نسل 4.5 اینترنت (4.5G) چیست؟

4-5g-digidoki
نوشته شده توسط البان

در یک پست چندی پیش در مورد اینترنت نسل چهارم و ال تی ای مطالبی را برایتان آوردم. اما به تازگی بعضی اپراتورها در مورد اینترنت نسل 4.5G سخن می گویند که با پرسش خوانندگان گرامی بلاگ برآن شدم تا در مورد این نسل هم توضیحاتی برایتان ارائه نمایم تا در زندگی با موبایل بدانید برای چه امکاناتی چه مقداری هزینه می کنید.

مرتبط: اینترنت 4G و LTE

شرکتهای زیرساختی ارائه دهنده خدمات اینترنتی و موبایلی، و در صدر آنها شرکت مخابراتی هواووی، اینترنت نسل 4.5G یا LTE-A را پیاده سازی نموده اند و به واسطه آن در دستگاه هایی که قابلیت استفاده از آن را دارند سرعت دانلودی برابر با 1.2Gbps حاصل شده است.

مرتبط: لذت صدای با کیفیت HD روی شبکه (LTE (4.5G

در این نسل، دستگاه گیرنده اینترنت بجای آنکه تمام پهنای باند خود را از یک باند فرکانسی دریافت نماید، از چند باند فرکانسی به طور همزمان دریافت می کند. به بیانی ساده قطره قطره جمع گردد و وانگهی اینترنت نسل 4.5G حاصل شود. موضوع مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که اپراتوری که ادعای اینترنت 4.5G می کند، میزان و نوع پوشش او چقدر است؟ این امر در و موضوعی که در بند بعد به آن می پردازم در خرید گوشی و توقع از سرعت اتصال آن به اینترنت حائز اهمیت است.

مرتبط: پوشش آنتنی اپراتورها

اما آیا گوشی یا مودم شما این نسل اینترنت را پشتیبانی می کند؟ اگر دقت کرده باشید در گوشی هایی که از اینترنت نسل 4 پشتیبانی می کنند، سرعتهای اتصال گوناگونی با واژه cat به همراه یک عدد سخن گفته می شود. عمده گوشیها سرعت cat4 را پشتیبانی می کنند که این نسل اینترنت را پشتیبانی نمی کند. گوشیهای با توانایی سرعت cat6 و cat9 می توانند از اینترنت نسل 4.5 بهره ببرند. پس اگر می خواهید از اینترنت نسل جدید با سرعت بالای آن لذت ببرید باید هنگام خرید گوشی به سرعت اینترنت آن توجه داشته باشید.

خواندنی: بلوتوث نسل پنج

به نظر شما سرعت اینترنت دارای اهمیت بالاتری است یا میزان و نحوه پوشش آن؟ دوست داریم نظرات شما را در بخش فرستادن دیدگاه در قسمت انتهایی صفحه بدانیم. در صورتیکه هم که در خصوص اینترنت موبایل خود باز هم سوالات بیشتری داشتید می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید.

اینترنت گوشی موبایل و نکات مهمی که باید به آن توجه کرد

24 دیدگاه

  • خیلی عالی هست. این یعنی امکان دانلود یک فایل 2 گیگابایتی تنها در 14 ثانیه ممکن است !!!

  • ارتباط نسل چهارم ، پنجم و نسل 4.5 به چه شکل میشه یعنی؟ نسل 4.5 یعنی شروعی بر نسل پنجم موبایل خواهد بود؟

  • یه جایی من این خبر رو دیدم برام جالب بود . شاید مبی هم تاییدش کرد:
    حدود دو سال یا بیشتر قبل بود که در همایش فناوری اطلاعات کشورهای فارسی زبان ، وزیر محترم فناوری اطلاعات و ارتباطات و معاون اول محترم ریاست جمهوری از شروع به کار جدی نسل های جدید اینترنت همراه خبر دادند ، شاید تا دو سال پیش کمی برای ما هضم کردن این مسئله سخت بود که در خیابان راه برویم و ویدیوهای آنلاین اینترنتی ببینیم اما این مهم در دولت تدبیر و امید محقق شد و ما را از استفاده کردن از تکنولوژی های وایمکس بسیار گرانقیمت تا حد زیادی بی نیاز یا کم نیاز کرد . ایرانسل و رایتل همیشه جزو نوآوران این عرصه بودند هر چند که همراه اول قطعا با توجه به اینکه بیشترین سهم از اینترنت کشور را دارد آمارهای بالا را به خودش اختصاص می دهد . ایرانسل در 31 ام شهریور امسال موفق شد نسل 4.5 اینترنت همراه را نیز در کشور با موفقیت در حضور رئیس محترم سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور انجام دهد ، در این آزمایش ایرانسل توانست در اینترنت همراه به سرعت باور نکردنی 1200 مگابیت برثانیه برسد که Latency یا نرخ تاخیر آن یک میلی ثانیه ( Ping Time ) بوده است.

    • همین دولت تدبیر و امید و همین آقای وزیر اطلاعات بود که اینترنت نامحدود ADSL خانگی رو برچید! چقدر زود همه چیز رو فراموش میکنیم… حالا بعد 3 سال قراره دوباره حجم نامحدود رو برگردونن! آدم رو یاد اون کاریکاتوری میندازه که یه دستی یه قفس رو رو مردم گذاشت بعد برداشتش و همه بهش ابراز محبت و تشکر میکردن…!

    • تفاوت در نسل ها به ساده ترین زبان در سرعت دانلود و آپلود آنها می باشد
      نسل 5 هنوز استاندارد سازی کامل نشده و به تازگی استانداردی برای آن ارائه شده است و احتمالا یکی دو سالی طول خواهد کشید تا در کشورهای دیگر و یکی دو سال اضافه تر در کشور ایران به بهره برداری برسد

    • بند آخر همین مطلب اشاره به همین موضوع دارد:

      اما آیا گوشی یا مودم شما این نسل اینترنت را پشتیبانی می کند؟ اگر دقت کرده باشید در گوشی هایی که از اینترنت نسل ۴ پشتیبانی می کنند، سرعتهای اتصال گوناگونی با واژه cat به همراه یک عدد سخن گفته می شود. عمده گوشیها سرعت cat4 را پشتیبانی می کنند که این نسل اینترنت را پشتیبانی نمی کند. گوشیهای با توانایی سرعت cat6 و cat9 می توانند از اینترنت نسل ۴.۵ بهره ببرند. پس اگر می خواهید از اینترنت نسل جدید با سرعت بالای آن لذت ببرید باید هنگام خرید گوشی به سرعت اینترنت آن توجه داشته باشید.

    • سلام
      ممنون
      متاسفانه از انجام این کار معذوریم، شما به راحتی با هریک از اپراتورها می توانید تماس بگیرید و از شرایط فروش و کیفیت محصولاتشان سوال بفرمایید
      فقط فراموش نکنید که حتما با توجه به ناحیه ای که زندگی می کنید اقدام به خرید نمایید، حتما پوشش آن اپراتور را داشته باشید.

  • فقط قربون اینترنت ۲جی شهر خودم برم.با اینکه همه جای کشور نسل جدید اینترنت ارائه شده ولی شهر ما هنوز اینترنتش ۲جی هست که همینم قطعه؛یا بهتر بگم ما اینجا هیچ دیتای موبایلی نداریم این پیامم روز۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ مینویسم

    • به همین خاطر هست که میگم حتما از نوع پوشش اینترنت منطقه خود آگاه باشید و بعد اقدام به خرید نمایید

  • سلام.سرعت دانلود مودم های همراه ایرانسل با سرعت گوشی تفاوتی داره؟به نظرتون ارزش خرید داره؟

    • سلام
      چنانچه گوشی شما سرعت های بالای اینترنت داده را بتواند پشتیبانی کند، با مودم فرقی ندارد، اما معمولا قدرت مودم ها بیشتر از گوشی هستند.
      ارزش خرید را خودتان باید ارزیابی کنید: از لحاظ نوع پوشش منطقه شما (که باید با اپراتور تماس بگیرید) و همچنین هزینه ای که می خواهید برای اینترنت پرداخت کنید (بسته های اینترنتی اپراتور)

      اما این نوع اینترنت در مناطق تحت پوشش از سرعت بسیار بالایی برخوردار است

دیدگاهتان را بنویسید