7 نکته ای که در خرید گوشی باید در نظر داشته باشید

خرید گوشی دیجی دکی
نوشته شده توسط البان

این روز ها کمتر کسی را می بینیم که تلفن همراه نداشته باشد و یا تلفن همراهش هوشمند نباشد. طبق آمار تقریبا هر ایرانی یک تلفن هوشمند دارد (برخی ندارند و برخی بیش از یکی دارند). یکی از چالش ها خریدن گوشی است. گوشی های بسیار زیاد در بازار با تنوع و فراوانی گیج کننده. هنگام خرید گوشی به چه نکاتی باید توجه داشته باشیم؟ در ادامه برایتان شرح می دهیم.

مطلب مرتبط: تعمیرات گوشی

خریدن گوشی نو در دو حالت رخ می دهد، یا شخص دوست دارد جدیدترین محصول را داشته باشد و طبیعتا چنین فردی به سایر موارد داخل گوشی توجهی ندارد، یا آنکه فرد به دنبال یک تغییر جالب توجه هست و می خواهد از تکنولوژی عقب نماند.

Image result for buying new phone

قبل از هر موردی هزینه حرف اول را می زند. اینکه بودجه شما چقدر است و تا چه حد می خواهید برای خرید گوشی هزینه کنید. همانطور که می دانید بازار گوشی از قیمت 100هزار تومان شروع می شود و تا 20ملیون تومان و بیشتر هم می رود. بنابراین مدیریت هزینه بر عهده شماست و با توجه به بودجه ای که در نظر دارید باید سعی کنید بهترین را بخرید. بعد از تعیین بودجه با درنظر گرفتن موارد زیر می توانید بین گزینه های موجود یکی را انتخاب کنید:

1- سرعت پردازش، پردازشگر

سرعت پردازش گوشی یک مورد مهم محسوب می شود که خیلی هم بستگی به نوع مصرف شما از گوشی دارد. اگر شما از گوشی در حد برقراری تماس، ارسال پیامک، کارهای سبک اینترنتی و احتمالا چند بازی ساده استفاده می کنید، یک گوشی متوسط رو به پایین برایتان کفایت می کند. البته این در حال حاضر حتی گوشی های متوسط هم دارای چند هسته هستند. این چند هسته بودن، باعث می شود تا گوشی کمتر هنگ کند و وجود چهارهسته تمام این عملکردها را بدون لگ و هنگی پشتیبانی می کند. وجود هسته های بیشتر برای کسانی لازم است که از اپ ها و بازی های با گرافیک خیلی بالا استفاده می کنند که نیاز به استفاده از هسته های دیگر را ایجاب می کند.

Things-You-Must-Check-Before-Buying-a-New-Phone-2

مراقب باشید که در انتخاب دچار وسواس نشوید. همانطور که گفتیم اگر استفاده شما ازگوشی خیلی سنگین نیست، احتمالا تمام گوشی های بازار (گوشی های دارای اسم و رسم) برای شما خوب باشند. نکته قابل توجه این است که پردازشگر ها نه تنها در اجرای برنامه ها نقش دارند بلکه مصرف باطری را کاهش داده و عملکرد گوشی را نیز بهبود می بخشند

2- باطری: ظرفیت و سرعت شارژ شدن برای خرید گوشی

در خرید گوشی نکته با اهمیت بعدی باطری آن است. معمولا در توضیحات گوشی مدت زمان امکان استفاده از باطری گوشی ذکر شده است. یک باطری که امکان استفاده یک روز کامل با یک شارژ را بدهد، یک باطری خوب هست.

میلی آمپر ساعت بیانگر ظرفیت باطری است. عدد نوعی حدود 3000 تا 3500 می باشد. اما تنها ظرفیت مهم نیست، بلکه میزان مصرف گوشی هم حائز اهمیت هست. هسته ها و پردازشگرهای کم مصرف نقش مهمی را در این مصرف ایفا می کنند. ضمن آنکه باطری بزرگتر یعنی گوشی بزرگتر و گوشی بزرگتر یعنی مصرف بیشتر صفحه نمایش بزرگتر، که شاید برای همه خوشایند نباشد.

