ویندوز موبایل در حال انقراض و تعطیل شدن توسط مایکروسافت

ویندوز موبایل دیجی دکی
نوشته شده توسط البان

تاریخچه ویندوز موبایل به حوالی سالهای 2000، 2003 برمی گردد، زمانی که سازندگان و برنامه نویسان گمان می کردند سیستم عاملی که روی رایانه ها به این خوبی جواب داده، حتما می تواند در زمینه موبایل و گوشی نیز جایگاهی برای خودش کسب کند. البته در ابتدا بحث رایانه های جیبی مطرح شد و بعد به گوشی و موبایل رسید.

مطلب مرتبط: تعمیرات گوشی

این پلتفرم و سیستم عامل، در ابتدا مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفت تا اینکه سیستم عامل های اندروید و iOS ایجاد شده و توانستند قابلیت های راحت تر و بیشتری از خود نشان دهند. همین موضوع باعث شد تا ویندوز موبایل در رقابت کم بیاورد.

حوالی سال 2012-2013 بود که شرکت مایکروسافت تصمیم به خرید شرکت نوکیا گرفت تا سیستم عامل گوشی های آن را که عمدتا سیمبین و اندروید بودند را به ویندوز فون یا ویندوز موبایل تبدیل کند. با پرداخت 7.6 میلیارد دلار این شرکت را خرید و گوشی های نسبتا ارزان با کارآیی بسیار بالا روانه بازار کرد.

ویندوز موبایل اِلـبان

سری های لومیا در همین دوران شکل گرفتند. گوشی هایی که با وجود قیمت نسبتا پایینشان نسبت به سایر برندها، ویژگی های سخت افزاری و نرم افزاری بسیار خوبی داشتند و به عنوان مثال، یکی از میان رده های آن می توانست بازی سنگین آسفالت 8 را به راحتی اجرا کند، در حالیکه برای اجرا در اندروید نیاز به خریداری یک پرچمدار بود.

در ابتدا گوشی های لومیا مورد استقبال عده زیادی قرار گرفت، به خصوص که نام نوکیا هم پشت آن بود. اما حالا بعد از 5 سال، رسما شرکت مایکروسافت اعلام کرده که تا پایان سال از پشتیبانی ویندوز موبایل دست خواهد کشید و به دارندگان این مدل گوشی ها توصیه کرده که به سمت سیستم عامل های دیگری نظیر اندروید یا iOS کوچ کنند.

مطلب مرتبط: بازگشت قدرتمندانه نوکیا با سیستم عامل اندروید

طبق بیانیه رسمی شرکت مایکروسافت، در تاریخ 10 دسامبر سال 2019 دیگر گوشی های ویندوز موبایل هیچ گونه به روز رسانی امنیتی یا غیرامنیتی دریافت نخواهند کرد و پشتیبانی مایکروسافت نیز از روی این گوشی ها برداشته خواهد شد. این درحالی است که پیش از این نیز در سال 2017 بسیاری از پشتیبانی های خودش را محدود کرد. گفته شده که تا دسامبر 2020 نیز احتمال از کار افتادن کامل گوشی های مایکروسافت ویندوز فونی نیز وجود دارد!

ویندوز موبایل اِلـبان

اگر شما نیز گوشی ویندوز فون دارید، به فکر تغییر دادن گوشی خود باشید، یا اگر قصد خرید گوشی دارید، به هیچ عنوان سمت ویندوز فون نروید.

دیدگاهتان را بنویسید