شده و یا شارژ آن کم شده، توصیه داریم اینترنت خط را خاموش کنید تا مصرف کمتر شود. ضمنا تا جای ممکن از استفاده از اینترنت خط موبایل در حال شارژ نیز خودداری کنید.

تنظیمات اینترنت گوشی برای سیم کارت های مختلف 

هر سیم کارت و اپراتوری تنظیمات مختص خود را دارد تا بتوانید از اینترنت آن استفاده کنید. برای سه اپراتور اصلی تنظیماتی که لازم است انجام دهید را بیان می کنیم تا به راحتی از آنها استفاده کنید.

در بخش اتصالات گوشی، به اینترنت خط یا cellular data بروید و دنبال گزینه APN باشید. برای هر اپراتور لازم است عبارتی بنویسید.

سیم کارت ایرانسل

در ایرانسل باید در بخش APN برای نام از عبارت Irancell-Internet و در فیلد خودش عبارت mtnirancell را وارد کنید. چنانچه اتصال مشکل داشت برای پراکسی 10.131.26.138 و برای پورت 8080 را بنویسید.

برای فعالسازی کلی اینترنت هم یا از اپلیکیشن ایرانسل من استفاده کنید و یا کد دستوری *555*4*2# را شماره گیری نمایید.

سیم کارت همراه اول

افرادی که از اپراتور همراه اول خدمات می گیرند باید در بخش APN عبارت mcinet را بنویسند. گاهی هم نیاز است خود اینترنت را هم فعال کنید که آن را با استفاده از کد دستوری *10*231# یا روش بهتر با استفاده از اپلیکیشن همراه من آن را فعال کنید.

این عبارت باید جلوی بخش نام APN و همینطور فیلد APN بنویسید.

سیم کارت رایتل

افرادی که از سیم کارت رایتل استفاده می کنند باید مانند همراه اولی ها عمل کنند و به جای عبارت mcinet عبارت rightel را بنویسند.

هزینه اینترنت سیم کارت

مراقب باشید که سرعت بالا شما را دچار هزین های بالای احتمالی نکند. معمولا همه اپراتورها بسته هایی ارائه می دهند که این بسته های اینترنتی هزینه شان به مراتب کمتر از بدون بسته است. با توجه به میانگین مصرفی که دارید بسته های مناسب را انتخاب کنید و مراقب باشید که مرتب و به موقع آنها را تمدید نمایید.

اینترنت گوشی | تعمیرات موبایل البان

یکی از کارهایی که در گوشی ها می توانید بکنید، بسته به نسخه اندروید روی گوشی و در تمام گوشی های آیفون، می توانید تعیین کنید که کدام اپ از اینترنت گوشی استفاده کند و کدامیک این کار را نکند.

به علاوه در برخی اپلیکیشن ها مانند اینستاگرام می توانید در تنظیمات کاری کنید که از اینترنت کمتری مصرف کند.

در گوشی های اندروید شما می توانید یک محدودیت هم قرار دهید. وقتی از یک حدی بیشتر مصرف کنید به شما پیام اخطار می دهد. این مورد را می توانید مراحل زیر را طی کنید: (البته احتمال دارد با توجه به نوع و مدل گوشی این قدم ها متفاوت باشد)

  1. به بخش تنظیمات اصلی گوشی خود بروید.
  2. به قسمت شبکه موبایل (Mobile Network) رفته
  3. گزینه مصرف دیتا (Data Usage) را پیدا کنید و داخل آن بروید (در این قسمت می توانید میزان مصرف اینترنت موبایل خود را نیز در دوره های زمانی گوناگون مشاهده کنید.)
  4. به بخش data limit (محدودیت اینترنت) بروید.
  5. میزان محدودیت ماهانه ای را که می خواهید تنظیم کنید.

اینترنت رایگان در اپراتورها

معمولا اپراتورها پیامکهایی را ارسال می کنند و به شما انواع کمپین های اینترنتی را ارائه می دهند. اما بعضا انقدر این پیامکها زیاد می شوند که افراد دیگر به آنها اعتنایی نمی کنند.

برخی از کدها و عملیات هر ماه تکرار می شوند که خوب است حواستان را جمع کنید تا از این بسته های رایگان بهترین استفاده را ببرید. به عنوان مثال دوشنبه سوری همراه اول یا طرح شتاب پرداخت همراه اول.

همینطور برای سایت های داخلی می توانید از اینترنت نیم بها بهره ببرید

فعالسازی اینترنت گوشی 

علاوه بر تنظیمات گوشی، نیاز است تا خود اینترنت را هم فعال کنید. در هر گوشی و اپراتور این کار به شکلی متفاوت انجام می شود.

مطلب مرتبط: فعالسازی اینترنت در اپراتورهای مختلف

در گوشی هایی که دو سیم کارت دارند، حواستان باشد که دوست دارید از کدام سیم کارت مصرف اینترنتی داشته باشید. این موضوع را باید در تنظیمات گوشی بررسی کنید.

در برخی گوشی های دو سیم کارته، فقط یکی از جایگاه ها امکان اتصال 4G را به شما می دهند و باید سیم کارت اینترنتی را در آن جایگاه قرار دهید و برخی دیگر هستند که هر دو به یک شکل اینترنت ارائه می دهند.

اشتراک گذاری اینترنت با استفاده از گوشی موبایل

یکی از کارهای مرسوم اتصال لپتاپ و دستگاه های دیگر به اینترنت گوشی است. به این معنی که اگر در جایی می خواهید از تب لت، لپ تاپ، و یا وسیله دیگری استفاده کنید و نیاز به اینترنت دارید اما به اینترنت خانگی یا وای فای دسترسی ندارید به راحتی و با کمک گوشی هوشمند خود می توانید برای وسایل دیگر اینترنت برقرار کنید. اما باید در ابتدا اشاره کنیم  در ابتدا  این کار به گوشی شما و مخصوصا باتری آن آسیب زیادی می رساند و داغ شدن گوشی تاییدی بر این موضوع است.

اگر سرعت بالاتر می خواهید، از کابل استفاده کنید و اینترنت گوشی را از طریق کابل یو اس بی به لپتاپ وصل کنید تا سرعت بهتری داشته باشید. اما با استفاده از وای فای هم می توانید این کار را بکنید، که این گونه معمولا مصرف باتری بیشتر می شود و سرعت هم کمتر.

وقتی یک گوشی اینترنت خود را به اشتراک می گذارد، معمولا نهایتا دو دستگاه می توانند به آن وصل شوند و عملکرد مودم را ندارد که می تواند تا 32 دستگاه را پشتیبانی کند. البته هر جقدر تعداد دستگاه های بیشتری به موبایل شما متصل شود شارژ گوشی شما نیز زودتر خالی خواهد شد.

مشکل عدم اتصال به اینترنت

گاهی اوقات کاربران از عدم امکان اتصال به اینترنت شکایت دارند و از البان دنبال چاره کار می گردند. اگر مشکل غیر از سخت افزار باشد، راهکارهایی را برایتان خواهیم گفت تا به کار ببرید.

اگر از سیگنال دریافتی محلی که هستید، مطمئن هستید و مطمئنید که سایر افراد کنار شما مشکلی ندارند، آن موقع به خود گوشی مراجعه کنید. ضمنا حتما گوشی تان باید با همین سیم کارت رجیستر شده باشد، این موضوع را نیز بررسی کنید.

اولین کار ری استارت کردن گوشی. هر وقت برای اتصال مشکل داشتید، ابتدا گوشی را خاموش و روشن کنید

اگر باز هم مشکل داشتید، به اپلیکیشن اپراتورتان بروید و ببینید که وضعیت بسته اینترنت شما چگونه است.

اگر از فیلتر شکن استفاده می کنید، دقت داشته باشید که حتما خاموش باشد. گاهی اوقات عدم اتصال آن سبب می شود که کلا به اینترنت وصل نشوید.

