آیفون یا اندروید ؟ سوالی کوتاه اما با پاسخی مفصل و بلند!

آیفون یا اندروید دیجی دکی
نوشته شده توسط البان

اگر بخواهید تصمیم به خرید گوشی بگیرید، گزینه های اصلی پیش رویتان آیفون یا اندروید هستند. ویندوز فون ها که توسط مایکروسافت تعطیل شدند، بلک بری گوشی های اندروید می زند و سیستم عامل های دیگری هم هستند که اصلا ارزش بحث ندارند.

مطلب مرتبط: تعمیرات گوشی

درواقع باید بگوییم که نمی توان برای پاسخ داد به سوال آیفون یا اندروید یک جواب واحد داد. هر دوی اینها عالی هستند. در این پست البان تفاوت های موجود بین اندروید و آیفون را شرح می دهد تا خودتان تصمیم گیرنده نهایی براساس نیازتان باشید و بهترین گزینه را انتخاب کنید.

آیفون یا اندروید اِلـبان

قیمت آیفون یا اندروید

قیمت گوشی های آیفون معمولا در رده های بالا هستند و آیفون گوشی با قیمت پایین ندارد. مگر آنکه بخواهید یک گوشی دست دوم بگیرید که در این پست مد نظر ما نیست.

اما در گوشی های اندروید اگرچه برای خرید پرچمداران باید قیمت زیادی بپردازید، اما با پول های کمتر هم می توانید گزینه های خوبی تهیه کنید. محدوده قیمتی زیاد گوشی های اندروید به همه فرصت خرید را می دهد.

اندروید یا آیفون: اندروید

نرم افزار یا اپ ها آیفون یا اندروید

در ابتدا اپ های این دو پلتفرم را از لحاظ تعداد در بازارهای معتبرشان یعنی اپ استور و گوگل پلی مقایسه می کنیم:

  • اپهای اندروید: 3.5 میلیون
  • اپهای iOS (آیفون): 2.2 میلیون

شاید نتوان تعداد اپ ها را مزیت دانست. باید در این بخش کیفیت را هم در نظر گرفت. ساخت اپ های iOS کمی سخت تر هستند و اپ استور نیز سختگیریهای بیشتری نسبت به گوگل دارد. اگرچه گوگل تعداد اپ های رایگان بیشتری دارد، اما همچنان بهترین بازی ها اول در پلتفرم iOS ارائه می شوند.

اگر شما زیاد اپ نصب و پاک می کنید، در گوشی های اندروید، بعد از مدتی به ناچار مجبور به فکتوری ریست کردن گوشی می شوید، اما این مشکل در آیفون وجود ندارد!

آیفون یا اندروید : آیفون

    آیفون یا اندروید اِلـبان

فروشگاه ارائه اپ آیفون یا اندروید

از لحاظ شیوه پرداخت، نحوه نصب و قابلیت جستجو خیلی نمی توان تفاوت زیادی بین این دو پلتفرم لحاظ کرد. اما اپ استور که متعلق به آیفون است، سختگیری های بیشتری نسبت به اپ ها دارد و این موضوع باعث می شود تا اپ های بد کمتری در اپ استور موجود باشند که آیفون از این حیث نسبت به اندروید برتری دارد.

آیفون یا اندروید : آیفون

 

بازارهای جانبی برای دانلود اپ

یک کاربر اندرویدی به راحتی با استفاده از اعمال صحیح تنظیمات، می تواند از هر منبعی اپ دانلود کند. اگر چه این موضوع می تواند خطرناک هم باشد، اما به نوعی در مقابل محدودیت آیفون، آزادی محسوب می شود.

اندروید یا آیفون: اندروید

آیفون یا اندروید اِلـبان

نقشه ها

حتما همه با گوگل مپس آشنا هستید و می دانید این نقشه چقدر قدرتمند هست. مطمئنا در این زمینه اپ مپس آیفون حرفی برای گفتن ندارد. اگرچه پیشرفتهای زیادی داشته، اما همچنان گوگل مپس از آن بسیار جلوتر هست. البته شما می توانید گوگل مپس را روی آیفون هم نصب کنید به غیر از آن ویز هم بسیار اپ خوبی است. در اندروید مسیریاب بومی نشان هم بسیار کارآمد و خوب هست.

اندروید یا آیفون: اندروید

 

عمر باتری و شارژ شدن در آیفون یا اندروید

باتری گوشی یکی از مهمترین مسائل مطرح در گوشی های هوشمند برای تمام کاربران آنها هست. اگرچه آیفون به گونه ای بهینه سازی شده که از تک تک میلی آمپر ساعت های باتری نهایت استفاده را ببرد، اما در گوشی های اندروید تنوع محصولات به شما این فرصت را می دهد تا به راحتی یک گوشی با ظرفیت باتری بیشتری تهیه کنید.

هر دو سیستم عامل دارای امکاناتی مشابه هستن اما! در اندروید برای حالت کم توان (low power mode) شما قابلیت تنظیم پذیری بیشتری دارید. در اندروید به شما گفته می شود چقدر از عمر باتری مانده است.

تا مدت های طولانی فقط باتری گوشی های اندروید از امکان شارژ سریع و همچنین شارژ بی سیم بهره می بردند، اما در آیفون نیز از مدل آیفون 8 به بعد این ویژگی ها اضافه شدند. اما تفاوتی که وجود دارد این است که در آیفون شما باید برای بهره بردن از امکان شارژ سریع و شارژ بی سیم، آداپتور آن را جداگانه تهیه کنید، در حالی که در گوشی های اندروید این وسایل از ابتدا داخل جعبه گوشی هستند!

اندروید یا آیفون: اندروید

 

به روز رسانی در آیفون یا اندروید

با توجه به محدود بودن تعداد محصولات اپل، به روز رسانی های این شرکت به صورت مرتب و برای تمام محصولات ارائه می شود (مگر محصولاتی که دیگر خیلی قدیمی شده اند). اگر در اندروید هم چنین امکانی را می خواهید، باید گوشی های گوگل پیکسل تهیه کنید، وگرنه در سایر محصولات هیچ تضمینی برای دریافت به روز رسانی های جدید وجود ندارد.

آیفون یا اندروید : آیفون

آیفون یا اندروید اِلـبان

طراحی پذیری (تغییر دادن ظواهر)

در گوشی های اندروید، تغییر دادن ظاهر همواره یک برتری بوده و هست. در آیفون هم می توانید کارهایی بکنید، اما هرگز درجه آزادی موجود در اندروید را نخواهید داشت!

اندروید یا آیفون: اندروید

 

راحتی استفاده

همان مورد قبل در این بخش باعث ضعف اندروید در مقابل آیفون می شود. هرچند هر دو سیستم عامل، دسترسی های ساده ای را ارائه می دهند.

ممکن است دو گوشی یکسان اندرویدی در کنار هم ببینید اما کاملا متفاوت در دسترسی به بخش های گوناگون. اما آیفون ها همگی مشابه هم هستند، و یک کاری که در یکی انجام می دهید، در سایر مدل ها هم در صورت موجود بودن از همان طریق قابل دسترسی هستند.

آیفون یا اندروید : آیفون

آیفون یا اندروید اِلـبان

پیام و تماس در آیفون یا اندروید

این ویژگی باید از دو جنبه بررسی شود: حالت معمولی و حالت اینترنتی.

در حالت معمولی تقریبا هر دو مورد مشابه هم هستند با این تفاوت که در اندروید ممکن است تعداد زیاد اپ های مورد استفاده برای ارسال پیامک و ایجاد تماس کمی گیج کننده، ناامن و ناراحت کننده باشند، اما در اندروید همچنان امکان delivery پیام ها وجود دارد که در آیفون نیست.

در حالت اینترنتی آیفون ها دارای امکاناتی نظیر iMessage و FaceTime هستند که باعث می شود کاربرانشان بتوانند کارهای متفاوت و جالبی بکنند. اما در گوشی های اندروید بدلیل تنوع بالا، همسانی این اپ ها کمی مشکل هست.

کدام یک: هردو

 

ایمیل

در اینجا اگر روی اپ اصلی متمرکز باشیم، اندروید که از GMAIL استفاده می کند به مراتب قوی تر از اپ اصلی ایمیل آیفون است

کدام یک: اندروید

آیفون یا اندروید اِلـبان

دوربین آیفون یا اندروید

دوربین گوشی خیلی مورد حساسی هست و انتخاب برنده کاری بس دشوار. اما باید به این نکته توجه داشته باشید، که عکسها را باید در یک صفحه نمایش مقایسه کنید. مثلا هر دو را روی رایانه مقایسه کنید. گوشی های اندروید دارای صفحه نمایش های با کیفیت خیلی بالا هستند که آیفون ها در گذشته نبودند. عکس ها در اندروید با فیلترهای زیادی گرفته می شوند. تمام اینها باعث می شوند تا در گوشی اندروید عکس را بهتر ببینید

اما آیفون عکس ها را طبیعی تر می انداز با فیلتر های کمتر. در حالت های میان رده آیفون برنده هست، اما در گوشی های پرچمدار و مدل بالای اندرویدی، تفاوتی ندارند

کدام یک: آیفون

 

پشتیبان گیری از عکس ها در آیفون یا اندروید

در گوشی های اندرویدی شما به راحتی می توانید عکس های 16 مگاپیکسلی و فیلم های 1080 را در فضای google photos ذخیره کنید. اما در آیفون تنها 5 گیگ حافظه رایگان در اختیار شماست.

به علاوه در گوگل درایو شما 15 گیگ فضای رایگان به صورت کلود و آنلاین در اختیارتان دارید که این موضوع اندروید را پیشتاز می سازد.

کدام یک: اندروید

 

سرویس های کلود

فضای رایگانی که در گوگل درایو در اختیارتان هست برابر با 15 گیگ و در آی کلود برابر با 5 گیگ هست. برای فضای بیشتر بایستی برای 100گیگ ماهانه 2 دلار در گوگل درایو پرداخت کرد. پیش از این فضای اضافه آیفون خیلی گرانتر بود، اما حالا آن هم کاهش داده و برای 50 گیگ ماهانه یک دلار دریافت می کند.

استفاده از گوگل درایو راحت تر از آی کلود هست. همچنین شما این امکان را دارید که گوگل درایو را روی آیفون خود نصب کنید و از قابلیت ها و امکانات آن نیز استفاده کنید، اما آی کلود فقط روی آیفون قابل استفاده هست.

اندروید یا آیفون: اندروید

آیفون یا اندروید اِلـبان

دستیار صوتی

در اینجا صحبت از رقابت میان سیری و دستیار صوتی گوگل هست. تا حدود زیادی این دو با هم مشابه هستند، اما دستیار صوتی گوگل توصیه های بیشتر و نفوذ بیشتری در گوشی شما دارد که بیشتر راهنماییتان خواهد کرد.

هرچند سیری در به روز رسانی iOS 12 تغییراتی داشته اما هنوز تا گوگل جای کار زیادی دارد

کدام یک: اندروید

امنیت

امنیت در آیفون خیلی بیشتر از اندروید هست. باگ های اندروید که به دلایل منبع باز بودن آن پیش می آیند هرگز در آیفون دیده نمی شوند. به طور خلاصه بخواهیم بگوییم، اگر شما همواره در آیفون فقط از اپ استور استفاده کنید، هرگز خطری متوجه گوشیتون نخواهد بود.

به علاوه آیفون اجازه دسترسی های بین اپی را نمی دهد! مثلا در اندروید هنگام رجیستر کردن در برنامه ها، شما به راحتی می توانید اجازه دهید که خود اپ از روی پیامک ارسالی کد فعالسازی را وارد کند، اما در آیفون هرگز چنین اجازه ای داده نشده و نمی شود. همین موضوع باعث پیشگیری رخنه از یک اپ به اپ دیگر می شود که از لحاظ امنیتی خیلی با اهمیت است.

کدام یک: آیفون

روت و بوت کردن

به همان دلیل امنیتی که در بند قبل ذکر شد، بوت و روت کردن و کلا تغییر دادن اندروید کاری خیلی ساده تری هست.

کدام یک: اندروید

وسایل جانبی

چون محصولات آیفون محدودتر هستند، بنابراین تنوع وسایل جانبی برای این محصولات بیشتر هم می شود. در حالیکه در بازار اندروید آنقدر تنوع در مدل های مختلف گوشی وجود دارد، که نمی توانند همان تنوع آیفون را داشته باشند.

طبق مطالعاتی هم که صورت گرفته، صاحبان آیفون بیشتر از صاحبان اندروید برای وسایل جانبی گوشی خود خرج می کنند. این موضوع هم به دلیل تنوع بالاست و هم به دلیل گران تر بودن.

اگر همه موارد را در کنار هم بگذاریم، در این مورد آیفون برنده هست.

کدام یک: آیفون

ارتباط با دیگران

در رابطه با امکان اتنقال فایل ها بین گوشی های مختلف، باید بگوییم که اگر خود گوشی مد نظر باشد، ارتباط بین اندروید و آیفون نشدنی است. اما با استفاده از اپ های موجود همچون Shareit و Zapya این کار بسیار ساده شده.

اگر خود گوشی را در نظر بگیریم، در اندروید انتقال فایل ها به واسطه بلوتوث انجام میگیرد و در آیفون به واسطه AirDrop که بسیار سریعتر از بلوتوث است.

آیفون یا اندروید: آیفون

آیفون یا اندروید اِلـبان

انتقال فایل

جابجایی اطلاعات در گوشی های اندروید به این صورت است که وقتی گوشی را به رایانه متصل می کنید، بدون نیاز به هیچ نرم افزار اضافه ای می توانید اطلاعات جابجا کنید، آهنگ بریزید، عکس پیاده کنید و … اما برای کار با گوشی آیفون به غیر از جابجایی عکس، حتما باید که آیتونز داشته باشید. ریختن آهنگ روی گوشی آیفون بدون آیتونز امکان پذیر نیست. برای انتخاب آهنگ به عنوان زنگ در آیفون هم باید کارهای خاص خودش را بکنید.

اندروید یا آیفون: اندروید

 

کلام آخر

در آخر باید بگوییم که نمی توان به صورت قاطع گفت که کدام نوع بهتر هست. مهم شما هستید و نه گوشی. اول به بودجه خود نگاه کنید. با توجه به بودجه خود تصمیم بگیرید که کدام ویژگی برایتان مهم تر هست و بعد با توجه به آن و مقایسه های ذکر شده سعی در انتخاب و خرید گوشی داشته باشید.

 

3 دیدگاه

  • سلام مطالبی خوبی بود الان که پول اندروید دارم نه ایفون دنیا مال پولدارهاست نه مال ماها

    • سلام
      چه غم انگیز 🙁
      این گونه فکر نکنید، دنیا مال کسانی است که از آن به خوبی و خوشی استفاده کنند. درمورد همین گوشی هم شما می توانید از یک گوشی ارزان، کاربردهای بسیار زیادی بگیرید، با انواع اپلیکیشنی که روی آن نصب می کنید.

دیدگاهتان را بنویسید