آموزش خالی کردن حافظه گوشی اندروید

خالی کردن حافظه گوشی دیجی دکی
نوشته شده توسط البان

پیش از این در بلاگ البان آموزشی برای پاک کردن حافظه پنهان تلگرام قرار داده شده است. حافظه پنهانی که تلگرام مقصر رتبه اول در پر کردنش است. اما با وجود پاک کردن حافظه پنهان تلگرام باز هم گوشی اندروید شما پیغام خطا می دهد که حافظه پر است! یا آنکه وقتی خودتان به بخش مدیریت فایل ها می روید می بینید که حجم زیادی اشغال شده و شما واقعا چیز خاصی روی گوشی خود ندارید. در ادامه نحوه خالی کردن حافظه که یکی از شایع ترین دلایل نیاز به تعمیرات تخصصی موبایل است را به شما آموزش خواهیم داد.


با وجود پاک کردن حافظه پنهان باز هم گوشی اندروید شما پیغام خطا می دهد که حافظه پر است!


چه مواردی ممکن است حافظه را پر کرده باشند؟

به غیر از تلگرام، واتساپ هم یکی دیگر از مقصران پر کردن حافظه گوشی است. جالب اینکه در بخش مدیریت حافظه اصلا برای واتساپ چیز زیادی نشان هم نمی دهد اما وقتی واردش شوید متوجه می شوید که چقدر حافظه اشغال کرده است.

برای خالی کردن حافظه واتساپ باید از بخش تنظیمات خود واتساپ و قسمت حافظه مطابق با آموزش موجود در بلاگ عمل کنید.

مورد بعدی برنامه هایی نظیر Shareit و یا Zapya و همچنین برنامه های ویرایش فیلم و عکس هستند. بعضا فایل هایی که داخل اینها می مانند حجم زیادی را اشغال می کنند که باید به تک تک این گونه برنامه ها بروید و در صورتی که نیازی به فایل ندارید آن را پاک کنید.

موارد سیستمی برای خالی کردن حافظه گوشی اندروید

در ابتدا کمی توضیح دهیم که این فضا توسط چه چیزی اشغال شده. در گوشی های اندروید هنگامی که نرم افزاری را نصب و مجددا پاک می کنید، سیستم عامل فایل هایی را ذخیره می کند. فایل هایی که اصلا به کار شما نمی آیند و این به نوعی به دلیل منبع باز (Open Source) بودن اندروید است. نتیجه اش هم این است که گوشی شما سنگین و بسیار کند می شود. باید این فایل ها را پاک کرد.

خالی کردن حافظه ، البان

برای خالی کردن حافظه گوشی ابتدا حتما حافظه پنهان گوشی را خالی کنید. یک روش این است که داخل تک تک برنامه های داخل گوشیتان بروید و در هر مورد به طور جداگانه این بخش را پاک کنید.

اما روش کلی دیگر استفاده از حالت ریکاوری گوشی است.

  • برای این کار ابتدا گوشی خود را خاموش کنید.
  • در اینترنت سرچ کنید که چگونه گوشی خود را در حالت ریکاوری بالا بیاورید. (در برخی گوشی ها با نگه داشتن دکمه های ولوم و پاور است و در برخی دیگر دکمه هوم و پاور و …)
  • با توجه به چیزی که پیدا کردید، گوشی خود را در حالت ریکاوری روشن کنید. یک محیط جدید خواهید دید.
  • مراقب باشید که چه می کنید!
  • با استفاده از دکمه های ولوم نشانگر را بالا و پایین ببرید تا به گزینه wipe cache partition برسید. با زدن دکمه پاور این گزینه را انتخاب کنید و در واقع کل حافظه پنهان گوشی خود را پاک می کنید. بعد از این کار روی گزینه reboot رفته و با زدن دکمه پاور گوشی ری استارت شده و به صورت عادی بالا می آید.

بعد از این کار کاربری شما احتمالا در تمام اپ ها خارج شود که باید مجدد در آنها نیز وارد شوید

شیوه آخر از سر ناچاری

یک راه دیگر که راه خیلی مناسبی نیست و زحمت بسیار دارد، فکتوری ریست کردن گوشی است. بدین ترتیب با این اقدام گوشی به حالت اولیه کارخانه ای برمی گردد و همراه آن تمامی اطلاعات شما نیز پاک می شوند! بنابراین اگر بخواهید این روش را به کار ببرید، حتما قبل از آن از گوشی و اطلاعات داخل آن نسخه پشتیبان تهیه کنید.

شیوه پشتیبان گیری را هم می توانید از طریق آموزش  https://blog.elbaan.com/بکاپ-گوشی-اندروید-android-backup/ ‎ انجام دهید

از ما بپرسید

اگر خدای ناکرده باز هم مشکلتان پابرجا بود، می توانید پایین همین پست از ما سوال کنید تا جواب بدهیم.

4 دیدگاه

  • سلام من تبلت ایسوس ذن پاد ۷ اینچ با حافظه ۱۶ گیک دارم و راهنمایی شما درباره علت گرم شدن بیش از حد گوشی و تخلیه حافظه پنهان گوشی رو مطالعه کرده و تمام مراحل گفته شده در سایت را انجام دادم و چند بار هم ریست فکتوری رو انجام دادم و نتیجه‌ای نداد درضمن باطری رو چک کردم سالمه ولی سی پی یو خیلی داغ میکنه ممنون میشم راهنمایی کنید که چکار کنم. فضای اشغالی که تو تنظیمات تبلت نشان داده میشه کل فضا ۱۶ گیگ ۱۱.۶۴ استفاده شده و آزاد هم ۶.۲۵ آخه چطور میشه

    • سلام
      باید از نزدیک بررسی شود. اما در نظر داشته باشید که تنها راه خنک شدن سی پی یو انتقال حرارت به بیرون است. بلاخره هر پردازشی (بازی کردن، دیدن فیلم، استفاده از اینترنت خط و …) سبب بالا رفتن دمای سی پی یو می شود و تنها راه تبادل حرارت آن بدنه دستگاه است. یعنی تا حدی داغ شدن طبیعی است. اگر از کاور استفاده می کنید، آن را از تبلت بردارید و دقت کنید که آیا باز هم دستگاه داغ می شود
      اما ممکن است داغ شدن از باتری هم باشد (مخصوصا اگر هنگام شارژ کردن خیلی داغ می شود)

      اما در مورد فضای گوشی، جمع دو عددی که فرمودین از کل 16 گیگ بیشتر می شود و این موضوع کمی عجیب هست.

  • سلام من تبلت galaxy A7 505
    دارم
    و الکی الکی وقتی خریدمش ۱۶ گیگ پر بود و حافظه ی اصلی ۳۶ گیگ هستش اون ۱۶ گیگ برای چی بود،آخه مگه نباید ۷_۸ گیگ برای حافظه اصلی و برنامه ها باشه؟ چرا انقدر زیاد پر بود

    • سلام
      در گوشی های سامسونگ، کلی برنامه های پایه برای خود سامسونگ هستند که حجم اشغال می کنند. خود اندروید هست و سامسونگ مقداری تغییرات هم روی آن ایجاد می کند. تمام این موارد یعنی اشغال شدن حجم و حافظه

دیدگاهتان را بنویسید