سیم کارت را روی یک گوشی دیگر امتحان کنید و یا یک سیم کارت مشابه را روی گوشی خودتان امتحان کنید.

تعمیرات موبایل به دلیل عدم اتصال به اینترنت

اگر با کارهای گفته شده در بخش قبلی اینترنت شما وصل نشد، اول با اپراتور تماس بگیرید تا مطمئن شوید مشکل از آن نیست و سپس برای تعمیر گوشی اقدام کنید.

گاهی اوقات مدار آنتن دهی دچار مشکل می شود که باید بررسی و تعمیر شود.

در صورتیکه اینترنت گوشی شما دچار مشکل شده است به راحتی از طریق نوار ابزاری که در پایین همین صفحه ظاهر شده است یک درخواست ثبت نمایید تا کارشناسان مرکز تعمیرات موبایل البان در کوتاه ترین زمان با شما تماس گرفته و راهنمایی های لازم را ارائه نمایند. ما در البان تعمیر گوشی آیفون، تعمیر گوشی سامسونگ، تعمیر گوشی هواوی، تعمیر گوشی شیائومی و … را انجام می دهیم. تلاش همه همکاران ما در مرکز تعمیرات موبایل البان این است که در گام اول و در صورت امکان مشکل به صورت رایگان و تلفنی حل شود اما در صورت نیاز برای انجام تعمیرات سخت افزاری هم شما را راهنمایی خواهند کرد. علاوه بر نواز ابزاری که در پایین این صفحه ظاهرا شده است شما می توانید مستقیما به سامانه تعمیرات موبایل البان به نشانی www.elbaan.com رفته و درخواست خود را ثبت نمایید.

10 دیدگاه

  • سلام
    وقت بخیر
    من چند وقتی هست که اینترنت مودم میخرم خیلی زود تموم میشه یعنی من خودم استفاده نمیکنم ولی تموم میشه فکر میکنم کهمودمم رو هک کردن .
    مدل مودم:TP LINK

    • سلام
      وقت شما هم بخیر
      با توجه به آی پی مودم، که در زیر آن نوشته شده، وارد بخش تنظیمات مودم بشوید.
      وقتی که تعداد افراد متصل را می دانید، بررسی کنید که چند نفر متصل هستند.
      کار بعدی هم این است که رمز مودم را عوض کنید.

      اگر باز هم مصرف ناصحیح داشتید، می توانید روی مودم فیلتر مک آدرس بذارید و مک آدرس دستگاه های خودتان را رویش تعریف کنید

  • سلام
    وقتی که اینترنت گوشیم رو روشن می کنم ، گوشی خیلی داغ می کنه ؟ آیا دستگاه من ایرادی داره ؟

    • سلام
      نه، این امر طبیعی است اما اگر خیلی داغ می کند طبیعی نیست. مگر اینکه از اینترنت گوشی تون برای بازی یا هات اسپات استفاده کنید که در آن صورت امری طبیعی است

  • سلام اگر اندروید گوشی رو بروزرسانی کنیم سرعت اینترنت وای فای بالا میره یا به اندروید ربطی نداره

    • سلام
      معمولا خیلی تاثیری نمیذاره
      بحث وای فای به مودم داخل گوشی بر میگرده که سخت افزاری هست
      شاید به روز رسانی سرعت کلی گوشی را بالا ببرد

        • سلام
          ابتدا باید گوشیتون از این نسخه های اندروید پشتیبانی کند
          بعد همانطور که عرض کردم در کل با به روز رسانی کلا گوشیتون سریعتر میشه، اما لزوما روی سرعت اینترنت تاثیر نمی گذارد. اگر مدل گوشی تون را در سایت gsmarena سرچ کنید، در ابتدای توضیحات گوشی در مورد نحوه اتصال و سرعتش نیز مطالبی نوشته است. در آنجا حداکثر سرعت دانلود و آپلود که با گوشیتون می توانید داشته باشید بیان می شود.
          البته که کلا در ایران چنین سرعت هایی معمولا گیر کسی نمی آید 🙂

دیدگاهتان را بنویسید