IOS 15 سیستم عامل جدید اپل روانه بازار می‌شود

به روز رسانی iOS 15 | تعمیرات موبایل البان
نوشته شده توسط البان

ماه ژوئن ۲۰۲۱ بود که اپل آخرین ورژن سیستم عامل iOS خود یعنی iOS 15 را معرفی کرد. سیستم عاملی که قرار است ۲۰ سپتامبر (دوشنبه ۲۹ شهریورماه) عرضه شود. این سیستم عامل شامل قابلیت‌هایی ازجمله تماس‌های FaceTime، ابزار کاهش عوامل مزاحم، نمایش بهتر نوتیفیکیشن‌ها است. همچنین اضافه شدن ویژگی‌های حریم خصوصی، طراحی کاملاً جدید Safari، وضع هوا، نقشه‌ها و موارد دیگر.

قبل از اینکه این مقاله را بخوانید، به این توصیه مهم توجه کنید. خیلی برای به روز رسانی عجله نکنید، بهتر است یکی دو هفته حداقل صبر کنید. نکته مهم دیگر این که حتما قبل از به روز کردن گوشی آیفون خود نکات مهم در این زمینه را در پست مربوط به به روز رسانی گوشی آیفون مطالعه فرمایید و حتی نحوه به روز رسانی آیفون با استفاده از اینترنت خط را هم می توانید یاد بگیرید!

iOS 15 چه تغییراتی کرده است؟

طراحی نوتیفیکیشن‌ها در iOS 15 بهبود پیدا کرده است، ازجمله افزودن تصویر مخاطبین و بزرگتر شدن آیکون برنامه‌ها. جهت کاهش مزاحمت، نوتیفیکیشن‌ها در قالب یک خلاصه نوتیفیکیشن جمع شده و در یک زمان برحسب اولویت نمایش داده می‌شود.

قابلیت جدید فوکوس (Focus)

فوکوس (Focus) یک قابلیت جدید است که بکمک آن کاربر می‌تواند نوتیفیکیشن‌ها و برنامه‌ها را براساس مواردی که می‌خواهد روی آن‌ها متمرکز شود، فیلتر کند. وقتی که توسط فوکوس، جلوی نوتیفیکیشن‌های موجود گرفته می‌شود، وضعیت آن‌ها توسط پیام برای همدیگر ارسال می‌شود. iOS 15 حالت‌های متفاوت فوکوس را برای شرایط مختلف ازجمله ساعات کار یا ساعات قبل از خواب ازطریق هوش مصنوعی دستگاه درنظر می‌گیرد، اما خود کاربر هم می‌تواند حالت فوکوس دلخواه خود را تنظیم کند. وقتی یک حالت فوکوس روی یک دستگاه اپل تنظیم شود، بصورت خودکار برروی دستگاه‌های اپل دیگر نیز تنظیم خواهد شد.

iOS 15 | تعمیرات موبایل البان

نمای بصری جدید Focus

بهینه‌سازی Safari

Safari هم در iOS 15 یک طراحی کاملاً جدید برای خود دست و پا کرده است. اکنون کنترل با یک دست راحت‌تر شده است و تمرکز برروی محتوای یک صفحه از وب بیشتر شده است. یک نوار گزینه (tab bar) فشرده جدید در زیر صفحه نمایش درحالت شناور اضافه شده است. کاربر بکمک آن می‌تواند به راحتی بین پنجره‌ها گشت و گذار کند. گروه گزینه‌ها (tab groups) به کاربر اجازه می‌دهد تا گزینه‌ها را ذخیره کرده و به سادگی در هر زمان در هر یک از دستگاه‌های اپل خود به آن‌ها دسترسی داشته باشد. همچنین برای اولین بار یک صفحه آغاز قابل تغییر و برنامه‌های افزودنی وب (web extensions ) گنجانده شده است.

به روز رسانی دیگر برنامه‌ها

برنامه نقشه‌ها در سیستم عامل iOS 15 جدید یک نمای سه‌بعدی جدید از شهر‌ها را نشان می‌دهد. بطور قابل توجهی جزئیات، ساختمان‌ها، خطوط عابر پیاده، مسیر دوچرخه و موارد دیگر در آن بهبود پیدا کرده است. با استفاده از افزودن جزئیات مسیر و بهبود ویژگی‌های حمل و نقل مانند علامت زدن مسیرهای مورد علاقه، نوتیفیکیشن هنگام پیاده شدن و نمایش مسیر پیاده‌روی روی دستگاه، تجربه جدیدی از گشت و گذار در شهر خواهید داشت.

تغییرات در تماس‌های تصویری

در iOS 15 ویژگی عایق کردن صدا و صدای فضایی به تماس‌های تصویری (FaceTime) افزوده شده است. درنتیجه انگار صدا از جایی که مخاطب در صفحه نمایش قرار گرفته است به گوش می‌رسد. تماس FaceTime همچنین از حالت پرتره هم پشتیبانی می‌کند. درنتیجه با یک تقسیم‌بندی جدید می‌توان مخاطبین بیشتری را همزمان روی صفحه مشاهده کرد. SharePlay  یک قابلیت جدید است که اجازه می‌دهد تا کاربران فایل‌های خود را با هم درحین تماس FaceTime بصورت هماهنگ به اشتراک بگذارند. مخاطبین همچنین می‌توانند لینک‌های قابل اشتراک گذاری را در تماس FaceTime زمان‌بندی شده ایجاد کنند، لینک‌هایی که قابلیت باز شدن روی اندروید یا ویندوز را نیز دارد.