نکته مهم دیگر در مورد باطری امکان شارژ سریع است. شارژ سریع امکانی است که واقعا برایتان کارامد و مفید خواهد بود.

3- صفحه نمایش

کیفیت بالای صفحه نمایش هم خوب هست و هم می تواند مشکل باشد. یک صفحه نمایش با کیفیت بسیار بالا این امکان را به شما می دهد تا عکس ها و فیلمهایی که میگیرید را با وضوح حیرت انگیزی ببینید. اما دو نکته را باید هنگام خرید گوشی در نظر بگیرید. این صفحه نمایش قرار است چه چیزهایی را نشان دهد؟ اگر مجبور به تعویض صفحه نمایش شوید (بشکند یا ترک بردارد)  چقدر هزینه برایتان جالب خواهد بود!؟ پاسخ به این دو سوال با خودتان.

یک مشخصه مهم در صفحه نمایش تعداد پیکسل در هر اینچ یا PPI است. هرچه این عدد بیشتر باشد کیفیت و وضوح تصویر آن بیشتر خواهد بود.

PPi-DigiDoki
صفحه نمایش های بدون لبه یا اصطلاحا اج هم یکی دیگر از موارد جدید هستند که انتخاب یا عدم انتخاب آن به شما بستگی دارد، با درنظر گرفتن آسیب پذیری بالاتر این گونه صفحه نمایش ها

4- رم و حافظه برای خرید گوشی

رم و حافظه دو معقوله متفاوت هستند که گاهی به اشتباه یکسان در نظر گرفته می شوند. ظرفیت رم (RAM) مربوط به قدرت پردازش گوشی است. 3GB رم یک عدد معقول و خوب است. اما اگر هنگام خرید گوشی کمبود بودجه دارید رم 2 هم بد نیست ولی کمتر از آن اصلا توصیه نمی شود.

 

نکته بعد میزان حافظه هست. به سادگی این را بگوییم که هرچه بیشتر بهتر! این نکته را هم در نظر داشته باشید که سیستم عامل گوشی خودش در حدود 10-15 گیگ فضای حافظه داخلی را اشغال می کند. حتی با اضافه کردن حافظه جانبی (اگر گوشی شما این امکان را داشته باشد) باز هم مشکل خواهید داشت. چراکه برخی از نرم افزارها فقط روی حافظه داخلی قابل نصب و اجرا هستند و پر شدن حافظه باعث کند شدن گوشی می شود.

5- محیط کاربری برای خرید گوشی

یک تقسیم بندی بزرگ در این بخش دو دسته اندروید و iOS هستند. ینی محصولات اندرویدی یا آیفون. البته ویندوزفون هم داریم که اصلا توصیه به خرید آنها نمی کنیم.

6- دوربین

دوربین تنها به معنای مگاپیکسل نیست. الان علاوه بر مگاپیکسل، تعداد لنز، اندازه سنسور و دریچه هم مطرح هستند. هرچه عدد f/… کمتر باشد دوربین بهتری است. ینی دوربینی با f/1.7 از f/2.0 بهتر هست. سایر امکانات دوربین گوشی ها هم اهمیت دارند که می توانید مقایسه کنید. در سایتهای زیادی هم می توانید عکس موبایلها را مقایسه کنید.

7- محتویات بسته هنگام خرید گوشی

نکته آخر برای خرید گوشی جدید، دقت در وسایل جانبی گوشی است. اینکه با خرید گوشی صاحب چه چیزهایی می شوید. چیزهایی که از ابتدا در جعبه و بسته بندی هستند و لازم نیست مجددا تهیه کنید.

امیدواریم تا بتوانید در خرید گوشی یک تصمیم هوشمندانه و خوب بگیرید و از خرید خود لذت ببرید. قبل از رفتن به بازار حتما در اینترنت انواع گزینه ها را بررسی کنید، تنوع و فراوانی بازار شما در انتخاب و خرید گوشی آزار خواهد داد. هنگام خرید گوشی حتما برای ایمنی و حفاظت از آن نیز هزینه ای در نظر داشته باشید!

توجه داشته باشید که با توجه به عملیاتی شدن طرح رجیستری، هنگام خرید حتما از رجیستر بودن گوشی خود مطمئن باشید!

دیدگاهتان را بنویسید