بهبود برنامه آب و هوا، کیف پول، عکس و موزیک

طراحی برنامه آب و هوا در iOS 15 نیز از نو صورت گرفته است، تغییراتی از جمله نشان دادن داده‌های آب و هوا در یک قالب گرافیکی تر، نقشه‌های تمام صفحه، و طرح‌های دینامیک که براساس تفاوت شرایط آب و هوایی تغییر می‌کند. انیمیشن‌های پشت زمینه‌های اکنون می‌تواند با دقت بیشتری موقعیت خورشید و بارش را منعکس کند، و در کنار این‌ها نوتیفیکیشن‌هایی جهت برجسته کردن زمان شروع و توقف بارش برف و باران نیز طراحی شده است.

در برنامه کیف پول در iOS 15 نیز پشتیبانی از حالت‌های کلیدی مانند خانه، دفتر کار یا اتاق هتل اضافه شده است.

برنامه عکس از یک آپدیت اساسی در قسمت خاطرات با یک طراحی جدید و یک رابط کاربری تعاملی بهره می‌برد. در iOS 15 بخش خاطرات اکنون قابلیت اتصال به موزیک اپل را پیدا کرده است تا با استفاده از هوش مصنوعی دستگاه بتوان آهنگ‌های پیشنهادی براساس خاطرات شخصی‌سازی شده را تعریف کرد.

متن زنده در iOS 15 : قابلیت جدید

متن زنده (Live Text) یک قابلیت جدید در iOS 15 است. بکمک هوش مصنوعی دستگاه، می‌توان متن موجود در یک تصویر را شناسایی کرد. درنتیجه کاربر می‌تواند در آن چیزی را جستجو، برجسته یا کپی کند. اسپوتلایت (Spotlight) در این سیستم عامل می‌تواند تصاویر را براساس موقعیت، افراد، صحنه‌ها، وسایل و متن جستجو کند. اسپوتلایت همچنین می‌تواند نتایج بهتر و دقیق‌تری را برای جستجوی تصویر بازیگران، خواننده‌ها، برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی ارائه کند. نتایج بهبود یافته برای مخاطبان، مکالمات اخیر و تصاویر اشتراک گذاری شده و موقعیت را  ازطریق برنامه Find My به نمایش می‌گذارد.

iOS 15 | تعمیرات موبایل البان

قابلیت جدید متن زنده

iOS 15 همچنین از ویژگی‌های امنیتی جدیدتری نیز برخوردار است. مثلاً پردازش مستقیم تقاضای Siri برروی آیفون که مزیت پاسخگویی بهتر را بهمراه می‌آورد، محافظت از ایمیل‌ها به اینصورت که فرستنده متوجه نشود آیا ایمیلی که فرستاده باز شده است. همچنین جلوگیری از شناسایی آدرس IP گیرنده ایمیل، و یک گزارش امنیت برنامه جهت نمایش اینکه برنامه چند بار از مجوزی که به آن‌ها داده شده است استفاده کرده‌اند.

موارد متعدد دیگری از تغییرات و اصلاح در برنامه‌های دیگر در سیستم عامل iOS 15 به چشم می‌آید. مثلاً تگ‌های ایجاد شده توسط کاربر، یادآوری‌ها (mentions)، نمایش فعالیت‌ها در یادداشت‌ها، ترندها، راه رفتن، گزینه جدید اشتراک گذاری در برنامه سلامت. و بسیاری موارد به روز رسانی جدید که تجربه کار با برنامه‌های اپل را برای کاربران لذت بخش تر ساخته است.

iOS 15 با چه دستگاه‌هایی سازگار است؟

iOS 15 با آیفون 6s و ورژن‌های بالاتر سازگاری دارد. یعنی برروی تمامی دستگاه‌هایی که قابلیت اجرای iOS 14 را دارند اجرا می‌شود. جدیدترین سیستم عامل اپل در تاریخ ۲۰ سپتامبر (۲۹ شهریورماه) برای کاربران عرضه خواهد شد.

شما چه اطلاعات دیگری راجع به سیستم عامل جدید iOS 15 می‌دانید؟ آیا بنظرتان این سیستم عامل موفق عمل خواهد کرد و کاربران اپل را راضی نگه خواهد داشت؟

راهنمایی بیشتر برای به روز کردن گوشی آیفون

چنانچه با وجود تمام راهکارهای گفته شده در پست مربوط به به روز رسانی گوشی آیفون اگر باز هم مشکلی داشتین، می توانید در پایین همین پست سوال خود را به صورت کامنت بپرسید و یا برای اینکه زودتر به جواب برسید، سوال خود را از طریق دایرکت به پیج اینستاگرام البان به نشانی https://www.instagram.com/elbaancom/ سوال کنید. کارشناسان البان در اکثر ساعات شبانه روز سعی خواهند کرد مشکل شما را گام به گام برطرف کنند.

اگر هیچ کدام از این روش ها برایتان کفایت نمی کرد، نهایتا می توانید یک درخواست رایگان در سامانه تعمیرات موبایل البان ثبت نمایید تا کارشناسان با شما تماس گرفته و به صورت رایگان شما را راهنمایی کنند.

4 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید